• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte vidga mina fiskvyer och skulle behöva lite tips på fiskrätter! Har sous vide, så även såna recept mottages glatt!
Även bara tips på roliga fiskar utöver lax och "standardsortimentet" uppskattas!
Vad gillar plattfiskar, samtliga är goda att pochera, käka råa, smörsteka och fritera. Benen är ofta riktigt najs att koka fond på :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tänkte att jag nog kunde få bra tips från dig! :D
Ska gå igenom dina poster i tråden och jaga recept!
Hehe jag hjälper så gärna så! Mitt bästa tips med fisk (som jag själv jobbar på) är att köpa den hel och lära sig att ta ur filéerna. Det är billigare, man får mer råvara i form av benen, och man lär sig en användbar teknik i köket :) Om du inte filéat mycket fisk är plattfiskar frustrerande i början, men det ger med sig när man får in knycket :)
 

Psykel

Patek
Hehe jag hjälper så gärna så! Mitt bästa tips med fisk (som jag själv jobbar på) är att köpa den hel och lära sig att ta ur filéerna. Det är billigare, man får mer råvara i form av benen, och man lär sig en användbar teknik i köket :) Om du inte filéat mycket fisk är plattfiskar frustrerande i början, men det ger med sig när man får in knycket :)
Tack för tipset! Får satsa på det på sikt! Tänker att matlagningen i sig är lite relevantare att fokusera på till en början! :D
Har som ambition för i år att försöka lära mig nån slags amatörgourmetmatlagning, lite mer avancerade grejer.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tack för tipset! Får satsa på det på sikt! Tänker att matlagningen i sig är lite relevantare att fokusera på till en början! :D
Har som ambition för i år att försöka lära mig nån slags amatörgourmetmatlagning, lite mer avancerade grejer.
Då är första receptet du ska spika en hollandaise på brynt smör. Servera den till något som simmat i havet så kommer du gråta över att du inte lärt dig det innan :D
 

Oew

Rolex
Då är första receptet du ska spika en hollandaise på brynt smör. Servera den till något som simmat i havet så kommer du gråta över att du inte lärt dig det innan :D
Finns så många fantastiska såser till fisk, en av mina favoriter är en variation på en beurre blanc med noilly prat. Funkar grymt till all vit fisk och helst med något till som suger upp såsen ordentligt.
 
Finns så många fantastiska såser till fisk, en av mina favoriter är en variation på en beurre blanc med noilly prat. Funkar grymt till all vit fisk och helst med något till som suger upp såsen ordentligt.
Det lät VÄLDIGT avancerat :)
Då är första receptet du ska spika en hollandaise på brynt smör. Servera den till något som simmat i havet så kommer du gråta över att du inte lärt dig det innan :D
Detta är makalöst gott, har dock fastnat för en "fusk"version som görs med stavmixer som funkar väldigt bra tycker jag.
 

Psykel

Patek
Ah, förresten! Skärbrädor... Vad "borde" man köra på som är bra men inte orimligt dyrt för att vara en bit trä? Kör nästan uteslutande santokukniv, ifall det är avgörande.
 

Isodor

Audemars
I min gom uppskattas dock alltid soja det bäst till fisk.

Varje gång jag gjort någon beurre blanc, hollandaise eller dylikt så dras alltid sojaflaskan fram i slutändan. Mår typ illa av tung mat efter ett tag.
Lagar mest japanskt hemma i övrigt, vilket innebär att grädde och smör förekommer inte i matlagningen..

Bästa umami på fisk är att äta skiten rå. Någonstans finns svaret i att en stor del av guide M stjärnor tilldelas sushirestauranger som vet vad de gör.. Få råvaror av hög kvalité, behöver inte vara svårare :)
 

Skyllintepahugo

Omega
2-Faktor
Precis hittat hit och måste säga vilken härlig forumtråd!

Själv hade jag familjen på besök i helgen och bjöd på en enklare trerätters,

IMG_4524.JPG


IMG_4525.JPG


IMG_4541.JPG
 
Ah, förresten! Skärbrädor... Vad "borde" man köra på som är bra men inte orimligt dyrt för att vara en bit trä? Kör nästan uteslutande santokukniv, ifall det är avgörande.
Kolla in asbjörns bildhuggeri, de gör fina och prisvärda brädor av bra kvalitet. Att titta på är väl främst ändträbrädor av typ bok, ek och ask tror jag. Sen är ju strl individuell men tror att typ 35x40x5 eller däromkring är ganska ok generellt.

Precis hittat hit och måste säga vilken härlig forumtråd!

Själv hade jag familjen på besök i helgen och bjöd på en enklare trerätters,

IMG_4524.JPG


IMG_4525.JPG


IMG_4541.JPG
Ser gott ut och lite skönt pretto att slänga in att det rör sig om en enklare middag. Bra så man inte tror att alla middagar är så simpla ;)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det lät VÄLDIGT avancerat :)

Detta är makalöst gott, har dock fastnat för en "fusk"version som görs med stavmixer som funkar väldigt bra tycker jag.
I min värld är en beurre blanc betydligt enklare vs en hollandaise.
Betyder dock inte att den är helt enkel, går att få även den att skära sig...:p
(har aaaaldrig hänt mig....;))
Men emulsion med vinäger, ägg och smält smör i hollandaisen (även bean) tycker jag är lite svårare.
Gäller att våga lita på att värmen faktiskt räcker och sedan en bra sauteuse underlättar en hel för att lyckas.
 
I min värld är en beurre blanc betydligt enklare vs en hollandaise.
Betyder dock inte att den är helt enkel, går att få även den att skära sig...:p
(har aaaaldrig hänt mig....;))
Men emulsion med vinäger, ägg och smält smör i hollandaisen (även bean) tycker jag är lite svårare.
Gäller att våga lita på att värmen faktiskt räcker och sedan en bra sauteuse underlättar en hel för att lyckas.
Intressant, ska kika mer på detta!

Har du möjligen tips på en bra sauteuse utöver demeyere?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Intressant, ska kika mer på detta!

Har du möjligen tips på en bra sauteuse utöver demeyere?
Tyvärr, där sprack de.
Kör själv med Demeyere och kan verkligen rek. deras produkter.
Behöver troligen inte vara just Demeyere men liknande konstruktion med flera lager (5-7lager) som även
går hela vägen upp på sidorna och inte bara botten gör mycket för värmespridningen.

Kan vara värt att kolla upp Demeyere när Cervera kör med 20% rabatt (kommer lite då och då som medlem) alt
beställa ifrån t ex UK
https://www.knivesandtools.com/en/pt/-demeyere-apollo-conical-saute-pan-1-5-l-18-cm.htm
Köper du till ett lock så funkar den ju även som en "vanlig" kastrull.

Det är inte det billigaste kastrullerna man kan hitta men det håller resten av livet, så för mig är det klart värt
investeringen, om man är matlagningsintresserad förstås.
Haft min första sauteuese från Demeyere nu i +10år och den är som ny fortfarande.
 
Tyvärr, där sprack de.
Kör själv med Demeyere och kan verkligen rek. deras produkter.
Behöver troligen inte vara just Demeyere men liknande konstruktion med flera lager (5-7lager) som även
går hela vägen upp på sidorna och inte bara botten gör mycket för värmespridningen.

Kan vara värt att kolla upp Demeyere när Cervera kör med 20% rabatt (kommer lite då och då som medlem) alt
beställa ifrån t ex UK
https://www.knivesandtools.com/en/pt/-demeyere-apollo-conical-saute-pan-1-5-l-18-cm.htm
Köper du till ett lock så funkar den ju även som en "vanlig" kastrull.

Det är inte det billigaste kastrullerna man kan hitta men det håller resten av livet, så för mig är det klart värt
investeringen, om man är matlagningsintresserad förstås.
Haft min första sauteuese från Demeyere nu i +10år och den är som ny fortfarande.
Ok tack ändå för svaret. Jo har förstått att de är mycket uppskattade. Är det n Apollo då har?

Har även kikat på alternativ från Fissler som ska vara mkt bra också och något billigare men inte mycket.
 

Skyllintepahugo

Omega
2-Faktor
Tipsar även om vintråden respektive champagne tråden. Saknade det på bilderna. ;)

Får lokalisera dessa trådar genast, till huvudrätten bjöds det faktiskt på en fin flaska Valbuena No 5 från 2009!

Kolla in asbjörns bildhuggeri, de gör fina och prisvärda brädor av bra kvalitet. Att titta på är väl främst ändträbrädor av typ bok, ek och ask tror jag. Sen är ju strl individuell men tror att typ 35x40x5 eller däromkring är ganska ok generellt.


Ser gott ut och lite skönt pretto att slänga in att det rör sig om en enklare middag. Bra så man inte tror att alla middagar är så simpla ;)

haha benägen att hålla med om att det lät lite lätt pretto, det jag menade var att jag slavade inte i köket en hel förmiddag utan att jag fick ihop allt på drygt 1,5-2h.

Vad är det för spännande soppa?

En kronärtskockssoppa med lite tryffelolja! :)
 
Topp