• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den nya större mattråden

Côte de boeuf
FCC6EF1F-CB94-4B68-B744-8B169C91026C.jpeg

Tänkte köpa en ny kockkniv, några tips? Minst 20cm och vill gärna inte lägga mer än 2500. Har kollat på Tamahagane och Yoshikane, där Yoshikane är kolstål.

Tänkte köpa en ny kockkniv, några tips? Minst 20cm och vill gärna inte lägga mer än 2500. Har kollat på Tamahagane och Yoshikane, där Yoshikane är kolstål.
Kollade också på Tamahagane och var helt inställd på dessa och åkte till butik för att prova skaftet, diskuterade lite med säljaren och han tipsade sedan om Kashima som dom tydligen (iaf då) sålde mest av. Vet ej om dom har särskild kickback på dessa (säkert) men den passade väldigt skönt i handen (bättre än Tamahagane för mig) och köpte ett gäng, funkar hur bra som helst med tanke på vilken amatör jag är. Tänkte även börja slipa lite själv med slipsten etc men det ligger lite längre fram.

https://cleancut.se/butik/knivserier/kashima-7/kashima

Kollade också på Tamahagane och var helt inställd på dessa och åkte till butik för att prova skaftet, diskuterade lite med säljaren och han tipsade sedan om Kashima som dom tydligen (iaf då) sålde mest av. Vet ej om dom har särskild kickback på dessa (säkert) men den passade väldigt skönt i handen (bättre än Tamahagane för mig) och köpte ett gäng, funkar hur bra som helst med tanke på vilken amatör jag är. Tänkte även börja slipa lite själv med slipsten etc men det ligger lite längre fram.

https://cleancut.se/butik/knivserier/kashima-7/kashima
Ska kolla in den då, får ta mig förbi butiken i helgen med risk för att jag köper slipsten för 3000kr

Skaffade en Spyderco Triangle Sharpmaker för att ha något smidigt och snabbt av slipa upp knivar med när man inte orkar våtsten.
Spyderco_01.jpg

Började prova med en gammal fiskars så jag inte sabbar en finkniv direkt. :)
Spyderco_02.jpg

Resultatet blev kanon och det var riktigt enkelt att använda. Bara se till att man håller kniven rakt så är det bara att köra. :)
Efter denna så blev det en till Fiskars och en Mora Frosts styckkniv(gammalt minne av min far från han jobbade som alltiallo på slakteri) och de blev galet vassa även de.

Sedan åkte min favorit grönsakshack fram och fick en omgång. (Gillar MAC, mycket kniv för pengarna)
Spyderco_03.jpg

Den blev vassare än ny och det är inget dåligt betyg tycker jag. :)

Allt ryms i en liten låda som man lätt gömmer undan i köket.
Spyderco_04.jpg

Kan rekommenderas! :)

Skaffade en Spyderco Triangle Sharpmaker för att ha något smidigt och snabbt av slipa upp knivar med när man inte orkar våtsten.
Spyderco_01.jpg

Började prova med en gammal fiskars så jag inte sabbar en finkniv direkt. :)
Spyderco_02.jpg

Resultatet blev kanon och det var riktigt enkelt att använda. Bara se till att man håller kniven rakt så är det bara att köra. :)
Efter denna så blev det en till Fiskars och en Mora Frosts styckkniv(gammalt minne av min far från han jobbade som alltiallo på slakteri) och de blev galet vassa även de.

Sedan åkte min favorit grönsakshack fram och fick en omgång. (Gillar MAC, mycket kniv för pengarna)
Spyderco_03.jpg

Den blev vassare än ny och det är inget dåligt betyg tycker jag. :)

Allt ryms i en liten låda som man lätt gömmer undan i köket.
Spyderco_04.jpg

Kan rekommenderas! :)
Ser invecklat ut :O

Neh! Är faktiskt riktigt enkelt. Ända man behöver tänka på är att hålla kniven rakt, sedan drar man den mot slipstenarna. De mässingspinnarna är bara som skydd för handen när man håller i grejerna.
Om du orkar kan du kolla på deras instruktionsvideo. :D

Lite kortare video av någon privatperson. :)

Nu är det dags att uppdatera köksutrustningen :) Funderar på Demeyeres Industry serie, någon som har erfarenhet av dem? Är det bättre att gå på deras dyrare Proline eller klarar jag mig med Industry som en glad amatörkock? Skillnaden verkar såvitt jag kan se att Proline har 7-lagerskonstruktion medan Industry har 5.

Imorgon ska jag på audition till sveriges mästerkock. Det känns faktiskt helt sjukt att imorgon så äter dessa storkockar min mat :)

Rätten som jag ska köra med testlagades för sista gången ikväll
IMG_7317.JPG

Råbiff på oxfilé med inlagd avokado, torkad tomat, majonnäs på grillad chili, rädisa, krasse, rostad lök och rostat surdegsbröd
:D

Tillbaka
Topp