• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

Den bästa träningen är den som blir av! Sparar 100kr för varje träningspass jag kör så blir det ev något fint framöver. Boka in dig på något "lopp" framöver så har du ett mål att sikta på/mot.

• Like
Reactions: B62
Första löppasset med 10-åringen:)
image.jpg

Jag försöker faktiskt gymma varje vecka, runt 3-4 gånger i veckan.
Kört 3 gånger denna vecka och blir nog gympass ikväll också så jag får dricka lite öl :)

Vi kan väl hålla lite dagböcker och peppning här tycker jag ;)

Körde 5km idag, sprang cirka 2km men fick gå snabbt resten för jag var riktigt svag i mina knäveck av anledning jag inte förstår mig på.
Så fick ta det lite lugnt iallafall :) så det var nummer 4 denna vecka ^^

Kört tre veckor Stronglifts nu, senaste passet 40 kg squats, 30 kg bänk och 40 kg barbell row. Känns grymt bra, det är inte så jobbigt alls ännu och jag får inte direkt träningsvärk, men det känns i hela kroppen att jag använt den. Och hållningen är mycket bättre. Hittills har jag kombinerat med löpning efteråt, 5-15 km, eftersom vikterna är så pass lätta ännu. Men snart får jag nog sluta med det när programmet börjar komma upp i vikt! Bra tips iaf, jag kommer köra 12 veckor nu och se vad det blir för resultat.

Kört tre veckor Stronglifts nu, senaste passet 40 kg squats, 30 kg bänk och 40 kg barbell row. Känns grymt bra, det är inte så jobbigt alls ännu och jag får inte direkt träningsvärk, men det känns i hela kroppen att jag använt den. Och hållningen är mycket bättre. Hittills har jag kombinerat med löpning efteråt, 5-15 km, eftersom vikterna är så pass lätta ännu. Men snart får jag nog sluta med det när programmet börjar komma upp i vikt! Bra tips iaf, jag kommer köra 12 veckor nu och se vad det blir för resultat.
Varför inte marklyft?

Du kör inte rodd och marklyft på samma pass.

Exakt, enda övningen man kör på alla pass är squats. Man kör alltid tre övningar, så de andra varieras så att man att man kör marklyft + OH press ena dagen och bänkpress + barbell row andra dagen. Nu i början skulle man nog kunna köra alla 5 övningarna på alla pass, men det går nog inte längre fram när vikten ökats.

Kör också 5x5 men nu har det börjat stagnerat! Jag ska nå 100 i squat å bänk sen byter jag program ett tag men basövningarna kommer nog alltid få vara kvar!

Följer den här tråden från tid till annan, ser selfien på @snoozarn och läser om styrketräningsprogram. Får mig att reflektera över vad som motiverar oss (har varit inne på det tidigare) och återkommer till att jag tränar det som jag tycker är kul. Såpass kul att jag har loggat dryga 400 timmar det senaste året och förbränt knappa 300 000 kcal på detta. Det motsvarar en faslig massa mat... Och pengar faktiskt.

Klocknörden i mig tänker: "Om jag skulle låta bli att träna, och därigenom spara 300 000 kcal, dvs pengar, vad skulle jag kunna köpa för klocka då?"

Skulle det vara värt det? Näpp! Jag gillar den så kallade aktiva livstilen. Trots att den i många fall är en klyscha. Så jag tänker fortsätta att investera kilokalorier i mig själv. Och en del pengar på prylar, typ cyklar, skidor, skridskor, skor, ...

Jag och kvartsaren har precis tränat klart. Bänkpress, ryck, frivändningar, pausböj, strikta viktade bar muscleups och viktad backlever fick det bli bara för att röra på sig lite
image.jpg

Funderar på att börja simma (bröstsim) någon dag i veckan som variation
Någon som brukar köra det och tycker det är "bra" fattar att det knappast kan vara dåligt men finns ju bättre och sämre träningsmetoder

Här kanske man borde outa sig så man får skämmas om träningen inte blir av. Jobbar i perioder borta, långa dagar och långt hemifrån. Har alltid haft svårt att motivera mig att träna, även om det är lättare när man är hemma och kan regelbundet åka till gymmet, blir då spinning eller löpninga. Hatar att styrketräna, men nu har jag tagit mig i kragen efter en slap vår/sommar. Så här ser min vecka ut hittils.
Sön 5k löpning, ca 5,45 tempo
Mån 6km promenad
Tis 6km löpning ca 5,50
Idag 5 km promenad.
Som ni ser inga supertider, men jag försöker vänja kroppen igen att röra på sig. Siktar in mig på att banka av milen under 50 minuter lagom till årsskiftet. Och hade man kunnat skava av ett par kg (95kg på 180cm) så hade inte jag gråtit blod i alla fall.
Tack för att jag fick lusa ner tråden..

Tycker nog fan det ser ut som du tränade igår också! Kanske även några andra dagar...:)
Försöker varje dag i alla fall men det blir ju inte alltid så. :p
Det där är fan kraft! Stabil post sommar form! Den lilla form jag hade raserades som vanligt totalt i Augusti.. Aja snart iväg för att kötta lite ben kan bara gå uppåt härifrån!
Tack! Lätt hänt att man drar på sig lite under sommar & semester, men tillbaks till träning & rutiner nu. :)

Tillbaka
Topp