Mattias71
Basic
Ser gott ut
Men 2.5h och 68g, blev de inte för länge?
Brukar köra 62-63g i 1-1.15h
Körde lite längre, det var steak detaljen. File kör jag 1 timme. Dock lite högre än dig ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser gott ut
Men 2.5h och 68g, blev de inte för länge?
Brukar köra 62-63g i 1-1.15h
Kör Scanpan CTX och är mycket nöjd. Har även Skeppshult gjutjärn när det passar bättre (stek etc) men till vardags är det smidigare med Scanpan.Vill passa på att tacka för en trevlig tråd som man äntligen få ta del av till fullo.
Skall flytta hemifrån om 1,5 månad. Detta har ställt till med endel bekymmer. Nämligen vad man skall välja för köksmaterial.
Någon som har erfarenhet av scanpan CTX? Har hört väldigt blandade recensioner, främst om beläggningen. Använder idag en tefal (jamie oliver från typ Ica maxi) som efter ngt års användning inte har några direkt synliga märken. Men undrar också om pannans känslighet, vet att man inte skall brassa på max värme på en non-stick. Men hur känsliga är de? Kan man steka på säg 80% av spisens kapacitet, utan att behöva oroa sig.
Tänkte slå till på en kolstålspanna för att steka kött m.m. men känner jag mig själv rätt kommer non-stick pannan bli den panna jag använder mest till vardags.
Tack på förhand och jag ber om ursäkt om ett långt och tråkigt förstainlägg.
Ska du köpa en ny plastbelagd panna skulle jag köpa en billig som man byter ut ofta. Var noga med temperaturen då plasten förångas vid högre temperatur.Vill passa på att tacka för en trevlig tråd som man äntligen få ta del av till fullo.
Skall flytta hemifrån om 1,5 månad. Detta har ställt till med endel bekymmer. Nämligen vad man skall välja för köksmaterial.
Någon som har erfarenhet av scanpan CTX? Har hört väldigt blandade recensioner, främst om beläggningen. Använder idag en tefal (jamie oliver från typ Ica maxi) som efter ngt års användning inte har några direkt synliga märken. Men undrar också om pannans känslighet, vet att man inte skall brassa på max värme på en non-stick. Men hur känsliga är de? Kan man steka på säg 80% av spisens kapacitet, utan att behöva oroa sig.
Tänkte slå till på en kolstålspanna för att steka kött m.m. men känner jag mig själv rätt kommer non-stick pannan bli den panna jag använder mest till vardags.
Tack på förhand och jag ber om ursäkt om ett långt och tråkigt förstainlägg.
Skulle vilja tips på tillagning på det här, grillar gärna.
Lägg till kanel, chili och färsk ingefära. Gott!Jag har en enkel (men enligt mig god) gräddbaserad currysås som jag tänkte köra till ris och kyckling under påskhelgen. Tänkte för första gången sous vide:a kycklingen och fnular på hur jag kan krydda den för att den ska funka ihop med currysåsen. Nån som har förslag på kryddor som gifter sig med curry?
Tack! Kanske är lika bra att göra så. Läste att PTFE-plast blir direkt hälsofarlig vid 260 grader. Men svårt att få en uppfattning vilket temperatur pannan får vid användning.Ska du köpa en ny plastbelagd panna skulle jag köpa en billig som man byter ut ofta. Var noga med temperaturen då plasten förångas vid högre temperatur.
I princip alla krogar steker i non stick. Gjutjärn är för tungt att hantera. Han är säkert sponsrad dock.Man har ju sett många duktiga kockar använda non-stick ”felaktigt”. Men kanske är för att de är sponsrade. Använder heston en non-stick här?!? Eller är det lätt gjutjärn?
Ca 1:39 in
Har läst att det finns gräns vid 180, men det beror säkert på vilken sammansättning det är. Hade unvikit plasten när man steker nöt och annat vid extra hög temp. Finns säkert annat i vardagen som potentiellt är giftigare så testa en inbränd kolstålspanna eller gjutjärn och se vad du tycker.Tack! Kanske är lika bra att göra så. Läste att PTFE-plast blir direkt hälsofarlig vid 260 grader. Men svårt att få en uppfattning vilket temperatur pannan får vid användning. Får väl köpa en värmekamera.
Precis, det finns mycket att vara rädd för.Har läst att det finns gräns vid 180, men det beror säkert på vilken sammansättning det är. Hade unvikit plasten när man steker nöt och annat vid extra hög temp. Finns säkert annat i vardagen som potentiellt är giftigare så testa en inbränd kolstålspanna eller gjutjärn och se vad du tycker.
Kanske inte rätt tråd men någon som har tips på lämplig middagsrestaurang i STHLM (som man fortfarande kan få bord på) nu på på Lördag?
Något nytt kul man borde prova?
Stil och prisklass?
Ho’s Kina vid Hornstull. Bästa kina i stan. Väldigt enkelt men grymt. Mammas kyckling ett måste. Eller vattenkokt biff (finns men ej utskrivet på menyn). Farang har bord kl 1745. Grymt ställe. Rekommenderar satay, ribeye och mussaman curry. Annars rekommenderar jag att sitta i baren hos Mathias Dahlgrens Matbaren. Finns platser som inte kan förbokas. Beställ in ett par mellanrätter och njut av atmosfären. Steamed buns ett måste. Stans mest prisvärda. Mellandyrt.Extremt öppen för förslag!
Inga Michelin-stjärnor denna gång dock - trevlig middag med sambon var tanken. Längesedan jag käkade någon form av roligare middag i STHLM. Misstänker dock att det är halvt om halvt kört att hitta något kul med det här tidsspannet...
För romantik är pastis svårslaget, ibland har man tur med lediga bord. Baren på lilla ego är ju väldigt trevlig och grymt käk. Kagges är också bra och har en god och prisvärd avsmakningsmenyExtremt öppen för förslag!
Inga Michelin-stjärnor denna gång dock - trevlig middag med sambon var tanken. Längesedan jag käkade någon form av roligare middag i STHLM. Misstänker dock att det är halvt om halvt kört att hitta något kul med det här tidsspannet...
Och alla krogar köper sina pannor betydligt billigare än konsument så de har inga problem med att byta ofta. Som @Aurum säger, om man tänker sig hårdköra med en panna, dvs köra kött på höga temperaturer (tänk temperaturer där smör i pannan blir mörkbrunt och börjar få sotflagor) så är tipset att köpa billigt och byta ofta för en 1000 kr CTX kommer vara kass lika snabbt som en 99kr ICA-panna vid sådan användning (pga PTFE plasternas egenskaper)I princip alla krogar steker i non stick. Gjutjärn är för tungt att hantera. Han är säkert sponsrad dock.
Kolla om du kan få på Adam/Albin, de är extremt duktigaExtremt öppen för förslag!
Ho’s thai vid hornstull är inte fel det heller. Mkt gott.Ho’s Kina vid Hornstull. Bästa kina i stan. Väldigt enkelt men grymt. Mammas kyckling ett måste. Eller vattenkokt biff (finns men ej utskrivet på menyn). Farang har bord kl 1745. Grymt ställe. Rekommenderar satay, ribeye och mussaman curry. Annars rekommenderar jag att sitta i baren hos Mathias Dahlgrens Matbaren. Finns platser som inte kan förbokas. Beställ in ett par mellanrätter och njut av atmosfären. Steamed buns ett måste. Stans mest prisvärda. Mellandyrt.
Då får de äta middag som spaniackerna, vid 23:00.Kolla om du kan få på Adam/Albin, de är extremt duktiga
Fast vid de temperaturerna använder man inte plast.Och alla krogar köper sina pannor betydligt billigare än konsument så de har inga problem med att byta ofta. Som @Aurum säger, om man tänker sig hårdköra med en panna, dvs köra kött på höga temperaturer (tänk temperaturer där smör i pannan blir mörkbrunt och börjar få sotflagor) så är tipset att köpa billigt och byta ofta för en 1000 kr CTX kommer vara kass lika snabbt som en 99kr ICA-panna vid sådan användning (pga PTFE plasternas egenskaper)
För en glad amatörs vetskap, googlade lite snappat och då pratas det om 350 C för att det ska vara ett problem. Hur varm blir en panna vid stekning?Fast vid de temperaturerna använder man inte plast.
Det där är man inte överens om, men titta på din teflonpanna när du kör spisen på max.För en glad amatörs vetskap, googlade lite snappat och då pratas det om 350 C för att det ska vara ett problem. Hur varm blir en panna vid stekning?
Våra myndigheter som älskar att förbjuda allt som är farligt synes inte ha några problem med att dessa pannor används, eller?
Kontinental middag, en favorit!Då får de äta middag som spaniackerna, vid 23:00.
Du äter väl på alla ställen som föreslagits, en liten blänkare jag också måste kasta in är Lilla Ego. Hypen är sann!
Vi hänger gärna på The Burgundy + Tweed. Annars är Shibumi svårslaget!Kanske inte rätt tråd men någon som har tips på lämplig middagsrestaurang i STHLM (som man fortfarande kan få bord på) nu på på Lördag?
Något nytt kul man borde prova?