• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

MrPlow

Rolex
Billig löjrom (kring tusenlappen) brukar sällan vara äkta Kalix utan oftast Vänern-löjrom. Det är ju god den också. Men den saluförs gärna i omärkta burkar som "trillade av lastbilen", "direkt från fiskaren", "en kompis som...", "köpte ett för stort parti", etc...
 

Oew

Rolex
Billig löjrom (kring tusenlappen) brukar sällan vara äkta Kalix utan oftast Vänern-löjrom. Det är ju god den också. Men den saluförs gärna i omärkta burkar som "trillade av lastbilen", "direkt från fiskaren", "en kompis som...", "köpte ett för stort parti", etc...
Beror ju gvs vem man köper av. Köpte från en annan person tidigare som jag inte var nöjd med, vattnigt och inte lika mycket smak, dock fortfarande kalix. Nu är det fortfarande Kalix men betydligt bättre grejer.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Blev oktoberfest igår. Frugan tycker inte om apfelstrudel så fet blev tarte tatin flambe.
Mkt gott
778C4DB6-8AE4-40A3-A602-08CCCC8B5A5F.jpeg
1DCD7D53-8D3E-40C7-AF1C-6E25C793FA55.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det går utmärkt att koka egen lag till färdigkokta och är väldigt enkelt.
Vatten, salt, öl, socker, krondill är klassiskt och faller de flesta i smaken,
Mängd; mycket vatten, salt och krondill och lite mindre socker. 1-2 öl, gärna någon smakrik sort. Skriver inga mått då det varierar så mycket efter mängden kräftor och lag men överdriv gärna så det blir smak. Vissa föredrar mer salt eller socker och vissa vill ha mer krondill.
Koka tillsammans i ca 10min och ta sedan bort krondillen och koka i ytterligare 10 min för mer smak.
Låt svala och lägg sedan ner de färdigkokta kräftorna i ca ett 1dygn och förvara svalt.

Sedan; njut:p
 

Hellebring

Cartier
Impulsköpte en rökpistol idag. Behöver tips på kul saker att röka (Inte knark). Vad har ni för tips?
Första användningen blev ett par koljafiléer som jag sedan körde sous vide och hade mandelpotatismos till.
 

Lowe92

Cartier
Jag behöver en ordentlig pepparkvarn (o ev saltkvarn) och är lite osäker på vad jag ska satsa på. Får gärna vara något man även kan ställa på bordet men kvalitet i första hand. Jättetacksam för lite tips. Budgeten är väl max 1000kr.

Förstår att det här redan har avhandlats här men är inte jättesugen på att plöja 500 inlägg för att hitta rätt.
 

Hellebring

Cartier
Jag behöver en ordentlig pepparkvarn (o ev saltkvarn) och är lite osäker på vad jag ska satsa på. Får gärna vara något man även kan ställa på bordet men kvalitet i första hand. Jättetacksam för lite tips. Budgeten är väl max 1000kr.

Förstår att det här redan har avhandlats här men är inte jättesugen på att plöja 500 inlägg för att hitta rätt.
https://bagarenochkocken.se/zassenhaus/

Zassenhaus har riktigt bra kvarnar. Jag har en som jag kört flera år utan ett tecken på att slitas.
 

Bally

Cartier
Jag behöver en ordentlig pepparkvarn (o ev saltkvarn) och är lite osäker på vad jag ska satsa på. Får gärna vara något man även kan ställa på bordet men kvalitet i första hand. Jättetacksam för lite tips. Budgeten är väl max 1000kr.

Förstår att det här redan har avhandlats här men är inte jättesugen på att plöja 500 inlägg för att hitta rätt.

Jag kör med dessa och är grymt nöjd:
https://bagarenochkocken.se/koksred...r-2-pack-18-cmvitsvart/?group=prod_brd-s1/230
 

Psykel

Patek
Jag behöver en ordentlig pepparkvarn (o ev saltkvarn) och är lite osäker på vad jag ska satsa på. Får gärna vara något man även kan ställa på bordet men kvalitet i första hand. Jättetacksam för lite tips. Budgeten är väl max 1000kr.

Förstår att det här redan har avhandlats här men är inte jättesugen på att plöja 500 inlägg för att hitta rätt.
Jag har det här setet från Le Creuset som jag tycker funkar fint: https://www.kitchnsverige.se/natbutik/koksutrustning/kvarnar-och-kar/96002100444000/
getFile.ashx
 

Dronten

Cartier
Jag behöver en ordentlig pepparkvarn (o ev saltkvarn) och är lite osäker på vad jag ska satsa på. Får gärna vara något man även kan ställa på bordet men kvalitet i första hand. Jättetacksam för lite tips. Budgeten är väl max 1000kr.

Förstår att det här redan har avhandlats här men är inte jättesugen på att plöja 500 inlägg för att hitta rätt.
Och jag har detta sett. https://bagarenochkocken.se/koksred...r-2-pack-18-cmvitsvart/?group=prod_brd-s1/230
Riktigt nöjd. Bra inställning för grovhet på kornen.
 

wesly

Omega
Tycker om att laga mat och då gärna allt från grunden så lägger gärna hela dagen på att laga och förbereda innan man får gäster tillex.
Men nu till veckans problem.. vet att de mest är redan lagad mat och goa redskap i tråden men jag behöver hjälp: får gäster på lördag och de står helt still i huvudet kommer verkligen inte på vad jag ska laga för något .. så tips mottages tacksamt.. behöver inte hela recept utan förslag, vad har du för paradrätt?
 

Bally

Cartier
Tycker om att laga mat och då gärna allt från grunden så lägger gärna hela dagen på att laga och förbereda innan man får gäster tillex.
Men nu till veckans problem.. vet att de mest är redan lagad mat och goa redskap i tråden men jag behöver hjälp: får gäster på lördag och de står helt still i huvudet kommer verkligen inte på vad jag ska laga för något .. så tips mottages tacksamt.. behöver inte hela recept utan förslag, vad har du för paradrätt?
En köttbit körd i sous vide, serveras med svampsås (helst kantareller) och klyftpotatis slängd i örter och citron, sen till efterrätt cheesecake med passionsfruktssås ovanpå.
 

Oew

Rolex
Tycker om att laga mat och då gärna allt från grunden så lägger gärna hela dagen på att laga och förbereda innan man får gäster tillex.
Men nu till veckans problem.. vet att de mest är redan lagad mat och goa redskap i tråden men jag behöver hjälp: får gäster på lördag och de står helt still i huvudet kommer verkligen inte på vad jag ska laga för något .. så tips mottages tacksamt.. behöver inte hela recept utan förslag, vad har du för paradrätt?
Hälleflundra i noilly prat-sås alt champagnesås
 

Lowe92

Cartier
https://bagarenochkocken.se/zassenhaus/

Zassenhaus har riktigt bra kvarnar. Jag har en som jag kört flera år utan ett tecken på att slitas.




Tackar för tipsen. Blev Zassenhaus efter lite kort efterforskning. Köpte från 150 års jubileum serien både salt och pepparkvarn så tror det blir bra. Får återkomma med bild när dem landar här hemma.
 

Reverso

Panerai
Tja,


Är det någon som sitter inne på en Staub 12 liters gjutjärnsgryta (den ovala varianten...) och vill dela med sig lite av sina egna erfarenheter/upplevelser av denna?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tycker om att laga mat och då gärna allt från grunden så lägger gärna hela dagen på att laga och förbereda innan man får gäster tillex.
Men nu till veckans problem.. vet att de mest är redan lagad mat och goa redskap i tråden men jag behöver hjälp: får gäster på lördag och de står helt still i huvudet kommer verkligen inte på vad jag ska laga för något .. så tips mottages tacksamt.. behöver inte hela recept utan förslag, vad har du för paradrätt?
Kyckling är väldigt underskattad bjudmat. Du kan antingen rosta hel kyckling eller stycka den och tillaga alla delar separat (och gärna då på olika sätt). Bröstet är bäst att pannsteka och sen baka klart i ugn, låret är bäst att bena ut och sen bräsera, och klubban gillar jag att trimma till och sedan pochera lätt för att sedan avsluta med att fritera klubban så skinnet blir krispigt. Skrovet kokar man fond på och tillreder en skön all-roundsås

Tillbehör kan du isåfall köra grönsaker i säsong (kål, rotselleri, svamp, potatis, etc) eller ta det åt ett mer asiatiskt håll med sallader/nudlar med mycket fräschör och lite hetta
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kyckling är väldigt underskattad bjudmat. Du kan antingen rosta hel kyckling eller stycka den och tillaga alla delar separat (och gärna då på olika sätt). Bröstet är bäst att pannsteka och sen baka klart i ugn, låret är bäst att bena ut och sen bräsera, och klubban gillar jag att trimma till och sedan pochera lätt för att sedan avsluta med att fritera klubban så skinnet blir krispigt. Skrovet kokar man fond på och tillreder en skön all-roundsås

Tillbehör kan du isåfall köra grönsaker i säsong (kål, rotselleri, svamp, potatis, etc) eller ta det åt ett mer asiatiskt håll med sallader/nudlar med mycket fräschör och lite hetta
Kyckling var ju klassisk bjudmat förr när det var dyrare. Ändå lite kul att det ofta ska bjudas på dyr mat, lite bara för att...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kyckling är väldigt underskattad bjudmat. Du kan antingen rosta hel kyckling eller stycka den och tillaga alla delar separat (och gärna då på olika sätt). Bröstet är bäst att pannsteka och sen baka klart i ugn, låret är bäst att bena ut och sen bräsera, och klubban gillar jag att trimma till och sedan pochera lätt för att sedan avsluta med att fritera klubban så skinnet blir krispigt. Skrovet kokar man fond på och tillreder en skön all-roundsås

Tillbehör kan du isåfall köra grönsaker i säsong (kål, rotselleri, svamp, potatis, etc) eller ta det åt ett mer asiatiskt håll med sallader/nudlar med mycket fräschör och lite hetta
Håller med! Extra kul om man lyckas hitta en fin kyckling, folk blir alltid glatt överraskade över kyckling som faktiskt smakar. Rimma gärna om den ska helstekas, lätt värt besväret!

Ingen del i sous-viden, förresten? Jag tänker att lår/klubba borde passa. Har inte kommit mig för att testa, sous-vide-grejerna står längst in i skåpet sen grillsäsongen men jag tänkte börja experimentera under hösten.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kyckling var ju klassisk bjudmat förr när det var dyrare. Ändå lite kul att det ofta ska bjudas på dyr mat, lite bara för att...
Håller helt med att det är synd att priset på råvaran alltid är i fokus på fina middagar, teknik och kärlek i rätten kan vara minst lika imponerande (och minst lika gott!)
Håller med! Extra kul om man lyckas hitta en fin kyckling, folk blir alltid glatt överraskade över kyckling som faktiskt smakar. Rimma gärna om den ska helstekas, lätt värt besväret!

Ingen del i sous-viden, förresten? Jag tänker att lår/klubba borde passa. Har inte kommit mig för att testa, sous-vide-grejerna står längst in i skåpet sen grillsäsongen men jag tänkte börja experimentera under hösten.
Svensk majskyckling är inte att leka med, sjukt god smak och väldigt saftigt :)

Bröstet är snuskigt bra att köra sous vide, med undantaget att jag tycker att skinnet aldrig blir roligt efter vattenbadet. När jag kör kyckling sous vide tar jag av skinnet och bakar det knaprigt i ugn, då får man ett grymt kött samtidigt som man kan garnera med superkrispigt skinn :)
 
Topp