• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Salesmayne

Panerai
Inte för att "vara sån" men sambal oelek är ju precis vad du brukar tillföra. Dvs chili, salt och syra. Allting som redan är färdigblandat är inte dåligt by default :)

Jag gör det hellre själv än använder sambal och jag tycker inte att sambalens smak funkar lika bra som egenskapad balans. Folk får självklart göra det som passar dom bäst. Jag ska ju inte äta det :)
 

Salesmayne

Panerai
Middag för mig och sonen. Hemlagat vietnamesiskt när det är som bäst. :)
IMG_20180313_190012.jpg

Pretty bold statement thurrrrr....dale vårrullar med icas färdiga sallad och hemmagjord sweet n sour :) I kiiid, i kiiiid...det ser gott ut i sin enkelhet.
 

Sledger

Cartier
Pretty bold statement thurrrrr....dale vårrullar med icas färdiga sallad och hemmagjord sweet n sour :) I kiiid, i kiiiid...det ser gott ut i sin enkelhet.

Ser enkelt ut men kräver en hel del arbete. Vårrullarna är gjorda från scratch med flertal ingredienser, bl a köttfärs, tarorot, morötter, lök. Rulla dem kräver lite finess och tålamod. Såsen är inte en direkt en sweet n sour utan en vietnamesisk dipsås som kallas Nuoc Cham som innehåller fisksås, socker, lime, vatten, chili och vitlök, där balansen mellan ingredienserna är väldigt viktigt för att få rätt. Går att hitta otroligt många recept på nätet men inte många som prickar rätt. :) Salladen med en simpel dressing är dock enkel. ;)
 

Salesmayne

Panerai
Ser enkelt ut men kräver en hel del arbete. Vårrullarna är gjorda från scratch med flertal ingredienser, bl a köttfärs, tarorot, morötter, lök. Rulla dem kräver lite finess och tålamod. Såsen är inte en direkt en sweet n sour utan en vietnamesisk dipsås som kallas Nuoc Cham som innehåller fisksås, socker, lime, vatten, chili och vitlök, där balansen mellan ingredienserna är väldigt viktigt för att få rätt. Går att hitta otroligt många recept på nätet men inte många som prickar rätt. :) Salladen med en simpel dressing är dock enkel. ;)

Som sagt, jag skämtade lite, man såg ju redan på konsistensen att det inte handlade om den svennebanianska Sweet n sour'n...tack och lov vill jag tillägga.
 

Sledger

Cartier
Då vill jag slå ett slag för att använda stavmixer till bea, hollandaise etc. Så mycket enklare och ingen smakskillnad över huvud taget!

https://www.seriouseats.com/recipes/2013/04/foolproof-2-minute-hollandaise-recipe.html

Och när vi pratar stavmixer så vill jag tipsa om Bamix. Jag har haft ett antal stavmixers ifrån Bosch, Philips, Electrolux och någon mer. Har alltid slutat på samma sätt, börjar lukta bränt efter typ ett år och motorn brinner upp. Har nu haft en Bamix som nedan i ca 4 år som används flitigt till allt möjligt och den går fortfarande som en dröm. Grym kvalitet. Lägre watt än andra men då ska man tänka på att det sitter en AC-motor i Bamix, som är mycket effektivare, jämfört med DC-motor som sitter i andra märken.

getimage.ashx
 

Veratio

Cartier
Grattis igen Adam! Trodde fasen inte att det skulle bli eliminering idag. Första gången känns det som?

Även om du får annan bild av de tävlande så kändes det som att rätt person åkte ut. I varje fall hemma hos oss!
 

Salesmayne

Panerai
Grattis igen Adam! Trodde fasen inte att det skulle bli eliminering idag. Första gången känns det som?

Även om du får annan bild av de tävlande så kändes det som att rätt person åkte ut. I varje fall hemma hos oss!
Klart att hon skulle ut. Jag känner på mig att den gulliga mattanten med härlig dialekt ryker nästa gång. Hon är alltid farligt nära stupet!
 

Psykel

Patek
Och när vi pratar stavmixer så vill jag tipsa om Bamix. Jag har haft ett antal stavmixers ifrån Bosch, Philips, Electrolux och någon mer. Har alltid slutat på samma sätt, börjar lukta bränt efter typ ett år och motorn brinner upp. Har nu haft en Bamix som nedan i ca 4 år som används flitigt till allt möjligt och den går fortfarande som en dröm. Grym kvalitet. Lägre watt än andra men då ska man tänka på att det sitter en AC-motor i Bamix, som är mycket effektivare, jämfört med DC-motor som sitter i andra märken.

getimage.ashx
Håller med! Har den röda ”swiss edition” sen i höstas och är helnöjd! Vi gillar väl ändå grejer tillverkade i Schweiz här på KS? :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Aj, tycker verkligen tvärt om. Tonfisken med pistage är i mitt tycke nästintill oätlig (om det nu är den du menar). Sjukt omaka smaker. Krogen i sig är väl ganska bra men tyvärr inte mycket mer än så, finns betydligt bättre italienare i Sthlm. @vaniljglass
Smaken är som baken verkar det som. Åt entrecote förra gången och tyckte den också är ok!

Men med det sagt föredrar jag Un Poco
 

Roxen

Cartier
Smaken är som baken verkar det som. Åt entrecote förra gången och tyckte den också är ok!

Men med det sagt föredrar jag Un Poco

Absolut, självklart inte min avsikt att kritisera. Den tror jag inte jag ätit. Un Poco brukar vara bra! Har du varit på L’aaventura? Riktigt trevligt och schysst käk.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Var på TOSO (GBG) igår och var mycket nöjd, provade en massa olika men föll mest för Softbun med fläsksida, tryffelcrème, päron, picklad öronsvamp och vitlöksrostade cashew. Sjukt trevlig kombo!
I övrigt bra personal, vettiga priser och mysig miljö. Stefan Karlsson har lyckats mycket bra :)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Var på TOSO (GBG) igår och var mycket nöjd, provade en massa olika men föll mest för Softbun med fläsksida, tryffelcrème, päron, picklad öronsvamp och vitlöksrostade cashew. Sjukt trevlig kombo!
I övrigt bra personal, vettiga priser och mysig miljö. Stefan Karlsson har lyckats mycket bra :)
Käkade också där för ett tag sedan. Håller med om maten. Asiatiska råbiffen var grym.

Men sen vet jag inte om det är för att jag är för gammal, men skulle inte kalla det mysigt.
Tyckte det var väldigt högljutt och stressat.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Käkade också där för ett tag sedan. Håller med om maten. Asiatiska råbiffen var grym.

Men sen vet jag inte om det är för att jag är för gammal, men skulle inte kalla det mysigt.
Tyckte det var väldigt högljutt och stressat.

Det var lite skillnad i ljudnivå mellan där vi satt (mot götaplasen rätt nära baren) och den större ytan mot köket och vi var där redan vid 17 så det påverkade säkert.
Provade inte råbiffen denna gången tyvärr, får ta det vid nästa tillfälle :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Skulle spontant tycka att 13cm är litet. Jag har själv några ”för små” kvarnar från Peugeot. Funkar skitbra, men stör mig varje dag på storleken.

Tack för input. Ja, de verkar inte rymma speciellt mycket. Men hon gillar designen vilket är nog det viktigaste. :)
Muttrar för mig själv - "pepparkvarn för 700 ... fattar inte poängen."
 
Snabb lunch, försökt mig på att få till en fulländad carbonara nu vid några tillfällen och känns som jag börjar närma mig. Har tidigare kört på ett ägg för en portion men testade nu istället ett ägg + en extra äggula, vilket blev riktigt krämigt. Nästa steg blir att försöka leta upp guanciale då jag hittills bara kört med pancetta.
IMG_20180317_085522_486__01.jpg
 
Topp