• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

En fråga som rör Rolex AD: Besökte, för en månad sedan, en AD i den södra delen av landet, första gången jag vågade mig in i en dylik inrättning. Är inte den flashiga typen, utan mer diskret av mig. Därav att jag inte känner mig bekväm. Tyvärr var den manliga expediten upptagen med en kotlettfrilla som högljutt stod och prata om sina pengar, resor och båtar, och den kvinnliga stod sidan om och fnittrade. Det skiter jag egentligen i, men kom mig därför inte för att fråga om klockan jag är intresserad av, EXp1. Det var nämligen det att montrarna såg ut som om de haft inbrott, nästan tomt på allt? Känner till efterfrågan och väntelistor och så, men har AD inga visningsexemplar? Hur ska man då kunna prova innan man trycker av?
 

Stråkarn

Omega
2-Faktor
En fråga som rör Rolex AD: Besökte, för en månad sedan, en AD i den södra delen av landet, första gången jag vågade mig in i en dylik inrättning. Är inte den flashiga typen, utan mer diskret av mig. Därav att jag inte känner mig bekväm. Tyvärr var den manliga expediten upptagen med en kotlettfrilla som högljutt stod och prata om sina pengar, resor och båtar, och den kvinnliga stod sidan om och fnittrade. Det skiter jag egentligen i, men kom mig därför inte för att fråga om klockan jag är intresserad av, EXp1. Det var nämligen det att montrarna såg ut som om de haft inbrott, nästan tomt på allt? Känner till efterfrågan och väntelistor och så, men har AD inga visningsexemplar? Hur ska man då kunna prova innan man trycker av?
Dessvärre har de sällan visningsexemplar..
 

Stråkarn

Omega
2-Faktor
Tack för svar. Mycket märklig värld det här. Då ska en novis i princip beställa (om man ens får vara med på listan?) en klocka för 70 papp som man inte ens kunnat prova. Få andra varor hade gått att sälja så. Men som sagt, tack för svar.
du kan altid ringa runt innan och se om de har någon inne som ska iväg till en kund eller så. men de har sällan dem liggandes i skyltfönstret om det är så att dinkan redan är bokad :), det finns ju också "gråhandlare"/secondhand butiker som du kan kika in på
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej allesammans!

Bara att flytta eller ta bort ifall frågan ej passar in i tråden :)

Tänkte kolla om det finns någon app eller liknande man kan använda sig för att snabbast få notiser om allt som händer på forumet. Eller är det bara hemsida som gäller?

Tack i förhand,
Bara hemsidan. Har du KS som direktlänk på startskärmen är det ju typ samma grej.
 
Hej kära KSare! Bra tråd.
Jag har varit väldigt intresserad i klockor länge nu men har överlåtit meck med byte av armband och liknande till Klockmaster. Men nu har jag en lite större samling och skulle verkligen vilja byta mina armband när jag vill.
Har forskat lite på verktyg och kommit framtill att köpa en bergeon.
Det jag nu undrar över är:
Vilken av alla modeller är den man använder mest? 6767F eller S? Kommer mest byta på min skx och Sarb033.

Tack på förhand,
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Hej kära KSare! Bra tråd.
Jag har varit väldigt intresserad i klockor länge nu men har överlåtit meck med byte av armband och liknande till Klockmaster. Men nu har jag en lite större samling och skulle verkligen vilja byta mina armband när jag vill.
Har forskat lite på verktyg och kommit framtill att köpa en bergeon.
Det jag nu undrar över är:
Vilken av alla modeller är den man använder mest? 6767F eller S? Kommer mest byta på min skx och Sarb033.

Tack på förhand,
6767S är bättre om du ska byta läder, gummi, canvas etc. 6767F är bättre för länk (då den breda änden på 6767S inte får plats). Bästa är såklart att ha en av varje eller fler ändbitar för att byta beroende på ändamål :)
 
6767S är bättre om du ska byta läder, gummi, canvas etc. 6767F är bättre för länk (då den breda änden på 6767S inte får plats). Bästa är såklart att ha en av varje eller fler ändbitar för att byta beroende på ändamål :)
Då kör jag på detta så är jag redo! Strapped.se tänkte jag pröva, har du prövat den sidan?
2CF229AB-3805-4673-8781-B04396994C0A.png
 

Rorre

Omega
Hej allesammans!

Bara att flytta eller ta bort ifall frågan ej passar in i tråden :)

Tänkte kolla om det finns någon app eller liknande man kan använda sig för att snabbast få notiser om allt som händer på forumet. Eller är det bara hemsida som gäller?

Tack i förhand,
Du kan länka ihop din mail till de flesta notiser i din profil. Då får du ett mail varje gång någon taggar dig, citerar dig, svarar på en konversation etc. Du kan även "bevaka" trådar genom att klicka på bevaka ämne upp i högra hörnet.
 
Utmärkt tråd, tack för svar på mina tidigare frågor. Slår till med en ny:
Det verkar som en hel del handlar via chrono24. Är deras trusted checkout vattentät, dvs. är det någon som fått problem och har reklamerat och fått tillbaka sina pengar smidigt?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Är lite sugen på att köpa ett verktygsset.
Någon som har något bra alternativ ?
Hittade detta hos Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
tankar ?
mvh

Ser ut att vara samma/liknande verktyg som säljs på ebay för en bråkdel av priset, så jag skulle rekommendera att kika där också, om du kan tänka dig att vänta ett par veckor på leverans :)

Är nog ingen vidare kvalitet men ofta behövs inte topnotch grejer när man bara hobbypular då och då. Däremot håller jag med @Lindellc att du kan nog plocka ihop samma kit på eBay för en hundring eller två så jag tycker också att det är ett ganska saftigt pris. :)
 

Exxet

Rolex
Är lite sugen på att köpa ett verktygsset.
Någon som har något bra alternativ ?
Hittade detta hos Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
tankar ?
mvh
Om du inte bryr dig så mkt om kvaliteten på grejerna så kika på Tradera, t ex: https://www.tradera.com/item/1922/3...elar-verktygssats-reparationskit-for-klockor-
eller Wish, tar ett litet i o f s + moms : https://www.wish.com/search/watch tool kit/product/59f3f85f7276533eb6e903de?&source=search
 

SimonDarret

Breitling
Utmärkt tråd, tack för svar på mina tidigare frågor. Slår till med en ny:
Det verkar som en hel del handlar via chrono24. Är deras trusted checkout vattentät, dvs. är det någon som fått problem och har reklamerat och fått tillbaka sina pengar smidigt?

Jag undrar också det. Har sökt men inte hittat några frågor kring detta eller medlemmar som gått igenom den här processen. Betalade/berställde igår min första exklusiva klocka via trusted checkout och nu är det bara att vänta och se antar jag.. Det var en Tjeckisk trusted seller sedan -13 men med bara 29 tidigare trusted checkouts, med 7 rekommendationer från andra chrono-dealers.

Är det någon som kan länka till stories eller berätta mer om processen med disputed trusted checkouts? Tack på förhand!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag undrar också det. Har sökt men inte hittat några frågor kring detta eller medlemmar som gått igenom den här processen. Betalade/berställde igår min första exklusiva klocka via trusted checkout och nu är det bara att vänta och se antar jag.. Det var en Tjeckisk trusted seller sedan -13 men med bara 29 tidigare trusted checkouts, med 7 rekommendationer från andra chrono-dealers.

Är det någon som kan länka till stories eller berätta mer om processen med disputed trusted checkouts? Tack på förhand!
Det finns en tråd där man kan lämna omdömen och kommentera säljare på C24.
https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/

I den här tråden har vi även samlat lite tankar kring C24 och deras trusted checkout.
https://klocksnack.se/threads/köp-på-chrono24-av-privatperson.109897/
 

SimonDarret

Breitling
Det finns en tråd där man kan lämna omdömen och kommentera säljare på C24.
https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/

I den här tråden har vi även samlat lite tankar kring C24 och deras trusted checkout.
https://klocksnack.se/threads/köp-på-chrono24-av-privatperson.109897/
Tack, läste trådarna men med tanke på hur många klocksamlare det finns här på KS sä måste väl ändå det finnas fler skräckexempel? Annars har Chrono24 lyckats bygga en väldigt imponerande platform... Vad tror du? :)
 

cjne

Cartier
Är lite sugen på att köpa ett verktygsset.
Någon som har något bra alternativ ?
Hittade detta hos Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331
tankar ?
mvh
Har ett sådant där kit och kan verkligen inte rekommendera, helt urusel kvalitet på stålet, håller kanske för någon enstaka användning innan det böjer sig. Undvik om du kan!
Det är nog bättre att ta reda på vilka verktyg du verkligen behöver och satsa på bra sådana istället för ett dylikt paket.
 

Rootbjörn

Panerai
2-Faktor
Har ett sådant där kit och kan verkligen inte rekommendera, helt urusel kvalitet på stålet, håller kanske för någon enstaka användning innan det böjer sig. Undvik om du kan!
Det är nog bättre att ta reda på vilka verktyg du verkligen behöver och satsa på bra sådana istället för ett dylikt paket.
Gjorde tyvärr misstaget.
Nästan allt är sönder nu...
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Jag är den förste att erkänna att jag i vissa hänseenden är en aning dum uppe i huvudet. Har en annons ute på 'Köp och Sälj' och kan för mitt liv inte fatta hur jag ändrar pris när jag ska bumpa. När jag trycker på bumb händer inget annat än att det står bumpelibump (el ngt liknande) och trycker jag ändra kan jag inte justera priset. Någon som vet och kan förbarma sig över en mindre vetande själ?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag är den förste att erkänna att jag i vissa hänseenden är en aning dum uppe i huvudet. Har en annons ute på 'Köp och Sälj' och kan för mitt liv inte fatta hur jag ändrar pris när jag ska bumpa. När jag trycker på bumb händer inget annat än att det står bumpelibump (el ngt liknande) och trycker jag ändra kan jag inte justera priset. Någon som vet och kan förbarma sig över en mindre vetande själ?
Högst upp ovanför annonsen finns en liten knap som det står ”ämnesverktyg” på, där kan du ändra priset :)
 
  • Like
Reactions: NRE
Topp