• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
När säger han att man ska översvanka? I Den senaste versionen av Starting Strength säger han klart och tydligt att man absolut inte ska översvanka? Eller har jag läst fel? Det står väl ändå att man ska hålla ryggen rak.

Sedan håller jag med om att en lyftarklubb är bland det bästa man kan gå till. PTs är oftast slöseri med både tid och pengar.
När det kommer till böj och teknik är det egentligen ganska enkelt. Böj utan att sendbelasta diskarna i ryggen.
Problemet är att alla vill ha en generell lösning, något som inte går då alla är skapade olika. Men klart att onlinetränare ser sin möjlighet att tjäna enkla pengar nu när alla ska köra knäböj.
Mer intressant med teknik i mark och bänk då...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sjukt häftigt. Men hur börjar man om man inte klarar en enda övning som de gör? :(
Börja med chins, dips och handstand mot vägg tex. Har väldigt mycket styrka därifrån så de hjälper nog en del. Samma kanal har även hel del tips och trix för att lära sig. Typ som denna video.


Jag började med frog to handstand, sen har jag utvecklats sen dess. Kör nästan alltid den för att komma upp på händerna.

 

Kasper

Friends of KS
När det kommer till böj och teknik är det egentligen ganska enkelt. Böj utan att sendbelasta diskarna i ryggen.
Problemet är att alla vill ha en generell lösning, något som inte går då alla är skapade olika. Men klart att onlinetränare ser sin möjlighet att tjäna enkla pengar nu när alla ska köra knäböj.
Mer intressant med teknik i mark och bänk då...
Vilket är just det Rippetoe säger :) Men det gäller väl även för mark?
 

Kasper

Friends of KS
Börja med chins, dips och handstand mot vägg tex. Har väldigt mycket styrka därifrån så de hjälper nog en del. Samma kanal har även hel del tips och trix för att lära sig. Typ som denna video.


Jag började med frog to handstand, sen har jag utvecklats sen dess. Kör nästan alltid den för att komma upp på händerna.

Grymt, tack! Dags att lära sig stå på händer då, höstnöjet fixxat :D
 

J86A

Omega
Vad säger panelen om styrketräning utomhus? Känner själv stor skillnad på syreupptagningen vilket jag tycker hjälper en att trycka på lite extra :)
V__C699 (2).jpg
 

Kasper

Friends of KS
Påkörd av bil när jag cyklade hem från gymmet & bröt armen. Verkar inte bli några handstands för mig i höst!

Någon som har tips på träning man kan göra med bruten arm? (Kan inte greppa.)

Känns ju som ett bra tillfälle att ta tag i löpningen men det kanske finns annat man också kan göra?

image.jpg


Höger hand, så jag kan fortfarande bära klockan, men hur fan ska jag ta wristshots?!:(
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Påkörd av bil när jag cyklade hem från gymmet & bröt armen. Verkar inte bli några handstands för mig i höst!

Någon som har tips på träning man kan göra med bruten arm? (Kan inte greppa.)

Känns ju som ett bra tillfälle att ta tag i löpningen men det kanske finns annat man också kan göra?

image.jpg


Höger hand, så jag kan fortfarande bära klockan, men hur fan ska jag ta wristshots?!:(
Knäböj, enbensböj, GHD sit-ups, finnen, utfallssteg, rygglyft, boxjumps osv :)
Edit: krya på dig
 

Kasper

Friends of KS
Knäböj, enbensböj, GHD sit-ups, finnen, utfallssteg, rygglyft, boxjumps osv :)
Edit: krya på dig
Tack för tipsen! :) Angående knäböj, menar du vanliga high-bar? Med gipset så kan jag inte vrida handen och ta tag i stången, samma gäller nog för low-bar. Kanske får testa med nån kettlebell eller liknande :) Och ja, ska försöka krya på mig. Blir att träffa handkirurg på måndag och se om något behöver opereras eller om det räcker med gips.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tack för tipsen! :) Angående knäböj, menar du vanliga high-bar? Med gipset så kan jag inte vrida handen och ta tag i stången, samma gäller nog för low-bar. Kanske får testa med nån kettlebell eller liknande :) Och ja, ska försöka krya på mig. Blir att träffa handkirurg på måndag och se om något behöver opereras eller om det räcker med gips.
Ja. Highbar är mildare för handleden än lowbar och det finns lite variationer hur du kan ha handen så det inte känns av. :) kettlebell borde vara högre belastning på handleden däremot. Framförallt gobletsquats tar på handlederna
 

Kasper

Friends of KS
Ja. Highbar är mildare för handleden än lowbar och det finns lite variationer hur du kan ha handen så det inte känns av. :) kettlebell borde vara högre belastning på handleden däremot. Framförallt gobletsquats tar på handlederna
Får kolla upp det :) Tänkte mig nån kettlebell böj med bara en hand men det kanske inte är nå vidare!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Får kolla upp det :) Tänkte mig nån kettlebell böj med bara en hand men det kanske inte är nå vidare!
Jag gillar bara att träna med en hand eller ett ben i taget om man byter hand/ben varje set så man stabiliserar och ser till så båda musklerna får jobba lika mycket. Att köra med en hand när man inte kan köra med den andra efter tycker jag bara är idiotiskt då det kan bygga upp ojämnheter i kroppen :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kör du nå roliga rullövningar? Tycker det är sjukt tråkigt. till och med strecha är roligare haha.
Med foamrollern har jag en lite hårdare variant än de vanliga på marknaden men den använder jag mest för ländrygg, skulderbladen, in- & utsida lår. Inte så roligt men lite hatkärlek och finns inte så mycket roliga övningar med den än standardrörelserna. Rekommenderar att du köper dig en lacrosseboll att rulla på. Den är grym för att komma åt alla små muskler kring skulderbladen och iliopsoas i höften plus lilla rövmuskeln gluteus minimus. :)
Edit: Press-ut är mycket mycket viktigare för träningen än stretch. 1. Du blir rörligare 2. Du återhämtar dig sjukt mycket snabbare = muskler snabbare 3. Mindre obalanser = jämnare belastning 4. Bättre hållning. @snoozarn
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Korrekt, jag som var lite för snabb på tangenterna.
Med foamrollern har jag en lite hårdare variant än de vanliga på marknaden men den använder jag mest för ländrygg, skulderbladen, in- & utsida lår. Inte så roligt men lite hatkärlek och finns inte så mycket roliga övningar med den än standardrörelserna. Rekommenderar att du köper dig en lacrosseboll att rulla på. Den är grym för att komma åt alla små muskler kring skulderbladen och iliopsoas i höften plus lilla rövmuskeln gluteus minimus. :)
Edit: Press-ut är mycket mycket viktigare för träningen än stretch. 1. Du blir rörligare 2. Du återhämtar dig sjukt mycket snabbare = muskler snabbare 3. Mindre obalanser = jämnare belastning 4. Bättre hållning. @snoozarn
Cool, tack för tipsen. Länge haft på agendan att köpa en liten boll. Får ta tag i det.
Vad är press-ut? Jag kör mer stretch osv rörlighet för just rörligheten och för att ev komma ner i split en dag. Ett konstigt mål som jag har fått för mig bara. :p
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Korrekt, jag som var lite för snabb på tangenterna.

Cool, tack för tipsen. Länge haft på agendan att köpa en liten boll. Får ta tag i det.
Vad är press-ut? Jag kör mer stretch osv rörlighet för just rörligheten och för att ev komma ner i split en dag. Ett konstigt mål som jag har fått för mig bara. :p
Press-ut kallar jag det när man rullar på boll/rulle. Man masserar/pressar ut musklerna liksom. Visst det ger ju rörlighet att stretcha men att kombinera det med rulle och boll så är du vig på två veckor :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Behöver verkligen en foamrulle för området kring skulderbladen! Har du några tips på övningar med rollern?

Just med rulle så fungerar det bara ok med rullar av hårdare slag för min del. Använder bollen för skulderbladen framförallt.
Men båda fötterna i marken och du ligger på rygg. Placera rullen vid skulderbladen och ta bak armarna bakom huvudet. Elevera skulderbladen genom att sträcka ut armarna på olika sätt. Antingen rullar du rakt så tar det på båda skulderbladen men för mer tyngd och press så vinklar du kroppen så belastningen kommer på ett skulderblad i taget :)
Är jag fel ute eller är det för samma sak som en triggerboll eller vad det kallas?
Det är samma sak. :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
3 sek paus? Beast är du! :) Det är nästan mitt 1 RM.
Nej bara en noterbar paus på cirka en sekund när jag kör pausböjreps med tunga vikter. Kör jag en rep eller mycket lättare vikter så kör jag ofta med längre pauser. :) mitt 1rm är med 3 sekunders paus.
Ditt 1RM i paus eller vanlig? :) tack och att ha det som ditt 1rm är inte direkt dåligt heller
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ohs eller frontböj som styrkemoment idag det är det den stora frågan. Körde båda igår också och böj för tredje dagen i ras. Inga konstigheter :D
image.jpg
 
Topp