• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
Dödsfejk

Edit: utöver att vara fyra på bollen kan det ju tilläggas att det är en ganska oskön polare som ljuger sin vän rätt i ansiktet.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
Nä, den var inte vacker
 

Vantheman

Cartier
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
En helt bedrövlig kopia. Inget stämmer. Möjligtvis färgkombinationerna…
 

Lennart Rystedt

Breitling
Är det vanligt att kopior säljs som äkta på Tradera? Var bör man vända sig om man inte har råd med nytt och inte har någon auktoriserad försäljare hemmavid? Säljer auktoriserade begagnat i någon högre skala? Hur vet man vilka begagnatsäljare som är seriösa? Jag skulle ju kunna bli lurad även om jag får känna på klockan. Hur mycket kan man lita på äkthetsintyg? Är det vanligt med förfalskade intyg också?

Många frågor, men för mig är det begagnat som gäller och då är ju frågan om man öht ska köpa alls om man inte är kunnig?
va det inte buskowskis som sålde en fake rolle för massa tusen för ett tag sen,köparen fick inte pengarna tillbaka
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
Som sagt, de som kan Rolex mer i detalj kan säkert peka ut allt som är fel på den där... annars är "köpt den billigt utomlands" svar nog.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg
Den där klockan har mindre gemensamt med en Rolex än vad tex Steinhart och Pagani Design har gemensamt med en Rolex.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag träffade en polare häromdan och vi kom in på ämnet klockor. Varvid han till min överraskning sa att han har en Rolex. Den ville jag givetvis se! Har aldrig sett en Rolex annat än på bild, än mindre hållit i en.
Jag tvivlade ju litegrann och frågade om han verkligen hade en äkta Rolex. Jodå, det var det. Han har köpt den billigt utomlands.
Han hämtade så klockan. Det tog inte många sekunder förrän jag sa till honom att jag är tämligen övertygad om att det är en fake.
Dels därför att jag tyckte att förstoringen på linsen var för låg, men också för att finishen var dålig. Men han sa att han varit till en urmakare som hade bekräftat att den är äkta genom att kolla upp serienumret.
Han sa också att det behövdes att byta batteri på den. Varvid jag direkt sa att Rolex inte är batteridrivna utan laddas mekaniskt.
Nu är jag inte expert här så jag googlade för säkerhets skull på ämnet och fann att Rolex faktiskt haft en batteridriven modell. Men det var inte Submariner...
Jag är alltså fortfarande övertygad om att jag inte ännu haft en äkta Rolex i handen. Och en klocka i detta skick hade jag inte ens betalat 500kr för.

Så nu överlåter jag åt de insatta på detta forum att ge ett utlåtande. Om inte annat än att få kött på benen eftersom jag inte(än i alla fall) är någon auktoritet i ämnet.
Här kommer bilder jag tog av klockan:

20210708_194539.jpg


20210708_194641.jpg


20210708_194611.jpg


20210708_194617.jpg


Som jag sagt tidigare. Fråga aldrig första bästa lokale urmakare om nåt med klockor de inte har kompetens på och tro det är korrekt för att det är en urmakare eller "urmakare" som svarar. Många av dem har noll koll på allt annat än de sysslar med till vardags. Vilket för det mesta är att byta batterier.
Detta är inte ens en "kopia". Ett mycket dåligt skämt snarare.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Tack för kommentarer om Rolex! Responsen blev givetvis det jag förväntade. Denna klocka är en fake och en dålig sådan.
Och en person som verkligen vill lura andra att han har en äkta Rolex skaffar sig nog en bättre kopia, såvida han inte bara visar den för personer han vet är lätta att lura och imponera på.
I detta fall vet han att jag är inne på klockor och att jag deltar i ett klockforum. Bara det vore skäl för honom att bli lite nervös om han verkligen ljög. Han hade heller inget emot att jag fotade av klockan.
Kan ju också vara så att han innerst inne tvivlar men vill leva kvar i tron att han har en äkta Rolex. Vet inte. Jag ser det dock som en medmänsklig gärning att inte låta en person leva kvar i en falsk föreställning även om han trivs i den. Vid ett annat tillfälle kanske han träffar på någon annan som är klockinsatt som inte uttrycker sig lika snällt och smidigt som jag utan säger typ: "men är du helt blåst? Försöker du inbilla mig att det där skräpet är en äkta?" Kanske det också sker i sällskap med andra där han offentligt blir förödmjukad.
Eller så kanske han försöker sälja den till fel person och råkar illa ut när denne ser sig vara utsatt för ett blåsningsförsök.
Och även om de flesta urmakare sällan eller kanske aldrig kommer i kontakt med en lyxklocka som Rolex, så hyser jag nog ett visst misstroende med någon som inte förstår att detta exemplar är en fake.
 
Senast ändrad:

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Och även om de flesta urmakare sällan eller kanske aldrig kommer i kontakt med en lyxklocka som Rolex, så hyser jag nog ett visst misstroende med någon som inte förstår att detta exemplar är en fake.
Rolex är ingen extremt exklusiv lyxklocka, det är en massproducerad klocka som alla urmakare någon gång har kommit i kontakt med. Då menar jag personer som är utbildade urmakare, inte tjejen eller killen som byter batterier på Ur och Penn.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Rolex är ingen extremt exklusiv lyxklocka, det är en massproducerad klocka som alla urmakare någon gång har kommit i kontakt med. Då menar jag personer som är utbildade urmakare, inte tjejen eller killen som byter batterier på Ur och Penn.

Ja, jag förstår det finns en stor skillnad där!
Fast för en vanlig Svensson som kan sträcka sig till att handla sin klocka på Ur & Penns reor så är nog Rolex en exklusiv lyxklocka..
Där började väl jag men har nu börjat klättra vidare i klockintresset.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Att säga att Rolex inte är en lyxklocka är väl bara konstigt. Det klart det är det, ingenting folk skaffar sig bara för att kunna se tiden och i synnerhet inte gemene man. Oavsett om man har klockintresse eller ej så är det väl ganska onödigt att slå till på en ny rolle enbart för att kunna passa tiden bussen går. Typisk egentligen onödig lyxpryl krasst sett. Varför tror man det finns "kopior"?

Sen är det som allt och alltid relativt men det blir ändå undantagna synsätt. En Lamborghini är inget lyx om man köper ny Bugatti vartannat år. Minst sagt icke representativt och verklighetsfrämmande.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Att säga att Rolex inte är en lyxklocka är väl bara konstigt. Det klart det är det, ingenting folk skaffar sig bara för att kunna se tiden och i synnerhet inte gemene man. Oavsett om man har klockintresse eller ej så är det väl ganska onödigt att slå till på en ny rolle enbart för att kunna passa tiden bussen går. Typisk egentligen onödig lyxpryl krasst sett. Varför tror man det finns "kopior"?

Sen är det som allt och alltid relativt men det blir ändå undantagna synsätt. En Lamborghini är inget lyx om man köper ny Bugatti vartannat år. Minst sagt icke representativt och verklighetsfrämmande.
Givetvis är det en lyxprodukt, det är mer eller mindre alla klockor. Formulerade mig kanske lite konstigt, det jag menar är att det är ingen ovanlig klocka och alla urmakare hanterar Rolex klockor relativt ofta.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Givetvis är det en lyxprodukt, det är mer eller mindre alla klockor. Formulerade mig kanske lite konstigt, det jag menar är att det är ingen ovanlig klocka och alla urmakare hanterar Rolex klockor relativt ofta.
Kanhända i större städer, relativt i landet vill säga men på landsbygden och mindre städer hör det nog fortfarande till ovanligheterna. Att inte ens kunna öppna varken Rolex eller Tudor säger något om hur bekanta de är med dem. Förekommer även i Stockholm. Samma som med vintage. Det fantiseras friskt av batteribytare, som kanske de flesta som omnämns som urmakare är, om hur värdefulla "incablock"-klockor och liknande är.

Kanske bland de mest olämpliga att fråga eftersom det sätts tilltro till dem då de befinner sig i en klockaffär och känner antagligen förväntningen att de ska ha något att komma med. Så jag är inte ett dugg förvånad om en s. k. urmakare bedömde den skrattretande pjäsen som äkta.
 
Senast ändrad:
Kanhända i större städer, relativt i landet vill säga men på landsbygden och mindre städer hör det nog fortfarande till ovanligheterna. Att inte ens kunna öppna varken Rolex eller Tudor säger något om hur bekanta de är med dem. Förekommer även i Stockholm. Samma som med vintage. Det fantiseras friskt av batteribytare, som kanske de flesta som omnämns som urmakare är, om hur värdefulla "incablock"-klockor och liknande är.

Kanske bland de mest olämpliga att fråga eftersom det sätts tilltro till dem då de befinner sig i en klockaffär och känner antagligen förväntningen att de ska ha något att komma med. Så jag är inte ett dugg förvånad om en s. k. urmakare bedömde den skrattretande pjäsen som äkta.
Håller med. Vet inte ens om jag hade låtit dem byta batterier och aldrig i livet hantera någon klocka jag bryr mig det minsta om. Lite som de ”skomakare” som finns i köpcenter och tunnelbanan… OT jag vet 😉
 
Jag har ett par bilder jag skulle vilja ha er åsikt kring.
Jag hänger upp mig på typsnittet på bezeln, se ”40”.
Jag hänger upp mig på baksidan, hade känt mig lugnare med en blankare baksida är den maskinsvarvmönstrade ni ser på bilden.
Jag hänger upp mig på avsaknaden av referensnummer i låset.
Utöver det har jag svårt att hitta konstigheter.

Vad säger ni?
22760FBA-3830-4D4E-AB7E-83C896C28DDC.jpeg
1E07C6FD-9B8B-4F5B-A73F-F8589A93EC93.jpeg
7D2F12E9-7B58-43A1-A2F6-673C10A06F7C.jpeg
F34529F4-0188-48EB-98EC-C23EBF809E65.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ett par bilder jag skulle vilja ha er åsikt kring.
Jag hänger upp mig på typsnittet på bezeln, se ”40”.
Jag hänger upp mig på baksidan, hade känt mig lugnare med en blankare baksida är den maskinsvarvmönstrade ni ser på bilden.
Jag hänger upp mig på avsaknaden av referensnummer i låset.
Utöver det har jag svårt att hitta konstigheter.

Vad säger ni?
22760FBA-3830-4D4E-AB7E-83C896C28DDC.jpeg
1E07C6FD-9B8B-4F5B-A73F-F8589A93EC93.jpeg
7D2F12E9-7B58-43A1-A2F6-673C10A06F7C.jpeg
F34529F4-0188-48EB-98EC-C23EBF809E65.jpeg
Är det din?
 
Frågar åt en kompis
Haha! Vafan, den här frågar jag faktiskt åt en kompis.
En kollegas far har ärvt denna av sin bortgångna bror.
Min kollega har inte samma klockintresse som jag men berättade att det var en Rolex varpå jag bad om bilder
När jag såg att det var en ”meters first” så gick jag igång lite.
Jag har inte ens sett den själv, det ni ser är det jag ser.
 
Topp