• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Samma säljare har sålt och har flera TH till salu. Skriver att han köper från lagerbutik i Tyskland. Bra betyg dock, någon borde ju gett dåligt omdöme ifall de upptäckt att klockan är fake, eller vad tror panelen. Sugen på en Formula 1 som han säljer.
Efter att ha läst denna tråden för några år sedan så bestämde jag mig för att om jag någonsin skulle köpa TH så skulle jag gå till AD vid minsta tveksamhet..

Samma säljare har sålt och har flera TH till salu. Skriver att han köper från lagerbutik i Tyskland. Bra betyg dock, någon borde ju gett dåligt omdöme ifall de upptäckt att klockan är fake, eller vad tror panelen. Sugen på en Formula 1 som han säljer.
Själv skulle jag hålla mig borta, varför ta den risken? Är den mycket billigare än andra? Finns oklarheter och dealen lite för bra så är det nog just ”för bra”.

Efter att ha läst denna tråden för några år sedan så bestämde jag mig för att om jag någonsin skulle köpa TH så skulle jag gå till AD vid minsta tveksamhet..

Verkligen, skulle aldrig tänka tanken att dra iväg pengar utan att känna mig 100%.

Tror få ADs har koll på detaljer som skiljer mellan fake och äkta på just TAG. De är ofta väldigt bra gjorda.

Problemet är att vissa säljare återbetalat först efter att köparen lämnat positivt omdöme. Lägg till de som inte märker att de köpt fake så blir inte omdömena alltid relevanta.

Om en klocka säljs ny för typ 40-50% off så bör man vara jävligt försiktig eftersom det oftast är under butiks inköpspris. Matematiken går inte ihop.

Jag fick läsa ett mail från en köpare som hade ångrat sig, det lät trovärdigt. Den andra köparen valde en annan klocka istället, finns mail på det också.
Men varför lämna ett bra omdöme om man inte köpt klockan?
Jag har ju fått klockan och den känns gedigen och allt fungerar som det ska. Men det är inga problem att lämna tillbaka den.
Det känns legit, men jag har ju blivit blåst förr..

Tycker Swiss made ser lite knas ut, men kan bero på att bilderna är tagna som live foton, eller glaset om förvränger… kanske ? Något som ser illa ut annnars ?

Bilagor

• IMG_3975.jpeg
    IMG_3975.jpeg
    305.3 KB · Visningar: 58
  • IMG_3976.jpeg
    IMG_3976.jpeg
    233 KB · Visningar: 42
  • IMG_3981.jpeg
    IMG_3981.jpeg
    201.7 KB · Visningar: 55
Hmm, Swiss Made ser ut att vara förvrängt av en mobil - har sett samma förvrängning av liten text på andra mobilbilder.

Förutom det tycker jag den ser bra ut - vad är det du tycker är knas?
Omegaloggan ser ut att vara både lite skev och sitta off-center mot 12-index. Index på höger sida tavlan sitter skevt i minutspåret, dvs inte centrerat mellan minutindex. Timindex är smetiga.

Omegaloggan ser ut att vara både lite skev och sitta off-center mot 12-index. Index på höger sida tavlan sitter skevt i minutspåret, dvs inte centrerat mellan minutindex. Timindex är smetiga.
Hmm... tveksam till att det är mer precition än så på denna urtavla - titta på samma modell så Chrono24 så ser man t.ex. att ALLA har lika skev placering av index på högersidan och på många är Omegaloggan något till vänster i relation till 12-index. https://www.chrono24.com/omega/ref-225450.htm

Själv har jag GMT-versionen av klockan (223450) och där verkar Omega ha lyckats få bättre precision på tavlan.

Mötte denna klocka igår. Kändes väldigt lätt och liten så frågan är om den är äkta?

Bilagor

• IMG_6462.jpeg
    IMG_6462.jpeg
    439.6 KB · Visningar: 51
Fake. Intressant hur majoriteten av de som frågar utelämnar pris. Svaret brukar ligga där.

Tja var en ”gåva” till den som hade den. Så vi pratade aldrig om priset. Men den kändes som sagt väldigt oäkta. Känt på några äkta och skillnaden i tyngd och kvalitet är påtaglig. Sa bara att hon säkert får klart besked om hon lämnar in den på service. Är alla daytona 40mm? Denna kändes mindre.

Tja var en ”gåva” till den som hade den. Så vi pratade aldrig om priset. Men den kändes som sagt väldigt oäkta. Känt på några äkta och skillnaden i tyngd och kvalitet är påtaglig. Sa bara att hon säkert får klart besked om hon lämnar in den på service. Är alla daytona 40mm? Denna kändes mindre.
Använd Google bilder. Den är ju inte ens i närheten av en äkta. Behövs inga motiveringar. Ägaren vet att den är fake.

Tycker Swiss made ser lite knas ut, men kan bero på att bilderna är tagna som live foton, eller glaset om förvränger… kanske ? Något som ser illa ut annnars ?
Jämför med en garanterat äkta vara, jag har bilder.
Texten ser som sagt konstig ut men är nog kameran, en fejk skulle inte ta alla detaljer rätt och missa på texten. Jag skulle bli väldigt förvånad om den inte är äkta, alltid är det något som ser fel ut på en fejk. Iaf på äldre modeller som denna, idag är dom nog klart bättre på att kopiera.

Jämför med en garanterat äkta vara, jag har bilder.
Texten ser som sagt konstig ut men är nog kameran, en fejk skulle inte ta alla detaljer rätt och missa på texten. Jag skulle bli väldigt förvånad om den inte är äkta, alltid är det något som ser fel ut på en fejk. Iaf på äldre modeller som denna, idag är dom nog klart bättre på att kopiera.
Dom har gått upp lite i pris sedan du fick kalla fötter :)

Kul tråd. Små detaljer som visar skillnaden mellan äkta och falsk vore intressant att se och diskutera. Men är man osäker på en klocka man köpt är väl ett besök till en ÅF given. Hyfsat jobbigt att inse att man blivit blåst och sitter på en kopia dock...

Kul tråd. Små detaljer som visar skillnaden mellan äkta och falsk vore intressant att se och diskutera. Men är man osäker på en klocka man köpt är väl ett besök till en ÅF given. Hyfsat jobbigt att inse att man blivit blåst och sitter på en kopia dock...
Är ofta små detaljer som är svåra att se det rör sig om. Se min post i Rolextråden om du är intresserad av mer ingående analys av en klocka många garanterat tror är äkta som i princip flög helt under radarn i diskussionen. Hade jag sett den i verkligheten utan att få ta upp den och granska nära inpå hade jag också blivit lurad och då anser jag mig vara betydligt bättre än gemene man på detta. Blir väldigt knepigt för folk som vill köpa en ny klocka och aldrig har sett hur en äkta ser ut och ska kännas. Du måste nästan ha ägt en äkta modell av samma referens och fabrikat. Jag hade själv varit helt lost om det gällde att bedöma äkthet på en Patek Philippe, Omega eller Brietling exempelvis.

Tack. Sjukt intressant om hur viktigt det är att kunna urskilja en äkta mot en falsk. Inte lätt att avgöra och enkelt att man blitt blåst.
Man måste göra 3n grundläggande undersökning innan begagnade köp.

Tack. Sjukt intressant om hur viktigt det är att kunna urskilja en äkta mot en falsk. Inte lätt att avgöra och enkelt att man blitt blåst.
Man måste göra 3n grundläggande undersökning innan begagnade köp.
No shit brorsan. Därför det är oroväckande när nya medlemmar snurrar klockor som om det var strumpor de bytte.

Tillbaka
Topp