• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tror inte butiken kan neka dig hjälp om de är återförsäljare av märket och WW garantin gäller. Vad är då poängen med WW garantin. Men jag kan ha fel.
Jag svarade på frågan "Fast garantin gäller väl även om man köpt från en gråis som uret? :bored:" Svaret var ja! Det du fortsätter spinna på är vad man kan KRÄVA av en AD. Istället för att fortsätta den diskussionen tycker jag du hör med en AD och sedan redovisar svaret i tråden istället, så kan de nybörjare tråden är startad för få svar :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.
Poängen är att om du exempelvis kommer till en Svensk AD med en klocka som har gått sönder inom garantitiden, och cert/garantibevis är stämplat i Italien, så kan den Svenska AD´n säga att du får vända dig dit du köpt klockan eller skicka den till tillverkaren själv. Dom vill bara skicka klockor dom själva sålt. Det är alltså fortfarande garanti på klockan men den Svenska butiken vill inte ta på sig att hjälpa dig då det faktiskt är tillverkarens garanti du ska utnyttja, inte butikens.
Det var ett förtydligande exempel, det behöver inte bli så, men det kan absolut hända.
Har haft ett flertal klockor köpta utomlands, som lämnats in för garantiåtagande på lämplig ad i Sverige utan problem.
Det enda som skilt från att serva en klocka köpt hos aktuell ad har varit att jag ibland fått betala fraktkostnad till t ex Rolex själv.
Vet att @yonsson skrivit mycket om just det beteendet avseende JLC för att par år sedan, och konstaterade då (vad jag kommer ihåg) att tillverkaren menade att frakten inte skulle betalas av kunden i alla fall, så sök efter den tråden för mer information.
Det kanske skiljer sig åt för olika tillverkare, vad vet jag...
 

Makkanxd

Rolex
Jag svarade på frågan "Fast garantin gäller väl även om man köpt från en gråis som uret? :bored:" Svaret var ja! Det du fortsätter spinna på är vad man kan KRÄVA av en AD. Istället för att fortsätta den diskussionen tycker jag du hör med en AD och sedan redovisar svaret i tråden istället, så kan de nybörjare tråden är startad för få svar :)
:) :) :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har haft ett flertal klockor köpta utomlands, som lämnats in för garantiåtagande på lämplig ad i Sverige utan problem.
Det enda som skilt från att serva en klocka köpt hos aktuell ad har varit att jag ibland fått betala fraktkostnad till t ex Rolex själv.
Vet att @yonsson skrivit mycket om just det beteendet avseende JLC för att par år sedan, och konstaterade då (vad jag kommer ihåg) att tillverkaren menade att frakten inte skulle betalas av kunden i alla fall, så sök efter den tråden för mer information.
Det kanske skiljer sig åt för olika tillverkare, vad vet jag...
Förutom att jag inte förstår varför du taggar mig då jag inte har någon undran över hur det kan fungera så undrar jag om det var just "garanti" eller som du senare beskriver det "service"? Första frågan tror jag ställdes av @Vågen varpå @Ansgar hade en följdfråga jag svarade på. Jag taggar dom här så du dela dina erfarenheter med dessa medlemmar istället :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?
Som nån sa beror det på vad som intresserar en. Tycker över lag många klockvideor och klockvideomakare ofta är både tråkiga och tröttsamma. Men det kan bero på mig.

Time Teller håller väl rätt bra klass annars om man ska vara objektiv. Spencer Klein är en som har bättrat sig i sina videor i mitt tycke senare tid och kan ha tämligen intressanta grejer och funderingar om inte enbart Seiko utan även en del andra. Urban G är något av en personlighet och kan vara kul ibland i underhållningssyfte om inte annat (underhållningsvärdet är långt ifrån alltid uppenbart) men jag väntar mest på att Hugo (TGV i annan skepnad fast mer ohämmad?) ska få en egen "kanal".. den ska jag följa.
Men beror som sagt på preferenser och varför man kollar. En del verkar t.o.m. gilla Archie Luxury av för mig outgrundliga skäl. Så smaken och behovet skiftar från person till person. Har man en speciell nisch som intresserar en kan det vara idé att titta närmare på någon som avhandlar de klockorna eller på det sättet man har användning för.

Vad som är förvånande för mig är vilken ibland osund genomslagskraft enskilda youtube-makares åsikter verkar ha emellanåt. Säger "rätt" person att den här gillar jag, kan efterfrågan öka mycket utan egentlig annan synbar anledning. Närmast lite skrämmande -en persons subjektiva åsikt har visat sig kunna få en klockmodell att öka anmärkningsvärt i prisbild på kort tid.

Nej det är väl inget särskilt man "bör" följa. När jag började intressera mig för klockor, vid tiden för Puniska krigen ungefär:pompus: som nån beskrivit det, fanns inga youtubevideor minsann;).. har funkat ändå.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Förutom att jag inte förstår varför du taggar mig då jag inte har någon undran över hur det kan fungera så undrar jag om det var just "garanti" eller som du senare beskriver det "service"? Första frågan tror jag ställdes av @Vågen varpå @Ansgar hade en följdfråga jag svarade på. Jag taggar dom här så du dela dina erfarenheter med dessa medlemmar istället :)
Bara en fortsättning på diskussionen...
Det avser garantiservice och felavhjälpning under garanti.
 
Senast ändrad:

JohanOr

Omega
Bör och bör! Nu är jag väl i sammanhanget också nybörjare på klockor, men jag följer The Urban Gentry, The Time Teller, Bark And Jack och The slender wrist. Varje kanal (person) har sina favoritklockor och sätt att se på saker och ting. Så det är bara att hitta någon som gillar ungefär samma saker som en själv. Adrian i Bark and Jack pratar iof 80% om Rolex och Rolex finns inte i stjärnorna för mig. Men jag gillar ändå hans kanal så... ja.

Tack! Bark and jack verkar trevlig. Ska kika igenom övriga också.
 

JohanOr

Omega
Nej det är väl inget särskilt man "bör" följa. När jag började intressera mig för klockor, vid tiden för Puniska krigen ungefär:pompus: som nån beskrivit det, fanns inga youtubevideor minsann;).. har funkat ändå.

Haha nej min formulering blev väl lite fel. Tänkte mer vilka man inte får missa som har trevliga videos. Har inte många bekanta med fina klockor så det kan vara trevligt ibland att kika lite. Tack för tipsen ska kika lite!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?

Bör och bör! Nu är jag väl i sammanhanget också nybörjare på klockor, men jag följer The Urban Gentry, The Time Teller, Bark And Jack och The slender wrist. Varje kanal (person) har sina favoritklockor och sätt att se på saker och ting. Så det är bara att hitta någon som gillar ungefär samma saker som en själv. Adrian i Bark and Jack pratar iof 80% om Rolex och Rolex finns inte i stjärnorna för mig. Men jag gillar ändå hans kanal så... ja.

Som nån sa beror det på vad som intresserar en. Tycker över lag många klockvideor och klockvideomakare ofta är både tråkiga och tröttsamma. Men det kan bero på mig.

Time Teller håller väl rätt bra klass annars om man ska vara objektiv. Spencer Klein är en som har bättrat sig i sina videor i mitt tycke senare tid och kan ha tämligen intressanta grejer och funderingar om inte enbart Seiko utan även en del andra. Urban G är något av en personlighet och kan vara kul ibland i underhållningssyfte om inte annat (underhållningsvärdet är långt ifrån alltid uppenbart) men jag väntar mest på att Hugo (TGV i annan skepnad fast mer ohämmad?) ska få en egen "kanal".. den ska jag följa.
Men beror som sagt på preferenser och varför man kollar. En del verkar t.o.m. gilla Archie Luxury av för mig outgrundliga skäl. Så smaken och behovet skiftar från person till person. Har man en speciell nisch som intresserar en kan det vara idé att titta närmare på någon som avhandlar de klockorna eller på det sättet man har användning för.

Vad som är förvånande för mig är vilken ibland osund genomslagskraft enskilda youtube-makares åsikter verkar ha emellanåt. Säger "rätt" person att den här gillar jag, kan efterfrågan öka mycket utan egentlig annan synbar anledning. Närmast lite skrämmande -en persons subjektiva åsikt har visat sig kunna få en klockmodell att öka anmärkningsvärt i prisbild på kort tid.

Nej det är väl inget särskilt man "bör" följa. När jag började intressera mig för klockor, vid tiden för Puniska krigen ungefär:pompus: som nån beskrivit det, fanns inga youtubevideor minsann;).. har funkat ändå.

Näh man måste inte följa YouTubers men det kan vara skoj :)

Jag följer förutom Urban Gentry bl.a. Just One More Watch, Caseback watches och Vintage Digital Watches.

Det ger lite annat än bara Rolex o.dyl.
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Kort fråga; har en länk, men är helt utan tillstymmelse till instruktioner och erfarenhet hur man kortar den. Rimligtvis bör väl sprinten ut i pilens riktning, men den ser ut att ha en skruvskalle så är den gängad då, eller?
IMG_20190120_125619.jpg
IMG_20190120_125543.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kort fråga; har en länk, men är helt utan tillstymmelse till instruktioner och erfarenhet hur man kortar den. Rimligtvis bör väl sprinten ut i pilens riktning, men den ser ut att ha en skruvskalle så är den gängad då, eller?
IMG_20190120_125619.jpg
IMG_20190120_125543.jpg
Det korta svaret är ja, finns en skruvskalle, skruva ;) Det finns olika varianter. Ibland är det en skruv som "täcker" ett stift, ibland är det skruv på bägge sidor och ibland är stiftet i sig gängat. Men skruvas ska det :)
Ska väl tillägga att vissa stift kan se ut att ha en skruvskalle även fast dom ska tryckas ut...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!
Ny reggad på forumet här sen igår.
För den som har lust, kan ni gärna få slänga ett öga på en annons på en Omega här https://www.chrono24.se/omega/seamaster-cosmic--id9750831.htm Jag gillar den, men är ju nybörjare och tänkte fråga vad ni tänker spontant?
Hur är det att köpa från USA, är det något man bör undvika? Det är väl någon extra skatt då eller hur funkar det där?
Hej!
På objektets pris samt fraktkostnad tillsammans får du betala 25 % moms. Sedan tillkommer en mindre tullavgift också, minns inte hur stor men en liten försumbar, ca 10-20 kr nånting. Sedan tar Postnord betalt för att skicka den vidare till dig. Jag har fått betala en hundring ungefär till dem, kanske höjt nu.

Ser inga direkta fel på klockan på bilden i länken. Fonten tycker jag är som den brukar på dem. Kan se lite fet ut i trycket men kan se ut åt det hållet av kontrasten på bilden också. Inget uppenbart som inte verkar ok.

Jag skulle dock leta inom landet eller åtminstone EU först. Såna där dyker väl upp då och då.
 

Butteri87

Breitling
Hej!
På objektets pris samt fraktkostnad tillsammans får du betala 25 % moms. Sedan tillkommer en mindre tullavgift också, minns inte hur stor men en liten försumbar, ca 10-20 kr nånting. Sedan tar Postnord betalt för att skicka den vidare till dig. Jag har fått betala en hundring ungefär till dem, kanske höjt nu.

Ser inga direkta fel på klockan på bilden i länken. Fonten tycker jag är som den brukar på dem. Kan se lite fet ut i trycket men kan se ut åt det hållet av kontrasten på bilden också. Inget uppenbart som inte verkar ok.

Jag skulle dock leta inom landet eller åtminstone EU först. Såna där dyker väl upp då och då.

Tack för svaret. Då har jag lite mer koll på hur det funkar med köp från USA. Får se hur jag gör, kommer kolla lite mer närmare, som du säger
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Kan nån vänlig själ förklara konceptet passaround? Är det nåt slags lotteri?
Man anmäler sig till en passaround, pröjsar en liten summa pengar för att få "testa" klockan ett tag (ofta typ en vecka) och sen så förväntas varje deltagare lägga upp en kort recension om klockan. I slutet så lottas det, hålls en auktion till BCF eller så röstas det fram vems recension som var "bäst" ( i alla fall i de som jag sett) och på så sätt avgörs vem som får behålla klockan permanent!
Kul och lite billigare sätt att få prova en klocka utan att nödvändigtvis behöva köpa en.
 

mrBlade

Omega
Hej,
Är det någon spärr för att ladda upp profilbilder och bilder i inlägg?


EDIT.
Nu funkar det



SBK
 

Bilagor

  • OMEGA GOLD.jpg
    OMEGA GOLD.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Rizzie

Patek
2-Faktor
Kan nån vänlig själ förklara konceptet passaround? Är det nåt slags lotteri?
Förutom det flera andra redan skrivit om att man "köper en andel" av klockan så dyker det även upp tillverkare som erbjuder passarounds. Då kan det vara helt gratis, men klockan "vinns" inte heller av någon deltagare, utan återgår till tillverkaren efter avslutad passaround :)
 
  • Like
Reactions: Jpg

Jpg

Cartier
2-Faktor
Förutom det flera andra redan skrivit om att man "köper en andel" av klockan så dyker det även upp tillverkare som erbjuder passarounds. Då kan det vara helt gratis, men klockan "vinns" inte heller av någon deltagare, utan återgår till tillverkaren efter avslutad passaround :)
Så pass. Lite kul om man bara vill prova lite! Men säljs den vandringspokalen till fullpris sen? Känns ju mindre värt.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Tack! Bark and jack verkar trevlig. Ska kika igenom övriga också.

Kolla även in Tim Mosso som är ett levande uppslagsverk när det kommer till klockor. Watchbox har även egna spellistor där Tim demar olika modeller från dom största tillverkarna och berättar om specs etc.
Bra om du hittat en klocka du är sugen på och vill se lite rörlig bild på den!

Har du instagram så heter han tim_mosso. Får väl nästan sätta en NSFW varning för gadaym vad mycket porr han lägger upp :nailbiting:
 
Senast ändrad:

Rizzie

Patek
2-Faktor
Så pass. Lite kul om man bara vill prova lite! Men säljs den vandringspokalen till fullpris sen? Känns ju mindre värt.
Jag är själv inte tillverkare så vet inte till 100% men jag gissar att klockan behålls som demo-ex/skickas till recensenter/någon på företaget använder den själv/säljs till nedsatt pris etc, men vet som sagt inte säkert
 
  • Like
Reactions: Jpg

AlexFantaMer

Breitling
Hej allesammans!

Bara att flytta eller ta bort ifall frågan ej passar in i tråden :)

Tänkte kolla om det finns någon app eller liknande man kan använda sig för att snabbast få notiser om allt som händer på forumet. Eller är det bara hemsida som gäller?

Tack i förhand,
 
Topp