• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den nya större mattråden

Vart är vi på väg? På 10 poäng...
5796D244-F81C-44B2-BFB2-6C43DB25EA9E.jpeg
En god Boeuf bourguignon kanske? :)

Exempelvis den jag länkade, står att den klarar 230° i ugn
Vet inte var du ser den informationen, men stektemperaturer över 180 grader är skadligt för mat. Däremot klarar solitt inbränt gjutjärn mycket höga temperaturer. Aldrig hört om en panna som blivit för varm.

Sugen på att göra en svamprisotto i helgen med något kött till, någon av alla kunniga här som har tips på vad man skulle kunna göra? har funderat på risotto med trattkantareller och lammfilé med rosmarin eller dyl.

Bör man ha sås om ja, vad för sås??

Sugen på att göra en svamprisotto i helgen med något kött till, någon av alla kunniga här som har tips på vad man skulle kunna göra? har funderat på risotto med trattkantareller och lammfilé med rosmarin eller dyl.

Bör man ha sås om ja, vad för sås??

Klart man kan ha risotto som tillbehör till kött även om det i Italien är en "egen" rätt.
Köp ett bra aviorioris och följ instruktionerna på paketet bara. Använd lite extra parmesan och lite extra smör så blir den ännu bättre! Och låt det ta sin tid och blanda i buljongen lite (nån dl, typ) i taget.
Ang svampen så smörstek rejält med svamp vid sidan om och toppa risotton med vid servering!
Lycka till!

Grymt, uppskattas verkligen!!
Nu kommer det! Alla mått är ungefärliga,
Kalvlägg
Soffrite på 3 morötter, 3 stjälkar cellery och en gul lök
1 Lök till risotto
En mindre handfull rosmarin grovt hackad
En stor nya timjan
2 vitlöksklyftor
Ett glas vitt vin
2 burkar krossade tomater
50g smör (helst osaltat)
2l grönsaksbuljong
300g ris (helst carnaroli)
Ett glas torr vermouth
Nypa saffran (ca halvt paket)
Handfull parmesan (ca 100-150g)

Börja med att värma ugnen till 180°.
Värm ett par dl olivolja i en tjock panna och täck kalvläggen med mjöl. Stek på båda platta sidorna till den är brun och fin och lägg sedan undan.
Lägg sedan olivolja i en annan kastrull och stek fint hackad cellery, morötter och en lök, svetta dem och tillsätt sedan hackad rosmarin, timjan, vitlök, salt och peppar. När grönsakerna börjar fastna (ca 3-5 min) häll på ett glas vitt vin och låt puttra i 2 min och skrapa upp allt som fastnat i botten. Lägg till hackade tomater och en halvliter vatten och koka upp. Lägg sedan över allt i en ugnsform tillsammans med kalvlägget och se till att kalvlägget är helt täckt av såsen, täck sedan allt med folie och kör in i ugnen i ca 2h.

När det är ca 30 min kvar så häller du några matskedar olivolja och 25g smör och sautera långsamt en lök till den blir genomskinlig, tar ungefär 10-15 min. Värm sedan upp din grönsaksbuljong i en annan panna.
Tillsätt riset till löken och rör om i några minuter och se till att all ris täcks, lägg sedan i ett glas vermouth.
Häll i ca 5dl buljong och rör om regelbundet, när det sugits upp tillsätter du en stor nypa saffran och tillsätter mer buljong. Fortsätt tillsätt buljong och smaka av regelbundet, det ska vara krämigt men med en del tuggmotstånd.
När riset är klart tar du bort det från plattan och vik in en stor handfull parmesan och 25g smör, täck sedan risotton och låt den vila några min.
Ta sedan ut kalvlägget och häll såsen över kalvläggen vid servering.

Kalvlägg
1 Lök till risotto
En stor nya timjan
2 vitlöksklyftor
Ett glas vitt vin
50g smör (helst osaltat)
2l grönsaksbuljong
Ett glas torr vermouth

Värm ett par dl olivolja i en tjock panna och täck kalvläggen med mjöl. Stek på båda platta sidorna till den är brun och fin och lägg sedan undan.
Lägg sedan olivolja i en annan kastrull och stek fint hackad cellery, morötter och en lök, svetta dem och tillsätt sedan hackad rosmarin, timjan, vitlök, salt och peppar. När grönsakerna börjar fastna (ca 3-5 min) häll på ett glas vitt vin och låt puttra i 2 min och skrapa upp allt som fastnat i botten. Lägg till hackade tomater och en halvliter vatten och koka upp. Lägg sedan över allt i en ugnsform tillsammans med kalvlägget och se till att kalvlägget är helt täckt av såsen, täck sedan allt med folie och kör in i ugnen i ca 2h.

När det är ca 30 min kvar så häller du några matskedar olivolja och 25g smör och sautera långsamt en lök till den blir genomskinlig, tar ungefär 10-15 min. Värm sedan upp din grönsaksbuljong i en annan panna.
Tillsätt riset till löken och rör om i några minuter och se till att all ris täcks, lägg sedan i ett glas vermouth.
Häll i ca 5dl buljong och rör om regelbundet, när det sugits upp tillsätter du en stor nypa saffran och tillsätter mer buljong. Fortsätt tillsätt buljong och smaka av regelbundet, det ska vara krämigt men med en del tuggmotstånd.
När riset är klart tar du bort det från plattan och vik in en stor handfull parmesan och 25g smör, täck sedan risotton och låt den vila några min.
Brutalt, kommer testas framöver! Tack och bock :D

• Like
Reactions: Oew
Kalvlägg
1 Lök till risotto
En stor nya timjan
2 vitlöksklyftor
Ett glas vitt vin
50g smör (helst osaltat)
2l grönsaksbuljong
Ett glas torr vermouth

Ett par dl?

Har någon här några schyssta tips på matlådor då jag börjat tröttna på mina vanliga! Tänkt att göra ett antal nu i veckan!

Tonfisk på burk + makrill i tomatsås.. Stek i stekpanna, tillsätt ägg.. stek ihop allt till en röra. Släng ner i matlådan och addera spenat. Kan lägga till ris/pasta/potatis efter smak och makros. Voila, bon apetit osv.

Tillbaka
Topp