• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den lagom stora hälsotråden, kost och träning.

Vad anser läsarna om kondition (springa på band) efter styrketräning? Har tyvärr ibland svårt att få ihop tiderna så slår då ihop styrka och sen kanske kuta 5km
Det funkar utmärkt.

Är du inte en elitsatsande på något sätt så behöver du inte oroa dig, klart det går att kombinera. Gå inte på hetsen att det skulle vara så "icke optimalt" ut endera hänseende.

/gustav

Det funkar utmärkt.

Är du inte en elitsatsande på något sätt så behöver du inte oroa dig, klart det går att kombinera. Gå inte på hetsen att det skulle vara så "icke optimalt" ut endera hänseende.

/gustav

Bra det :) funderar på att köra roddmaskinen motsvarande tid för att variera
Gissar att det bränner lite mindre fett men är lite bättre för muskler?

Gissar att det bränner lite mindre fett men är lite bättre för muskler?

Varför inte köra en halvtimmes crosstrainer i medelfart innan ? Det skiljer ju på cardioträning och fettförbränning och jag har skitsvårt att inte pressa på för hårt .
En pulsklocka är givet om man vill följa "rätt" puls för förbränning

Varför inte köra en halvtimmes crosstrainer i medelfart innan ? Det skiljer ju på cardioträning och fettförbränning och jag har skitsvårt att inte pressa på för hårt .

Man brukar avråda från konditionsträning direkt innan styrketräning pga att man får dåligt med energi till själva lyftandet och därför minskar resultaten. Det är givetvis individuellt men generellt stämmer det tycker jag

Man brukar avråda från konditionsträning direkt innan styrketräning pga att man får dåligt med energi till själva lyftandet och därför minskar resultaten. Det är givetvis individuellt men generellt stämmer det tycker jag

Helt rätt, men om det rör sig om fettförbränning i en halvtimma på en crosstrainer, känns det mer som uppvärmning.
Köra cardio därimot, håller jag fullständigt med dig.

Det där med att man ska ligga på en speciell puls för att köra fettförbränning vs. massa annat är en seglivad myt.

Procentuellt sätt bränner men mest fett vid så låg puls som möjligt, alltså när man sover men sista jag kollade var det ingen som sov sig i form...

Kör på bara med det som känns bra, desto mer högintensivt desto bättre givet att man kan hålla på mer än några minuter.

Det är min erfarenhet iaf.

/gustav

Fan va jag har gått ner mig under semestern. Dagligt alkohol intag (nån öl o några glas vin) samt chips o bröd sätter sina spår. Har inte gått upp skit mycket egentligen men känner mig lite större än normalt o tyngre. Löpningen har jag hållt i med 3-4 pass i veckan o de har varit jävligt jobbiga. Har 1 vecka kvar av semestern o funderade på att skära ner på bröd o chips för att sakta återgå till normal läge. Nån mer som känner igen sig i detta? :)

Senast ändrad:
Fan va jag har gått ner mig under semestern. Dagligt alkohol intag (nån öl o några glas vin) samt chips o bröd sätter sina spår. Har inte gått upp skit mycket egentligen men känner mig lite större än normalt o tyngre. Löpningen har jag hållt i med 3-4 pass i veckan o de har varit jävligt jobbiga. Har 1 vecka kvar av semestern o funderade på att skära ner på bröd o chips för att sakta återgå till normal läge. Nån mer som känner igen sig i detta? :)
Tanken var att jag skulle träna 3-5 gånger i veckan nu när man är hemma över sommarn för att jobba, men det har blivit att man har tränat på helger istället. Självklart har gymmet bara öppet på söndagar så det har blivit ett pass i veckan ungefär...

Började träna på allvar i november förra året då jag köpte gymkort på F&S. Tidigare har jag inte varit särskilt aktiv men alltid haft bra kondis osv. och bra på idrotter (17 år just nu).

När jag började träna i november vad det främst för att bygga muskler och inte förbättra kondisen eller gå ner i vikt då det inte fanns något behov. Under perioden nov-jan tränade jag ca 6ggr i veckan. Jag visste inte riktigt vad jag höll på med så jag började med ICF 5x5 och började därmed träna 3 ggr i veckan. Jag körde på det programmet och gjorde väldigt bra framsteg tyckte jag, ökade i bänk från 35kg till 58kg (mycket teknik), i knäböj från 50kg till 70kg. Men då skadade jag mig i fingret (låter löjligt) genom att klämma fingret i smithmachinen och fingret hängde och dinglade, fick sy 7 stygn och kunde inte träna allvarligt på 2 månader.

När jag väl kunde börja träna på allvar igen började jag träna 6ggr i veckan för att bygga så mycket massa som möjligt och har gjort det sen dess. Nuförtiden tar jag en smoothie efter varje pass innehållande 4-5 råa ägg, någon msk kvarg, lite yoghurt, havregryn, oskalade sesamfrön och fryst frukt. Äter även mer än tidigare och tror att jag kommer nå mitt mål runt mars nästa år.

Min träningshistoria :)

Ni som tränar 3ggr+ i veckan
Hur fan gör ni för att inte tömma kylskåpet? Tjejen fick nästan låsa in mig på dass för att jag inte skulle äta allt vi hade...
Alla "nyttiga" bars och sånt är det nötter i och det tål jag icke :(

• Like
Reactions: ZQT
Ni som tränar 3ggr+ i veckan
Hur fan gör ni för att inte tömma kylskåpet? Tjejen fick nästan låsa in mig på dass för att jag inte skulle äta allt vi hade...
Alla "nyttiga" bars och sånt är det nötter i och det tål jag icke :(
Har aldrig märkt någon direkt ökad hunger vid träning om det inte rört sig om 8-12 pass veckan vid normala nivåer ingen skillnad. Farligt dessutom då man inte förbränner så mycket på några pass så lätt att bara äta sig fet istället :)
Började träna på allvar i november förra året då jag köpte gymkort på F&S. Tidigare har jag inte varit särskilt aktiv men alltid haft bra kondis osv. och bra på idrotter (17 år just nu).

När jag började träna i november vad det främst för att bygga muskler och inte förbättra kondisen eller gå ner i vikt då det inte fanns något behov. Under perioden nov-jan tränade jag ca 6ggr i veckan. Jag visste inte riktigt vad jag höll på med så jag började med ICF 5x5 och började därmed träna 3 ggr i veckan. Jag körde på det programmet och gjorde väldigt bra framsteg tyckte jag, ökade i bänk från 35kg till 58kg (mycket teknik), i knäböj från 50kg till 70kg. Men då skadade jag mig i fingret (låter löjligt) genom att klämma fingret i smithmachinen och fingret hängde och dinglade, fick sy 7 stygn och kunde inte träna allvarligt på 2 månader.

När jag väl kunde börja träna på allvar igen började jag träna 6ggr i veckan för att bygga så mycket massa som möjligt och har gjort det sen dess. Nuförtiden tar jag en smoothie efter varje pass innehållande 4-5 råa ägg, någon msk kvarg, lite yoghurt, havregryn, oskalade sesamfrön och fryst frukt. Äter även mer än tidigare och tror att jag kommer nå mitt mål runt mars nästa år.

Dina råa ägg skulle jag välja att avstå, inget vidare gott och risken att bli dålig finns trots allt. Det tillför dessutom ganska lite. Om du önskar öka på mängden protein på enkelt sätt köp då ett billigt pulver och blanda in skulle jag säga. Lycka till och kämpa på med träningen!

Har aldrig märkt någon direkt ökad hunger vid träning om det inte rört sig om 8-12 pass veckan vid normala nivåer ingen skillnad. Farligt dessutom då man inte förbränner så mycket på några pass så lätt att bara äta sig fet istället :)

Dina råa ägg skulle jag välja att avstå, inget vidare gott och risken att bli dålig finns trots allt. Det tillför dessutom ganska lite. Om du önskar öka på mängden protein på enkelt sätt köp då ett billigt pulver och blanda in skulle jag säga. Lycka till och kämpa på med träningen!
I smoothien tycker jag faktiskt inte att det smakar någonting! Är väldigt emot proteinpulver just för att många för mer finnar under tiden, ätit medicin i 3år mot det och snart klar, och för att det nyss kommit fram att många pulver inte innehåller den mängd de faktiskt säger. Bara min personliga åsikt:)

Vad körde du i smithmaskinen?

Vader, 80kg, och när jag skulle häkta fast den så tappade jag den, försökte rädda den och fick in fingret i ett av spåren... Stygn igenom nagelbädden, det gjorde riktigt ont att ta bort stygnen där.
Vader, 80kg, och när jag skulle häkta fast den så tappade jag den, försökte rädda den och fick in fingret i ett av spåren... Stygn igenom nagelbädden, det gjorde riktigt ont att ta bort stygnen där.

Fyfan det låter inte roligt.
Va tvungen att fråga så du inte körde knäböj där :)

Fyfan det låter inte roligt.
Va tvungen att fråga så du inte körde knäböj där :)
Nejdå, det gör jag inte. Tycker att det känns som att man ska tappa fästet med fötterna om man kör på smithmachine!

Dock kör jag allt annat på en annan maskin. Den sitter fast i sidorna fast rör sig fritt framåt. Vet att det är en dålig vana men det är så jobbigt att börja på den vanliga, känns nästan som att börja om.

Nejdå, det gör jag inte. Tycker att det känns som att man ska tappa fästet med fötterna om man kör på smithmachine!

Dock kör jag allt annat på en annan maskin. Den sitter fast i sidorna fast rör sig fritt framåt. Vet att det är en dålig vana men det är så jobbigt att börja på den vanliga, känns nästan som att börja om.

Japp men är bättre att köra fria så sikta på det istället även om det känns surt.

Idag testade jag strongman för första gången med några riktiga bjässar. Det vill säga killar på 170-175cm med vikt på 92-116kg. Kan säga att både dom som tävlar i det i SM och jag som aldrig prövat blev ganska imponerad över att jag lyckades bära med mig det här 180kg korset längst sträcka av oss alla som pröva. Kan ju tillägga att jag väger 70kg.
image.jpg

Tre veckor in på everydaychallenge, knäböj varje dag. Börjar bli monotont men det känns alltid lika bra efter varje pass!

Nu jävlar har jag kastat om på gymmet. Max 45 minuter med flera muskelgrupper.

Exempelvis biceps, axlar, triceps & mage. Cirkelträning, ingen vila med varierande vikter och set. Pyramiden i cable cross med tre olika muskelgrupper och man blir inte kaxig efter fyra set.

Jag vill bränna och bygga och det här upplägget har gett mig galet mycket mer resultat än tidigare samt att man kommer ifrån gymmet fort som fan.

Så här jag har lagt upp det nu.

Vecka 1
4 övningar/muskelgrupper per gång - flera övningar
4 set
Pyramiden

Vecka 2
3 övningar/muskelgrupper - flera övningar
3 set
8 reps/tung pyramid

Vecka 3
2 övningar/muskelgrupper - flera övningar
4 set
3-6 reps

Det skulle bli ett kort inlägg, jag ogillar vanligtvis att tala träning, så nu åker vi. Vet inte ens om ni förstår, haha.

Tanken är att ligga på stabila 85 kg med mina 180 cm. Cardio tränar jag ett flertal gånger i veckan utöver gympassen.

Tillbaka
Topp