• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Fantomen

Omega
Gjorde Butter Chicken idag från grunden. Blev galet gott och starkt. Bättre än de flesta jag ätit på stan inkl Michelin indier i London. Receptet här:
Kör med ca 1000 g kycklinglårfilé. Ha i ca 2 dl vatten.
8DBB5B1F-9599-40B3-A75A-CA156C42D96D.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stekpannor... Vad tror ni om kolstål? Spanat på De Buyer, som ser bra ut. Bra pris, 399kr hos Bagaren och kocken. Tillverkad i Frankrike. Kolstål är visst grejen inom fransk matlagning om jag förstått det rätt.
https://bagarenochkocken.se/kokkarl...yer-stekpanna-lyonnaise-carbone-plus-o-28-cm/
Bra om du tycker gjutjärn är lite tungt. Fördelar inte värmen lika bra och slår sig lite mer än gjutjärn. Du bränner in dem som gjutjärn även om oljan fäster lite sämre på kolstål. Väldigt prisvärt så jag tycker du ska testa om du känner för det.
 

Psykel

Patek
Bra om du tycker gjutjärn är lite tungt. Fördelar inte värmen lika bra och slår sig lite mer än gjutjärn. Du bränner in dem som gjutjärn även om oljan fäster lite sämre på kolstål. Väldigt prisvärt så jag tycker du ska testa om du känner för det.
Kanske är lika bra då! Tycker man 31-32mm på handleden är en utmärkt storlek så har man inte direkt armar för gjutjärn! :D
Har i dagsläget bara en kinatillverkad gjutjärnare från Ikea som jag har planer på att byta ut ändå. Jag kör!
 
Stekpannor... Vad tror ni om kolstål? Spanat på De Buyer, som ser bra ut. Bra pris, 399kr hos Bagaren och kocken. Tillverkad i Frankrike. Kolstål är visst grejen inom fransk matlagning om jag förstått det rätt.
https://bagarenochkocken.se/kokkarl...yer-stekpanna-lyonnaise-carbone-plus-o-28-cm/

Behandlade min kolstålspanna som ett nyfött barn men ändå slog den sig och blev ojämn... Men innan dess var den fantastisk till allt, förutom att jag tyckte äggen smakade lite järn när jag stekt dem. Föredrar nog gjutjärn ändå måste jag säga.
 
Aha! Googlade lite och fattar det som att mineral b innebär tjockare botten? Det var i alla fall inte min. Undrar om den kanske slog sig när jag hällde i typ kall grädde i den när värmen var hög.
Ok tack och jo det låter som en ganska rimlig förklaring. Långsam upphettning och inga häftiga temeraturförändringar är väl vad som främst nämns för att hålla dem glada (och plana).
 

Psykel

Patek
Bra input, alla. Får se hur jag gör! Webhallen av alla ställen hade den för 369kr dessutom. Det är ju ingenting egentligen, så borde nog slå till. Tänker att dom framför allt borde vara bra att ge yta till sous vide-rätter.
 

Psykel

Patek
Varianter på pasta med salsiccia?

Brukar inte göra mer än steka korven, lök, chili och sen tomat på det typ.
En variant som jag brukar köra på (helst till kyckling och svamp) är att blanda ner olivolja, pressad vitlök och basilika i pastan och röra om ordentligt. Gärna låta den fräsa lite i eftervärmen i kastrullen. Kan säkert bli gott att skiva salsiccia och steka upp med chili, för att sen blanda ner i pastan. En enkel middag!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Varianter på pasta med salsiccia?

Brukar inte göra mer än steka korven, lök, chili och sen tomat på det typ.
Steka korven som du trycker ut från 'korvskinnet', addera vitlök som ganska kort får gå med, i med vitt vin, reducera. Häll i en skvätt grädde och låt puttra en stund.
Stek valfri svamp och häll på tillsammans med parmesan, blanda allt, släng i pastan och blanda. Klart!
 
Varianter på pasta med salsiccia?

Brukar inte göra mer än steka korven, lök, chili och sen tomat på det typ.
Stek lök i olja och smula ner korvfärsen så den får lite färg. På med tomatkross och koka ner ordentligt.
Koka pasta, helst Malloreddus, och riv ordentligt med pecorino i en skål.
Tillsätt en dl av pastavattnet så att osten smälter och blir krämig. Blanda de båda såserna och rör ihop med pastan.
Käka!
 

Fantomen

Omega
Varianter på pasta med salsiccia?

Brukar inte göra mer än steka korven, lök, chili och sen tomat på det typ.
Sjuda korven i ca 15 min med lagerblad och vitpepparkorn i vattnet. Stek den sedan hastigt på hög värme i stekpanna med rapsolja. Låt svalna. Skär sedan ca 2 cm tjocka skivor. Lägg dessa i en marinad av olja, vitlök och dragon. Efter tio minuter kan du hälla ut olja i vasken och slänga korven i soptunnan. Tag sen fram oxfilé och stek tärningar hastigt. Skippa tomaten. Lägg i grädde och ädelost samt lite hackade valnötter i pastan. Blanda. Njut.
 
Topp