• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den nya större mattråden

Önskar tips och förslag på rött kött som blir ätbart och okej även som genomstekt. Har en gravid fru som ratar allt kött som inte är well done.
Men vad ska man sikta in sig på för något? Hur blir t.ex. lammracks att köra till de är well done, smakar det kofta? :)

Tar tacksamt emot inspiration och förslag :)
Beroende på tid skulle jag fokusera på långkörare som lägg, bringa, högrev eller svans :) Jag själv tycker inte att något rött kött som biff/entrecote/osv är värt priset att genomsteka!

Önskar tips och förslag på rött kött som blir ätbart och okej även som genomstekt. Har en gravid fru som ratar allt kött som inte är well done.
Men vad ska man sikta in sig på för något? Hur blir t.ex. lammracks att köra till de är well done, smakar det kofta? :)

Hej!
Jag har suttit i samma sits med gravid sambo två gånger. I normala fall rekommenderar jag inget nötkött well done, men jag själv upplever att lövbiff, tunn flankstek och högrev funkar OK som well done.

Beroende på tid skulle jag fokusera på långkörare som lägg, bringa, högrev eller svans :) Jag själv tycker inte att något rött kött som biff/entrecote/osv är värt priset att genomsteka!
Tunga är ju verkligen gott. Annars är ju långkok gott.
Hemgjord korv?

Ingen idé att köra sous vide på en bättre bit och få till well done? Har inte testat själv men spontana känslan är att det borde bli ok.

Lördagsmiddag blev fläskfilé med en gräddsås innehållandes massa lök, svamp och timjan. Halvmosade potatisar till det (barndomsminne från då mormor mosade potatisarna lite för att de skulle suga åt sig maximalt med sås :D)
IMG_20180316_182548_301.jpg

Ingen idé att köra sous vide på en bättre bit och få till well done? Har inte testat själv men spontana känslan är att det borde bli ok.
Mer ok än att steka, men fortfarande vill jag hävda att de egenskaper man söker i tex en biff går förlorade över typ 60 grader. Men som sagt, det är inte äckligt, bara inte prisvärt i mina ögon :)
@Joffrey - Du har inga bra tips på bakiskäk som inte är hämtmat? Tänker mig att student + mästerkock är perfekt för råd på området.
Jag älskar två saker mer än allt annat på bakfyllan, och det är hemmavevad pyttipanna med stekt ägg eller hemmagjord friterad kyckling (gärna som en burgare). Båda använder mycket basvaror och är svinbilliga :)

Det händer dock att när jag är ordentligt bakad så kör jag bakad potatis toppad med gräddfil, bacon och gräslök. Tar ingen tid eller energi och är så jäkla gott :D

Hade 350 gr kalkon file 1 st gul lök hackad. 2 st vitlök tunt skivad. Fryst bladspenat 7-8 st bollar. Stekte kalkon lök sedan i med vitlök och den frysta spenaten. 2dl grädde 1dl mjölk.
Koka 8-10 min salt peppar samt sambal oelek garlic efter smak. Kikkoman soya, efter smak.
Gott.
IMG_20180324_172540_241.jpg

Behöver något ställe att testa i Göteborg. Fyller år i veckan och tänkte prova något nytt.
Fokus: Inte hamburgare eller pizza.
Favoriter: Spisa, Miss Sophie, M2

Förslag?

Ping @vaniljglass - du brukar ha koll?

Jag har en enkel (men enligt mig god) gräddbaserad currysås som jag tänkte köra till ris och kyckling under påskhelgen. Tänkte för första gången sous vide:a kycklingen och fnular på hur jag kan krydda den för att den ska funka ihop med currysåsen. Nån som har förslag på kryddor som gifter sig med curry?

Jag har en enkel (men enligt mig god) gräddbaserad currysås som jag tänkte köra till ris och kyckling under påskhelgen. Tänkte för första gången sous vide:a kycklingen och fnular på hur jag kan krydda den för att den ska funka ihop med currysåsen. Nån som har förslag på kryddor som gifter sig med curry?
Rent spontant skulle jag säga att curry i sig är krydda nog med tanke på dess innehåll, dvs främst gurkmeja, koriander, kardemumma, muskot och spiskummin, men en extra släng av både chili, lagerblad och/eller paprikapulver funkar bra. Hackad färsk koriander är ett utmärkt komplement som kan funka i vakuumpåsen om du sous-vidéar. Naan-bröd till är fantastiskt. Även tomat funkar riktigt bra till curry.

Rent spontant skulle jag säga att curry i sig är krydda nog med tanke på dess innehåll, dvs främst gurkmeja, koriander, kardemumma, muskot och spiskummin, men en extra släng av både chili, lagerblad och/eller paprikapulver funkar bra. Hackad färsk koriander är ett utmärkt komplement som kan funka i vakuumpåsen om du sous-vidéar. Naan-bröd till är fantastiskt. Även tomat funkar riktigt bra till curry.
Tack för tipset! Kanske bara kär lite salt och peppar på kycklingen då. Lite krispig paprika till curryn tycker jag om!

Äpple till curry är ett gott alternativ i min bok. Även frasigt bacon strösslat på kan göra sig rätt till.
Äpple är en av ingredienserna i såsen! Ett riktigt sött, typ Pink Lady brukar jag köra på. Bacon var ett intressant förslag! Nu äter jag inte vanlig bacon, men tycker kalkonbacon funkar lika bra. Tack för tipset!

Har experimenterat lite med rostbiff i sous viden, konsistens osv är kanon så nu är nästa steg att hitta någon form av marinad som den kan ligga i några dagar efter tillagning.
Någon som har tips på någon bra rödvinsmarinad?

Äpple är en av ingredienserna i såsen! Ett riktigt sött, typ Pink Lady brukar jag köra på. Bacon var ett intressant förslag! Nu äter jag inte vanlig bacon, men tycker kalkonbacon funkar lika bra. Tack för tipset!
Allright! Jag brukar brukar ta finhackat, syrligt äpple som tillbehör ovanpå allt, just för att få syra att bryta av rätt hårt mot curryn med.

Tillbaka
Topp