• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Hellebring

Cartier
Håller helt med att det är synd att priset på råvaran alltid är i fokus på fina middagar, teknik och kärlek i rätten kan vara minst lika imponerande (och minst lika gott!)

Svensk majskyckling är inte att leka med, sjukt god smak och väldigt saftigt :)

Bröstet är snuskigt bra att köra sous vide, med undantaget att jag tycker att skinnet aldrig blir roligt efter vattenbadet. När jag kör kyckling sous vide tar jag av skinnet och bakar det knaprigt i ugn, då får man ett grymt kött samtidigt som man kan garnera med superkrispigt skinn :)
Satan vad gott det lät! Det måste jag göra någon dag. :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Håller helt med att det är synd att priset på råvaran alltid är i fokus på fina middagar, teknik och kärlek i rätten kan vara minst lika imponerande (och minst lika gott!)

Svensk majskyckling är inte att leka med, sjukt god smak och väldigt saftigt :)

Bröstet är snuskigt bra att köra sous vide, med undantaget att jag tycker att skinnet aldrig blir roligt efter vattenbadet. När jag kör kyckling sous vide tar jag av skinnet och bakar det knaprigt i ugn, då får man ett grymt kött samtidigt som man kan garnera med superkrispigt skinn :)
Kan bara hålla med
Bröstfiler i sous vide och sedan en sväng i grill eller stekpannan är hur bra som helst.
Aldrig mer torra fileer utan en sväng i badet på 63-65 gr i 1-2h ger saftiga filéer.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Fick ett urval wagyu styckdetaljer av grannen som flyger för sas till japan. Har koll på tillagning, men vilka tillbehör kan fungera?
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Fick ett urval wagyu styckdetaljer av grannen som flyger för sas till japan. Har koll på tillagning, men vilka tillbehör kan fungera?
Klyftpotatis och bearnaise!
Skämt åsido, när vi käkade det i Tokyo hade vi små dippsåser till, typ en god soya och sesamdipp. Lite riven vitlök och riven ingefära. Lite salt och peppar. Enkelt för att inte förlora köttsmaken helt. Sen åt vi det tillsammans med grillade grönsaker. Gott.
Ett litet urval på köttbitarna:
IMG_6180.JPG
 

Oew

Rolex
Någon som har ett bra recept på lite mer italian-style köttbullar?
Fläsk & nöt polpette
1kg fläskfärs
500g nötfärs
3 ägg
1dl ströbröd
chili flakes
3 vitlöksklyftor
en halv näve persilja
1.5 l tomatsås (Har bra recept på detta också om du behöver)
Sätt ugnen på 220, blanda alla ingredienser förutom tomatsåsen. Blanda och arbeta noggrant och forma sedan. Kör 10 min i ugnen och pochera dem sedan i tomatsåsen i 10 min till i en täckt panna.
Har även lite mer annorlunda recept på polpette om du vill ha, men den här är den mer traditionella.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fläsk & nöt polpette
1kg fläskfärs
500g nötfärs
3 ägg
1dl ströbröd
chili flakes
3 vitlöksklyftor
en halv näve persilja
1.5 l tomatsås (Har bra recept på detta också om du behöver)
Sätt ugnen på 220, blanda alla ingredienser förutom tomatsåsen. Blanda och arbeta noggrant och forma sedan. Kör 10 min i ugnen och pochera dem sedan i tomatsåsen i 10 min till i en täckt panna.
Har även lite mer annorlunda recept på polpette om du vill ha, men den här är den mer traditionella.
Spot on! Tack.
Skriv gärna tomatsåsen också. :)
 

Oew

Rolex
Spot on! Tack.
Skriv gärna tomatsåsen också. :)
Ingen fara. Rekommenderar att göra stora sats av tomatsåsen, håller minst en vecka i kylen, två om man inte är rädd ;)
100ml olivolja
1 finhackad lök
1 vitlöksklyfta
Chiliflakes
750g färska tomater kvartade
1200g krossade tomater
En nypa hackad oregano
Värm hälften av oljan på mellanväg värme och svetta lök, vitlök, salt, peppar och chiliflakes i 15 min. När löken är genomskinlig så lägger du i de färska tomaterna och resten av oljan och kokar försiktigt i 15 min.
Lägg i de krossade tomaterna och koka på låg värme under lock i 1h.
Ta av från värmen och tillsätt oregano, kör sedan genom en blender och sila om du vill göra den ännu finare.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen fara. Rekommenderar att göra stora sats av tomatsåsen, håller minst en vecka i kylen, två om man inte är rädd ;)
100ml olivolja
1 finhackad lök
1 vitlöksklyfta
Chiliflakes
750g färska tomater kvartade
1200g krossade tomater
En nypa hackad oregano
Värm hälften av oljan på mellanväg värme och svetta lök, vitlök, salt, peppar och chiliflakes i 15 min. När löken är genomskinlig så lägger du i de färska tomaterna och resten av oljan och kokar försiktigt i 15 min.
Lägg i de krossade tomaterna och koka på låg värme under lock i 1h.
Ta av från värmen och tillsätt oregano, kör sedan genom en blender och sila om du vill göra den ännu finare.
Jag gör ungefär så också. Men adderar sardeller, kapris, morot & vitt vin. Jäkligt smarrigt!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ingen fara. Rekommenderar att göra stora sats av tomatsåsen, håller minst en vecka i kylen, två om man inte är rädd ;)
100ml olivolja
1 finhackad lök
1 vitlöksklyfta
Chiliflakes
750g färska tomater kvartade
1200g krossade tomater
En nypa hackad oregano
Värm hälften av oljan på mellanväg värme och svetta lök, vitlök, salt, peppar och chiliflakes i 15 min. När löken är genomskinlig så lägger du i de färska tomaterna och resten av oljan och kokar försiktigt i 15 min.
Lägg i de krossade tomaterna och koka på låg värme under lock i 1h.
Ta av från värmen och tillsätt oregano, kör sedan genom en blender och sila om du vill göra den ännu finare.
Perfekt!
 

Brunleif

Panerai
Okej, matkassar.
Tänkte försöka komma igång med matkassar varannan vecka.
Vi är en vuxen och ett barn, det verkar ställa till det lite. Eller ställa till. Det kommer nog bli skapligt med mat över som kommer kastas.
Jag hittar ingen kasse för bara två personer, letar jag för dåligt?
Vilken matkasse är bäst? Bäst i avseende mat som barn äter.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Socker är ju egentligen en hädelse i tomatsås, men kan vara ok under vintern då vi inte har lika bra tomater.
Självklart handlar det om vilka tomater man, på samma sätt som det handlar om vilka andra råvaror man har i och kvaliten på dessa. I slutändan handlar det ju ändå om att balansera syran med sötman. Vilket jag tror även italienarna är ense om. Så hädelse är väl kanske att ta i? ;)
 

Oew

Rolex
Nice! Låter lite överkrämigt dock, inget krisp? Nåt syrligt för balansen?
Det enda som bryter till varmrätten är tranbärssåsen, men det blir ju en väldigt mastig måltid, och kan hålla med om att det blir väldigt krämigt men tycker det funkar bra ändå. Hade ingen hjälp i köket i år och hann inte förbereda så mycket igår så blev inte lika mycket tillbehör som jag brukar göra annars.
Till efterrätten så hade jag kryddat med muskot och svartpeppar och hade creme fraiche till!
 

Josef B

Bestraffaren
Färskpasta med vitlöksmarinerade räkor, champinjoner i tomatsås och mascarpone plus en skiva feta. Sist men inte minst en halv hummer, gratinerad och panngrillad med smör, chili, persilja, koriander och mängder med vitlök.
En middag värdig en torsdag :)
20171123_175244.jpg
 
Topp