• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

Har tagit fasta på 5-2 dieten men i egen tappning. Svält är bra. Skippa frukosten, kör en TREO med koffein. Till det lägger jag in en pris Ettan. (acetylsalicyksyra motverkar cancer och vissa hjärproblem, nioktin är bra för minnet och har visat sig bromsa både Ahlzeimer och Parkinsson). Efter denna kemstart går kroppen in i svältmode vilktet ger en hel del goda hälsoeffekter. Träna intensivt men kort 3 ggr per vecka. Max puls och alla muskelgrupper. Varva löpning och styrketräning varannan gång. Gärna stenåldersdiet en dag i veckan och undvik mjölsocker!

Har tagit fasta på 5-2 dieten men i egen tappning. Svält är bra. Skippa frukosten, kör en TREO med koffein. Till det lägger jag in en pris Ettan. (acetylsalicyksyra motverkar cancer och vissa hjärproblem, nioktin är bra för minnet och har visat sig bromsa både Ahlzeimer och Parkinsson). Efter denna kemstart går kroppen in i svältmode vilktet ger en hel del goda hälsoeffekter. Träna intensivt men kort 3 ggr per vecka. Max puls och alla muskelgrupper. Varva löpning och styrketräning varannan gång. Gärna stenåldersdiet en dag i veckan och undvik mjölsocker!

Ta det lugnt med Treo, skulle absolut inte ta det regelbundet om man är frisk. Finns folk som går på dialys efter att ha fått njursvikt av aspirin, onödigt att belasta njurar och lever i onödan, dessutom riskerar du magsår och frätskador. Ta vanliga koffeintabletter istället. Treo motverkar hjärtproblem eftersom blodet får svårare att levra sig och därför flyter lättare runt. Men det finns andra (nyttiga) saker att äta för att få samma effekt. Mer effektivt mot cancer är ett starkt immunförsvar och undvika cancerframkallande ämnen i allmänhet samt ett balanserat intag av antioxidanter.

På tal om ingenting måste jag slå ett slag för vad crossfit gör för kroppen. Jag äter mer mat än någon jag känner och även mer skräp än någon jag känner ändå är jag en liten 70kg kille.
Exempel på en standard dag (igår)
Frukost: två skålar lfri yoghurt med pauluns granola och massa russin.
Lunch: tre grillspettar av chorizo & salsiccia plus sallad, en frp halloumi, massa bea, en liten rostasfilébit.
Sedan blev det jobb utan rast så åt vad som fanns. Vilket blev..
6st delicatobollar, 2st små Palle kuling chokladkakor, en bit kladdkaka, lite jordgubbar och ett äpple.
När jag kom hem så blev det..
En skål yoghurt igen med samma tillbehör. Grillad kycklingfilé och majskolv och då var det ändå en dag med inte allt för mycket mat då jag vaknade sent.

Tränar lite över en timme per dag 4-6ggr/vecka typ och ändå ser kroppen någorlunda skaplig ut. Nu blev det här en hel bok men ändå.
image.jpg

På tal om ingenting måste jag slå ett slag för vad crossfit gör för kroppen. Jag äter mer mat än någon jag känner och även mer skräp än någon jag känner ändå är jag en liten 70kg kille.
Lunch: tre grillspettar av chorizo & salsiccia plus sallad, en frp halloumi, massa bea, en liten rostasfilébit.
6st delicatobollar, 2st små Palle kuling chokladkakor, en bit kladdkaka, lite jordgubbar och ett äpple.
En skål yoghurt igen med samma tillbehör. Grillad kycklingfilé och majskolv och då var det ändå en dag med inte allt för mycket mat då jag vaknade sent.

Tränar lite över en timme per dag 4-6ggr/vecka typ och ändå ser kroppen någorlunda skaplig ut. Nu blev det här en hel bok men ändå.

Det förvånar ingen. ;)

image.jpg
Grattis till bra gener...

Tränar lite över en timme per dag 4-6ggr/vecka typ och ändå ser kroppen någorlunda skaplig ut.
image.jpg

60min träning om dagen i snitt är riktigt bra om det rör sig om intensiv träning.
Tyvärr så har de gånger jag kommit i kontakt med crossfit har gett mig dåliga associationer. Högt onödigt stönande, träning i bar överkropp, vanvård av utrustning och lokaler samt mycket speglande. Med det sagt gillar jag ändå hörnstenarna kring crossfit, målet att vara mångsidigt vältränad är helt rätt.

För övrigt äter jag mer än dig och väger 10kg mindre ;)

Vi ska köpa en crosstrainer till hemmet, har min fru kommit på. Naturligtvis ska jag inte stå i vägen för detta, blir ett mål för mig att träna bort ett tiotal pannor under hösten.
Nu kan jag inte mycket om crosstrainers. Vad ska man ha? Budget upp till ca. 10 lax.

image.jpg

Work hard, eat hard!

Jag kör tyvärr endast bara på andra punkten...

Jag har precis återhämtat mig från en helt galen magsjuka och mina energi är obefintlig. Söndag eftermiddag och 72 timmar framöver så fick jag inte i mig någonting alls... Vad bör jag stoppa i mig för att återfå energin och komma tillbaka till träningen så fort som möjligt?

Vanligtvis brukar jag äta mycket kött, lite kolhydrater och mycket sallad. Men nu struntar jag i alla regler jag har haft tidigare. - 6 kilo visar vågen, mestadels vätska då. Men ändå... o_O

Jag har precis återhämtat mig från en helt galen magsjuka och mina energi är obefintlig. Söndag eftermiddag och 72 timmar framöver så fick jag inte i mig någonting alls... Vad bör jag stoppa i mig för att återfå energin och komma tillbaka till träningen så fort som möjligt?

Vanligtvis brukar jag äta mycket kött, lite kolhydrater och mycket sallad. Men nu struntar jag i alla regler jag har haft tidigare. - 6 kilo visar vågen, mestadels vätska då. Men ändå... o_O
Körde lättsmält mat tidigare, och lite sånt jag annars inte stoppar i mig. Typ vitt bröd, yoghurt, musli , ris med mera. Protein också givetvis men ökade på kolhydraterna för magens skull. Låg inne 2 dagar pga tarminfektion (rå kyckling/bakterier förmodligen) och var återställd efter några dagar. :)

Körde lättsmält mat tidigare, och lite sånt jag annars inte stoppar i mig. Typ vitt bröd, yoghurt, musli , ris med mera. Protein också givetvis men ökade på kolhydraterna för magens skull. Låg inne 2 dagar pga tarminfektion (rå kyckling/bakterier förmodligen) och var återställd efter några dagar. :)
Jag får köra på det. Tack! :)

Lägg gärna till hur gamla ni är.
Innan jag fyllde 30 kunde jag käka pizza till lunch varje dag utan att magrutorna försvann.
Nu närmare 40 måste jag tänka annorlunda för att ens skönja dessa rutor.
Helt rätt! Åldern är högst relevant i tråden:)
Intressant, läste om overtraining för ett år sedan men hakade aldrig på... Jag kör nog 30-dagars knäböj fr.o.m imorgon!

Senast ändrad:
Funderar på att dra en ny runda doggcrapp from måndag. Kört Adonis i 8 veckor och sen 5x5 i en månad så dags för lite "endurance".

När jag var 19 gick jag ned ca 40 kg, från 120 till 80. Det är 14 år sedan nu. Sedan dess har jag hållit mig på den nivån, +/- 5 kg eller så. Innan viktminskningen levde jag helt fel - beroende av läsk och socker och åt alldeles för mycket. Träning hade jag aldrig hållit på med, det var det värsta jag visste. Så det var ganska lätt då när man var ung, började promenera 30-60 min per dag och äta vettig mat enligt tallriksmodellen, 4 ggr/dag. Inga mellanmål, inga snacks eller godis. Då rasade kilona och efter att jag gått ned något så började jag varva gången med lite löpning. Gick ned 20 kg på 3 månader och 20 kg till tog ytterligare 6 månader ca.

Nu för tiden äter jag rätt dåligt. Ganska så stora portioner med mycket kolhydrater osv. Äter iofs aldrig godis eller fikabröd nästan, utan det är de vanliga måltiderna som gärna blir ganska onyttiga, och i och med att jag är vegetarian sedan 6 år blir det automatiskt mindre protein och mer kolhydrater. Vitt bröd och öl är också stora laster... Men eftersom jag springer ganska mycket, snittar väl ca 5 mil i veckan där det är mer när jag tränar inför maran och mindre under perioder efter, så håller jag ändå vikten. Men visst finns där 3-5 trivselkilon jag skulle klara mig utan, och de skulle säkert också hjälpa mig ta marathonmålet på under 3:30, som jag var 5 minuter ifrån senast. Men det är tufft, stora motiveringen med löpningen är ju att man "får" äta "vad som helst".

Kanske skulle slänga in en halvseriös satsning på styrketräning under hösten innan maraträningen inför nästa års sthlm drar igång och se hur resultaten blir? Skulle det funka med SL 5x5 för nån som inte tränat styrka seriöst utan mest kör något ströpass på gymmet nån gång i veckan för att stärka coremusklerna?

• Like
Reactions: WHU
Ok! Hur värmer man upp då, funkar lite löpband/armhävningar/situps/roddmaskin eller ska man göra övningarna med mindre vikter?

Brukar aldrig värma upp för löpning men har mer respekt för något jag inte har någon erfarenhet av.

Det är upp till dig själv. Jag brukar bara stegra upp vikterna i steg om 10kg tills jag når arbetsvikten.

Ok! Hur värmer man upp då, funkar lite löpband/armhävningar/situps/roddmaskin eller ska man göra övningarna med mindre vikter?

Brukar aldrig värma upp för löpning men har mer respekt för något jag inte har någon erfarenhet av.
Typ rörlighet, finns bra övningar. Ingen direkt strech utan mest mjuka upp sig. Kolla upp naprapatjonas på Instagram, mycket vettiga tips på hans sida.

Kan vara skönt att vara lite "varm i kläderna" iaf. Brukar köra på roddmaskinen jag, får du med hela kroppen i princip.

springer mycket men gymmar för lite. Alltid minst 7 mil i veckan men väldigt sporadisk gymträning tyvärr.
sl 5x5 lät intressant.

Kom precis från semestern så inte hunnit. Köra igång kroppen denna vecka och kanske hoppa på det nästa vecka om allt går bra. Själv då?
Inne på 14:de dagen nu. Fick lite träningsvärk tredje dagen, efter att ha knäböjt två dagar i rad, men nu känner jag inget alls. Benen känns väldigt stabila & starka:)
Måste hålla med om det som skrivs på hemsidan, knäböj som inledning på träningen boostar verkligen kroppen och psyket!

Senast ändrad:
Vad anser läsarna om kondition (springa på band) efter styrketräning? Har tyvärr ibland svårt att få ihop tiderna så slår då ihop styrka och sen kanske kuta 5km

Tillbaka
Topp