• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej, Köpte en Tudor av en Spansk kille som handlar med klockor på Ebay. Han har varit skitbra att ha kontakt med och svarat direkt osv osv. Nu när jag fick min avi så åkte jag och hämtade paketet. Det var ingen tudor låda... Utan det var denna klockan! Frågan är: Har han blåst mig eller har han förväxlat mig och skickat en annan klocka? Hur ser det ut ni som är experter?
Jag tänker att om han nu vill blåsa mig så borde han ju bara struntat i att svara när han fått pengarna!?

Foto 2015-08-10 18 18 47.jpg
Foto 2015-08-10 18 18 52.jpg
Foto 2015-08-10 18 19 01.jpg

Om AP inte ändrat modellen från föregående år trir jag inte den klocka du visar är äkta.
Titta på det orange fältet och pilen vid kl 12 på den klocka du visar så ser du att pilen ligger helt inne i det orange fältet.
Kolla sedan på bilden nedan som är från AP:s hemsida, och där ser du att pilen kl 12 bara till hälften skall ligga inom det orange fältet.
Tycker även att datumfönstret ser ut att vara lite ojämt utskuret, men det kan i och för sig bero på bildvinkel.
image.jpg

http://www.audemarspiguet.com/en/wa...oak-offshore-selfwinding/15707CE.OO.A002CA.01

Skulle vara ett logiskt sätt att blåsa någon. Man beställer en klocka som är värd mellan 20-30k. Istället får man en klocka som ser ut att vara värd nästan tio gånger det. En välgjord kopia som kostade handlaren en tusenlapp. Vissa kunder klagar och undrar vad som har hänt. Vissa kunder tror att de har fått jackpot och behåller klockan utan att säga något.
Tyvärr för popeofdenim verkar detta troligt, djävulskt utstuderat.

Skarpt mail till säljaren direkt, men krav på svar ASAP, annars polisanmälan!
Låt inte säljaren dra ut på ärendet utan anmäl direkt om du inte får svar!

Om AP inte ändrat modellen från föregående år trir jag inte den klocka du visar är äkta.
Titta på det orange fältet och pilen vid kl 12 på den klocka du visar så ser du att pilen ligger helt inne i det orange fältet.
Kolla sedan på bilden nedan som är från AP:s hemsida, och där ser du att pilen kl 12 bara till hälften skall ligga inom det orange fältet.

Tror de har ändrat modellen faktiskt då jag sett flera bilder, bla. här på KS, där pilen ligger på samma sätt som hos den @popeofdenim fått hem.
https://klocksnack.se/threads/svarta-klockor-pvd-dlc-keramik-carbon.41175/#post-964582

Trist som f-n oavsett, hoppas det löser sig!

Klockan är tvärfalsk om ni syftar på AP:n. Urverk, inner-bezel siffrorna, datumglasets AR, grand tapisserie skiljer sig mot orginal. Men visst är det en bra kopia.

En kollega ropade in ett smyckeskrin på en bondauktion i somras. Blandade ringar, armband och klockor av varierande värde. Prylarna kom från en större gård där lösöret auktionerades ut. Förutom någon trevlig Zenith och ett par Omega låg det även ett Rolex Jubilee-armband där. Kollegan undrar om jag är intresserad av att köpa det. Min magkänsla säger dock att det inte är riktigt koscher. Stansningarna på spännet ser ganska taskiga ut, men jag lovade att skaffa en second opinion. Vad tror ni? (Om någon bättre vetande är sugen på att bli bjuden på en söndagsfika/öl/pizza i Stockholmsområdet och kan tänka sig klämma på armbandet får ni gärna höra av er.)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

En kollega ropade in ett smyckeskrin på en bondauktion i somras. Blandade ringar, armband och klockor av varierande värde. Prylarna kom från en större gård där lösöret auktionerades ut. Förutom någon trevlig Zenith och ett par Omega låg det även ett Rolex Jubilee-armband där. Kollegan undrar om jag är intresserad av att köpa det. Min magkänsla säger dock att det inte är riktigt koscher. Stansningarna på spännet ser ganska taskiga ut, men jag lovade att skaffa en second opinion. Vad tror ni? (Om någon bättre vetande är sugen på att bli bjuden på en söndagsfika/öl/pizza i Stockholmsområdet och kan tänka sig klämma på armbandet får ni gärna höra av er.)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
Är dålig på vintage men jag vet att fram till 2012 så är rolex armbanden ganska halvtaskiga och känns lite "billiga" och rassliga med taskiga stansningar osv.

Såg nyss den här IWC Chronograph på tradera, det måste väl vara en kopia.
http://www.tradera.com/item/1927/241152272/klocka
Ja den är fake!

Är dålig på vintage men jag vet att fram till 2012 så är rolex armbanden ganska halvtaskiga och känns lite "billiga" och rassliga med taskiga stansningar osv.
Jo, urmakarna på Rob. Engström tyckte det verkade rimligt OK. Det duger för mig. Om jag nån gång säljer det får jag kolla upp det lite noggrannare.

Totalblåst. Skickade tillbaka hans kopia och han har lovat mig pengar i över en månad. Säger att han fört över men att det blivit fel och nu senast skulle det vara ok enl hans bank men inga pengar har kommit. Bara att inse att jag blivit totallurad är jag rädd!!

Fyfan va surt! Läste hela händelseförloppet och kan bara säga att jag beklagar. Så tråkigt att de är så många som håller på att lura skjortan av folk. Fattar inte hur dom kan med..

Jag ser att annonsen lever och avslutas imorgon 10:30. Jag anmälde den med motiveringen "sannolikt en kopia", men jag kan ju inte detta utan litar på dig. Den som kan får gärna hjälpa till med motivering, ifall Tradera efterfrågar det.
Baserat på bilderna:
-Saknas AR
-Timindex siffrorna är för tjocka och 4:an ser off ut, och den halva 6:an är för lite avskuren
-Chrono pusher kl 4 är för lång
-Kronan ser ut att vara för bred

Ja den är fake!
Vet inte vart du fått 2012 ifrån, dom nya länkarna introducerades betydligt tidigare med start 2005 och kom då först i guld (2006 TT, 2007 SS).

Jag ser att annonsen lever och avslutas imorgon 10:30. Jag anmälde den med motiveringen "sannolikt en kopia", men jag kan ju inte detta utan litar på dig. Den som kan får gärna hjälpa till med motivering, ifall Tradera efterfrågar det.

Sub-dialsen sitter för nära mitten. Antagligen en quartz.
De ska sitta mot 12:an och 6:an, det är därför de siffrorna är "avhuggna" på mitten.

Vet inte vart du fått 2012 ifrån, dom nya länkarna introducerades betydligt tidigare med start 2005 och kom då först i guld (2006 TT, 2007 SS).

Det var enbart baserat på att submarinern hade de gamla utseendet fram till 2010 och fick för mig att de faktiskt va fram till 2012 innan subC kom. Ber om ursäkt om det inte va historiskt rätt. Poängen i detta fall var att han skulle känna sig lugn eftersom länken i fråga förmodligen är äkta och att rolex gjorde slarviga stållänkar fram till... Ja långt senare än den länken han visade.

Senast ändrad:
Det var enbart baserat på att submarinern hade de gamla utseendet fram till 2010 och fick för mig att de faktiskt va fram till 2012 innan subC kom. Ber om ursäkt om det inte va historiskt rätt. Poängen i detta fall var att han skulle känna sig lugn eftersom länken i fråga förmodligen är äkta och att rolex gjorde slarviga stållänkar fram till... Ja långt senare än den länken han visade.
Vi kan ju försöka enas om att man ska akta sig för att skriva att man VET saker, när man inte har en aning. :)

Baserat på bilderna:
-Saknas AR
-Timindex siffrorna är för tjocka och 4:an ser off ut, och den halva 6:an är för lite avskuren
-Chrono pusher kl 4 är för lång
-Kronan ser ut att vara för bred
Sub-dialsen sitter för nära mitten. Antagligen en quartz.
De ska sitta mot 12:an och 6:an, det är därför de siffrorna är "avhuggna" på mitten.
Tack för hjälpen. Jag kompletterade min anmälan med era motiveringar. Klickar man på samma länk nu får man bara upp en lista över alla auktioner som ligger under "klockor+övrigt". Normalt skulle samma annons komma upp med "auktionen avslutad". Vi får väl hoppas att detta betyder att Tradera stoppade auktionen. Det står ju tydligt i deras regler att det är förbjudet att annonsera ut varumärkeskopior.

Jag brukar alltid anmäla när jag ser kopior till försäljning. Tyvärr är jag för dålig på att se felen själv och klarar bara på egen hand när annonsören uttryckligen skriver att det är en kopia. Vilket händer. Därför är hjälp från kunniga människor oerhört viktigt.

Vi kan ju försöka enas om att man ska akta sig för att skriva att man VET saker, när man inte har en aning. :)
Jag håller med! Dumt av mig, ville bara vara till hjälp. Kanske skulle skrivit med "Jag tror" och att "någon som vet kanske kan bekräfta" :)

Tack för hjälpen. Jag kompletterade min anmälan med era motiveringar. Klickar man på samma länk nu får man bara upp en lista över alla auktioner som ligger under "klockor+övrigt". Normalt skulle samma annons komma upp med "auktionen avslutad". Vi får väl hoppas att detta betyder att Tradera stoppade auktionen. Det står ju tydligt i deras regler att det är förbjudet att annonsera ut varumärkeskopior.

Jag brukar alltid anmäla när jag ser kopior till försäljning. Tyvärr är jag för dålig på att se felen själv och klarar bara på egen hand när annonsören uttryckligen skriver att det är en kopia. Vilket händer. Därför är hjälp från kunniga människor oerhört viktigt.

Jag tycker att de är bra att de finns folk som rapporterar fejk varor till försäljning oavsett vilket pris dom begär. Anledningen till att jag råkade veta detta va för att jag vart på jakt efter en IWC portuguese chronograph och gjort min hemläxa. Nu har de tyvärr inte blivit något IWC köp ännu.

Jag tycker att de är bra att de finns folk som rapporterar fejk varor till försäljning oavsett vilket pris dom begär. Anledningen till att jag råkade veta detta va för att jag vart på jakt efter en IWC portuguese chronograph och gjort min hemläxa. Nu har de tyvärr inte blivit något IWC köp ännu.
Den där säljaren var nog medveten själv om att det var en kopia. Ingen lär lägga ut en äkta IWC under "klockor+övrigt" med en halv menings beskrivning av objektet, utan att nämna märket. På det sättet räknade väl h*n med att komma undan med "jag skrev aldrig att det var en IWC" om det blev diskussion. Men det är ändå en kopia och de är förbjudna på Tradera, hur man än annonserar.

Det luriga med Tradera, Ebay och liknande är att alla som säljer kopior som påstått äkta är nog inte medvetna bedragare. Det finns säkert de som själva tror att deras kopia är äkta. För en sådan blir det ju inte svårt att verka seriös och ärlig i bemötandet med potentiell kund. De skådespelar ju inte.

Totalblåst. Skickade tillbaka hans kopia och han har lovat mig pengar i över en månad. Säger att han fört över men att det blivit fel och nu senast skulle det vara ok enl hans bank men inga pengar har kommit. Bara att inse att jag blivit totallurad är jag rädd!!
Fy fan. Man får så dålig smak i munnen av det. Att bli lurad tar en så hårt.

Det lär inte komma några pengar, tyvärr, även om man lever på hoppet. Man vill ju tro på det... Och det kan vara samma löfte varje dag... Att pengar kommer imorgon.

Men det finns bra människor där ute och det finns bra affärer att göra. Det är bara att hoppa upp på hästen igen!

Nu har min svåger förskaffat sig ytterligare en Omega och han frågar vad jag tror om den... Är det någon som sitter på lite bra input?
Själv så är jag tveksam bara ja ser priset.
image.jpg

Tillbaka
Topp