• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OM den skulle vara äkta-vad pratar vi om att hon kan få vid en försäljning? Var är det bäst att sälja den? Auktionshus? Kaplans? Klocksnack?Tradera? Det är ju förstås nettot som är intressant.
Du kan nog googla fram ett ungefärligt pris på referensnumret du precis fick. Man ska inte underskatta Tradera. Det är väldigt många som har bevakning där. Däremot påverkar BRA foton eller som dessa, kass foton, resultat av en budgivning. OM din bekant måste sälja den så se till att budskapet om bra foton går fram. Det där är INTE foton man vill ha i en auktion.

Den bör väl kunna åldersbestämmas ganska enkelt med hjälp av serienumret

Be din kompis plocka bort läderbandet och se vad det står för siffror där så borde vi kunna ge ett mer exakt årtal på den :)
År och kvartal för tilverkning kan stå på insidan baklocket har jag för mig om jag inte blandar ihop.

En likadan jag hade gjorde det på. 1954 var den från. Andra kvartalet tror jag. Alternativt andra månaden.

Exempel : II/54

Edit: 6422 kan stå där också -troligen en sån

Senast ändrad:
Vad säger panelen om detta spänne, är det legit? 😊
IMG_6538.jpeg

Senast ändrad:
Hej, vad tror vi om denna?

Bilagor

• IMG_5053.jpeg
    IMG_5053.jpeg
    147.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_5054.jpeg
    IMG_5054.jpeg
    119.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_5055.jpeg
    IMG_5055.jpeg
    119.8 KB · Visningar: 2
Hej, vad tror vi om denna?
som @Nopplis nämnde ovan finns det ruggigt bra kopior av just den modellen. Kika i den här tråden så kanske du får lite mer kött på benen

som @Nopplis nämnde ovan finns det ruggigt bra kopior av just den modellen. Kika i den här tråden så kanske du får lite mer kött på benen
Tack, skippar den! Ligger på eBay för ganska bra pris.

Jag har kikat på den också och hittar absolut inte referensen eller vad det skulle vara. Till och med Jarl Sandin verkar förvirrade eftersom det står automatic på urtavlan men i deras specs listas den som quartz. Jag hade skippat.

EDIT: Länk till Jalle.

Okej. Hittade. Jag tror den är fejk.

Senast ändrad:
Jag har kikat på den också och hittar absolut inte referensen eller vad det skulle vara. Till och med Jarl Sandin verkar förvirrade eftersom det står automatic på urtavlan men i deras specs listas den som quartz. Jag hade skippat.

EDIT: Länk till Jalle.

Okej. Hittade. Jag tror den är fejk.

Gjorde ett google bildsök. Hittade likadan som Sefinas på sidor med språk inte ens google kunde översätta. Tror också fejk.

Kan inte Hublot tillräckligt väl för att egentligen svara.
Men särskilt vanligt är det väl knappast att premiumtillverkate skriver ut ”CHRONOGRAPH” på tavlan på det viset?
Det, tillsammans med datumvisningen, gör att den känns tillräckligt sketchy för att jag skulle hållit mig långt borta.

Kan inte Hublot tillräckligt väl för att egentligen svara.
Men särskilt vanligt är det väl knappast att premiumtillverkate skriver ut ”CHRONOGRAPH” på tavlan på det viset?
Det, tillsammans med datumvisningen, gör att den känns tillräckligt sketchy för att jag skulle hållit mig långt borta.
Geneve under Hublot är inte heller vanligt enligt deras egna sida.

Hej på er! Utan att gå in på detaljer då jag skäms för min naivitet (blev scammad), så blev jag med en ”rolex daytona”, dvs en fake för allt jag kan avgöra. Men vad gör jag med åbäket om jag vill sälja/bli av med den? Känns kontroversiellt hur jag än gör.

Hej på er! Utan att gå in på detaljer då jag skäms för min naivitet (blev scammad), så blev jag med en ”rolex daytona”, dvs en fake för allt jag kan avgöra. Men vad gör jag med åbäket om jag vill sälja/bli av med den? Känns kontroversiellt hur jag än gör.
Du slänger den eftersom det är olagligt att sälja kopior. Värdet är alltså 0 kr.
Tråkig att du blivit lurad, verkligen!

Edit: Utgått från att du polisanmält.
Kanske spara klockan som "bevis" om det nu skulle leda någonstans. Men bär den inte och sälj den för all del inte till någon.

Senast ändrad:
Beklagar verkligen!
Tyvärr är det nog bara att slänga möget om du nu inte vill ha kvar den som ett jobbigt minne.

Vad menar du? Polisanmälan och släng.

Hm... du får alltså inte tag på säljaren? Om det är en fejk är det inte bara att sälja den. Kolla så du vet om det verkligen är en fejk eller inte och polisanmäl till att börja med skulle jag säga.

Vad menar du? Polisanmälan och släng.
Ja polisanmälan kommer ge nada, som tur var var det ju ingen stor summa jag blev av med, men tillräckligt för att slänga känns irrelevant… men det är kanske inget att göra, vill ju varken bryta mot varken lag eller etik. Jag har lika stort ansvar själv i min godtrohet, har ju i alla fall lärt mig att inte lita på ansiktstatuerade danskar… den klockan kommer nagga mig på min dödsbädd, förmodligen det sista jag får upp i huvudet.

Men till klarspråk: får fakes (dvs det står rolex) finnas, eller ska de skrotas oavkortat?

Om inte annat kan man ju göra ett anskrämligt konstverk av den, typ svetsa fast på en parkeringsstolpe i stan eller nått en sen natt👹

Det är bedrägeri av den större graden, så polisanmäl. Antar att du blivit lurad på rätt stor summa om du trodde att det var en äkta??

Tillbaka
Topp