• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Den "MUSTIGA" đŸ‘ŒđŸŒ - AEROSPACE - TrĂ„den!

HĂ€r har vi den ultimata Aerospacen
B6B30151-B1A6-40E8-B834-E12C3BDE0C0D.jpeg
Verkligen! Originalstorleken 40mm, superquartz och 18k. Riktigt fin!

• Like
Reactions: TiE
Jag behöver eran Aerospace expertis!
IMG_20210507_133321.jpg

Jag har köpt mig en trasig Aerospace, det visar sig att det inte var nÄgot man kunde fixa hemma utan reservdelar, urverket Àr helkasst och behöver Àven nya hÀnder.

Det lÄter som det lÀtt kan hamna pÄ en helt orimlig prisnivÄ, finns det nÄgonstans man kan köpa begagnade urverk?

Lite lÀngre tillbaka i trÄden ser du att en annan forum medlem bytt urverket för ca:2k, jag tror jag kanske budade pÄ den dÀr men ville inte lÄta priset skena just med tanke pÄ vad breitling sjÀlva vill ha i service kostnad :) (ser ut som den frÄn tradera som gick relativt billigt?)
IMG_20210507_133321.jpg

Jag har köpt mig en trasig Aerospace, det visar sig att det inte var nÄgot man kunde fixa hemma utan reservdelar, urverket Àr helkasst och behöver Àven nya hÀnder.

Det lÄter som det lÀtt kan hamna pÄ en helt orimlig prisnivÄ, finns det nÄgonstans man kan köpa begagnade urverk?

IMG_20210507_133321.jpg

Ser fin ut och borde vÀl vara vÀrd ett nytt verk!

Det finns ett standard ETA som passar om man skall gÄ pÄ billigast möjliga men den nedre displayen Àr för liten. Det verket sitter i flera tissot bla och Àr samma som aerospaceverket men Breitling har bestÀllt med annan konfig pÄ display. Mjukvara / funktioner skiljer möjligen ocksÄ.

IMG_20210507_133321.jpg

Om displayen Àr kass(den verkar inte sprucken?) sÄ Àr en dyr superquartz-uppgradering via Breitling möjligt, annars Àr det inga problem att montera i ett ETA 988.333(ca 1-1,5k beg och ca 2k ny) med mindre siffror som följd pÄ den nedre displayen. Kostar ca 10-13k hos Breitling och dÄ byter man Àven bakstycket till ett tjockare dÄ SQ-verket Àr lite tjockare. Nya visare, packningsservice+ny krona ingÄr.
Ebay Ă€r ett stĂ€lle att leta pĂ„ för ETA 988.333 eller om det dyker upp en Tissot pĂ„ Tradera med samma verk, kan iofs heta 988.332 som pĂ„ till de Ă€nnu Ă€ldre Aerospace-modellerna. LĂ€mpliga sökord Ă€r 988.333 och 988.332. @peterc köpte ett ETA 988.333, minns inte var men det Ă€r nedskrivet i trĂ„den. Det verket sitter som ett smĂ€ck i hans E65062 ”Harry Edition”.
Om displayen Àr hel sÄ kanske du har turen att hitta ett donatorverk.

Senast Àndrad:
Om displayen Àr kass(den verkar inte sprucken?) sÄ Àr en dyr superquartz-uppgradering via Breitling möjligt, annars Àr det inga problem att montera i ett ETA 988.333(ca 1-1,5k beg och ca 2k ny) med mindre siffror som följd pÄ den nedre displayen. Kostar ca 10-13k hos Breitling och dÄ byter man Àven bakstycket till ett tjockare dÄ SQ-verket Àr lite tjockare. Nya visare, packningsservice+ny krona ingÄr.
Ebay Ă€r ett stĂ€lle att leta pĂ„ för ETA 988.333 eller om det dyker upp en Tissot pĂ„ Tradera med samma verk, kan iofs heta 988.332 som pĂ„ till de Ă€nnu Ă€ldre Aerospace-modellerna. LĂ€mpliga sökord Ă€r 988.333 och 988.332. @peterc köpte ett ETA 988.333, minns inte var men det Ă€r nedskrivet i trĂ„den. Det verket sitter som ett smĂ€ck i hans E65062 ”Harry Edition”.

Det finns ett standard ETA som passar om man skall gÄ pÄ billigast möjliga men den nedre displayen Àr för liten. Det verket sitter i flera tissot bla och Àr samma som aerospaceverket men Breitling har bestÀllt med annan konfig pÄ display. Mjukvara / funktioner skiljer möjligen ocksÄ.

Superbra hjÀlp hÀr i trÄden, ETA 988.333 lÄter som en vÀldigt bra lösning. LÀmnat in den till min lokala urmakare och förvÀntar mig ett helt orimligt kostnadsförslag. Blir med största sannolikhet att hÀmta ut den och ordna ett ETA 988.333 sjÀlv.

Displayen Àr inte sprucken men verkar tryckskadad dÄ den har problem att visa vissa siffror.

Superbra hjÀlp hÀr i trÄden, ETA 988.333 lÄter som en vÀldigt bra lösning. LÀmnat in den till min lokala urmakare och förvÀntar mig ett helt orimligt kostnadsförslag. Blir med största sannolikhet att hÀmta ut den och ordna ett ETA 988.333 sjÀlv.

Displayen Àr inte sprucken men verkar tryckskadad dÄ den har problem att visa vissa siffror.
Kul att det inte bara Ă€r jag som köper trasig AerospaceđŸ€©đŸ˜‚ Min funkar men nedre displayen Ă€r sprucken. Har ocksĂ„ funderat pĂ„ standard ETA 988.333 urverket men dĂ„ blir som sagt nedre siffrorna mindre Ă€n öppningen i tavlan.
HÀr Àr iaf möjlighet att köpa nytt urverk.

Bilagor

• 20210508_202815.jpg
    20210508_202815.jpg
    369.9 KB · Visningar: 12
Kul att det inte bara Ă€r jag som köper trasig AerospaceđŸ€©đŸ˜‚ Min funkar men nedre displayen Ă€r sprucken. Har ocksĂ„ funderat pĂ„ standard ETA 988.333 urverket men dĂ„ blir som sagt nedre siffrorna mindre Ă€n öppningen i tavlan.
HÀr Àr iaf möjlighet att köpa nytt urverk.
PĂ„ din modell Ă€r det inga problem att fĂ„ displayen bytt till ett rimligare pris Ă€n om man byter hela verket. Till föregĂ„ngaren E75362 kostade en ny display inkl. service ca 7k via Krons UR sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att det blir samma till din E79362. Är sĂ„klart mer stĂ„lar Ă€n att byta till ett ETA 988.333 men och andra sidan behĂ„ller man superquartz, de stora siffrorna och bakgrundsbelysningen.

Ett imponerande kunnigt och sakligt svar. KS nÀr det Àr som bÀst.

LÀst nÄgonstans att det Àr lÀtt hÀnt att sabba displayen vid batteribyte om man inte Àr försiktig, skulle kunna förklara din display.
Watermarks kallade utvecklingsingenjörerna den typ av skada pÄ display pÄ mobilskÀrmar nÀr jag jobbade med detta.

PĂ„ din modell Ă€r det inga problem att fĂ„ displayen bytt till ett rimligare pris Ă€n om man byter hela verket. Till föregĂ„ngaren E75362 kostade en ny display inkl. service ca 7k via Krons UR sĂ„ jag kan tĂ€nka mig att det blir samma till din E79362. Är sĂ„klart mer stĂ„lar Ă€n att byta till ett ETA 988.333 men och andra sidan behĂ„ller man superquartz, de stora siffrorna och bakgrundsbelysningen.
Nej vet om en display för ca3500kr som jag funderar pĂ„ att köpa och byta sjĂ€lv. MĂ„ste bara ladda lite vid tanken att betala den summan för en lcd display bara ett tag😅

LÀst nÄgonstans att det Àr lÀtt hÀnt att sabba displayen vid batteribyte om man inte Àr försiktig, skulle kunna förklara din display.
Watermarks kallade utvecklingsingenjörerna den typ av skada pÄ display pÄ mobilskÀrmar nÀr jag jobbade med detta.
Ja, det stÀmmer för det kan leda till sprÀckt display t.ex. om man monterar ett för stort/högt/tjockt batteri, klÀmmer dit bakstycket pÄ fel hÄll(finns en grop för batteriet), batteriet har svullnat p.g.a. Älder eller Àr av dÄlig kvaliteŽ vilket medför lÄngvarig tryckskada, kraftigt batterilÀckage som vanligtvis dödar hela urverket inkl. displayen, tappa klockan frÄn frÄn hög höjd?( nÄgon som provat, eller nja olyckligtvis provat hehe) etc.
Peterc Aerospace E65062 verkade ha fĂ„tt fel batteri en gĂ„ng i tiden vilket ledde till att displayen tryckte lĂ€nge pĂ„ urtavlan och ser ut som s.k. ”watermark”.

Senast Àndrad:
Nej vet om en display för ca3500kr som jag funderar pĂ„ att köpa och byta sjĂ€lv. MĂ„ste bara ladda lite vid tanken att betala den summan för en lcd display bara ett tag😅
3500;- Àr ÀndÄ hyggligt!. Alla dagar i veckan 24/7 om du frÄgar mig Àn en ETA-ersÀttare;)
Det heter: bort med bakstycket, ut med kronan, av med visarna+urtavla, fyra snÀppen till displayen ska hakas av, pÄ med nya displayen etc.
Inte direkt ”plug and play” men för den som kan Ă€r det😁

Senast Àndrad:
Senaste inköpet blev en Aerospace pÄ steroider, som egentligen inte ingÄr i samma linje men som har slÄende likheter. Exospacen. Lite mÄttjÀmförelser mot Avantagen jag har sedan innan:

Aerospace Avantage vs Exospace
42mm vs 46mm
10.4mm vs 15.2mm
22-20mm vs 24-20mm
86gram vs 120(140 pÄ lÀnk)gram
49mm vs 54mm lug to lug

Overall Àr jag mycket nöjd med klockan, klart i det största laget för mina handleder, men den Àr sÄ jÀkla fet i sitt night mission utförande och breitling dna sÄ det flyger vÀl ÀndÄ.
Lite jÀmförelsebilder:

20210517_094422.jpg
20210517_094544.jpg
20210517_094617.jpg
20210517_095616.jpg
20210517_095646.jpg

Senaste inköpet blev en Aerospace pÄ steroider, som egentligen inte ingÄr i samma linje men som har slÄende likheter. Exospacen. Lite mÄttjÀmförelser mot Avantagen jag har sedan innan:

42mm vs 46mm
10.4mm vs 15.2mm
22-20mm vs 24-20mm
49mm vs 54mm lug to lug

Overall Àr jag mycket nöjd med klockan, klart i det största laget för mina handleder, men den Àr sÄ jÀkla fet i sitt night mission utförande och breitling dna sÄ det flyger vÀl ÀndÄ.
Lite jÀmförelsebilder:

20210517_094422.jpg
20210517_094544.jpg
20210517_094617.jpg
20210517_095616.jpg
20210517_095646.jpg

SÄ vad ska du ha för den vita nu dÄ? :cool:

42mm vs 46mm
10.4mm vs 15.2mm
22-20mm vs 24-20mm
49mm vs 54mm lug to lug

Lite jÀmförelsebilder:

20210517_094422.jpg
20210517_094544.jpg
20210517_094617.jpg
20210517_095616.jpg
20210517_095646.jpg
L2L pÄ 54 skojar man inte bort. Kul att du trivs med den. Den Àr riktigt ball

Tillbaka
Topp