• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

D

Deleted member 21289

Guest
Ska överraska hustrun på söndag med lite gott tilltugg på kvällen eftermiddagen. Har ni några bra rekommendationer kring lite lyxigare snack och vin?
 

Oew

Rolex
Kvällens homage till Jan Stenbeck, kaviar & tryffel och vit tryffelpasta
09B4B8E7-0029-48DE-9D8B-DA88679F1C32.jpeg
411D931A-3B1D-438E-A372-E275B2E05413.jpeg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Använde du något speciellt recept?
Såhär gick jag tillväga:
1. Börja med att sätta på tekokaren (om du har en spis från 70-talet, eller en allmänt kass spis).
2. Öpnna nudelpaketet och töm det på alla små skitbitar så du endast får en fast och fin nudelklump i handen. Lägg sedan denna i en kastrull. Släng även den äckliga såsen men behåll kryddan.
3. Sätt på spisen på MAX.
4. När vattenkokaren kokat klart så häll i det i kastrullen och ställ kastrullen på spisen.
5. (ej obligatoriskt) häll i 1/3 av kryddpåsen i det kokande vattnet och rör om. Låt koka i ca 5min.
6. Häll av vattnet och fyll på med resten av kryddan. Rör om ORDENTLIGT.
7. Ta en gaffel och njut av dina perfekta nudlar!
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Såhär gick jag tillväga:
1. Börja med att sätta på tekokaren (om du har en spis från 70-talet, eller en allmänt kass spis).
2. Öpnna nudelpaketet och töm det på alla små skitbitar så du endast får en fast och fin nudelklump i handen. Lägg sedan denna i en kastrull. Släng även den äckliga såsen men behåll kryddan.
3. Sätt på spisen på MAX.
4. När vattenkokaren kokat klart så häll i det i kastrullen och ställ kastrullen på spisen.
5. (ej obligatoriskt) häll i 1/3 av kryddpåsen i det kokande vattnet och rör om. Låt koka i ca 5min.
6. Häll av vattnet och fyll på med resten av kryddan. Rör om ORDENTLIGT.
7. Ta en gaffel och njut av dina perfekta nudlar!
Wow. Stort tack. Ska prova i helgen!
 
Spaghetti aglio e olio beskrivs ofta som en "fantastiskt god rätt med få ingredienser" (olivolja, vitlök, chili). Har försökt väldigt många gånger att laga en så perfekt rätt av det som möjligt, men tycker alltid det känns lite tråkigt. Får aldrig den där kraftiga vitlökssmaken jag vill ha, öven om jag testat med allt från 1-7 klyftor per portion. Slutar ofta med att man sitter och äter en ganska smakneutral spaghetti med lite hetta av chili, tycker jag. Finns det några hemligheter eller är det bara en liiiite överskattad rätt?
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Spaghetti aglio e olio beskrivs ofta som en "fantastiskt god rätt med få ingredienser" (olivolja, vitlök, chili). Har försökt väldigt många gånger att laga en så perfekt rätt av det som möjligt, men tycker alltid det känns lite tråkigt. Får aldrig den där kraftiga vitlökssmaken jag vill ha, öven om jag testat med allt från 1-7 klyftor per portion. Slutar ofta med att man sitter och äter en ganska smakneutral spaghetti med lite hetta av chili, tycker jag. Finns det några hemligheter eller är det bara en liiiite överskattad rätt?

Kanske du tillagar den fel? Du ska ha relativt mycket vitlök i som du hackar tunnt. Använd frikostigt med olivolja. Salta pastavattnet rejält. Använd lite av pastavattnet när du blandar ner pastan i stekpannan. Detta kommer binda såsen mer. Denna rätten ska inte heller ha ost eller några örter till. Vill du vara experimentell är några sardellfiler väldigt gott att ha i med.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Spaghetti aglio e olio beskrivs ofta som en "fantastiskt god rätt med få ingredienser" (olivolja, vitlök, chili). Har försökt väldigt många gånger att laga en så perfekt rätt av det som möjligt, men tycker alltid det känns lite tråkigt. Får aldrig den där kraftiga vitlökssmaken jag vill ha, öven om jag testat med allt från 1-7 klyftor per portion. Slutar ofta med att man sitter och äter en ganska smakneutral spaghetti med lite hetta av chili, tycker jag. Finns det några hemligheter eller är det bara en liiiite överskattad rätt?
Brukar ha persilja och ost också (ditt nickname såklart ;))
Sedan tror jag tricket är att ha en bra olja som kan binda och bära övriga ingredienser
 
Kanske du tillagar den fel? Du ska ha relativt mycket vitlök i som du hackar tunnt. Använd frikostigt med olivolja. Salta pastavattnet rejält. Använd lite av pastavattnet när du blandar ner pastan i stekpannan. Detta kommer binda såsen mer. Denna rätten ska inte heller ha ost eller några örter till. Vill du vara experimentell är några sardellfiler väldigt gott att ha i med.
Absolut möjligt att jag gör något fel, det är därför jag frågar. Har gjort precis som du skriver (och på 20 andra olika sätt), men sardeller har jag inte testat. Får blir ett till försök.

Brukar ha persilja och ost också (ditt nickname såklart ;))
Sedan tror jag tricket är att ha en bra olja som kan binda och bära övriga ingredienser
Persilja har jag haft i en variant med supermycket vitlök och sedan ganska mycket citronsaft. Riktigt gott! Men en "äkta" aglio el olio är det ju inte. ;)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Visst det kan vara gott mer persilja eller parmesan till. Men denna rätten ska servas i sin enkelhet och inte ha ost eller örter i sig.
Kan köpa att parmesanen kan vara en vattendelare i rätten men tycker den tillför en hel del bra sälta och krämighet i rätten, som jag uppskattar. Persiljan "vägrar" jag dock att sluta med ;) (men så gillar jag persilja också)
Sardellfiléer måste jag testa, borde ge lite härliga sälta om inte parmesan används.
 

Roxen

Cartier
Absolut möjligt att jag gör något fel, det är därför jag frågar. Har gjort precis som du skriver (och på 20 andra olika sätt), men sardeller har jag inte testat. Får blir ett till försök.


Persilja har jag haft i en variant med supermycket vitlök och sedan ganska mycket citronsaft. Riktigt gott!

Sardeller tycker jag nästan är ett måste för att höja en i övrigt ganska anspråkslös rätt i mitt tycke. Var försiktig med just citron och persilja då det tenderar till att neutralisera vitlöken.
 
Sardeller tycker jag nästan är ett måste för att höja en i övrigt ganska anspråkslös rätt i mitt tycke. Var försiktig med just citron och persilja då det tenderar till att neutralisera vitlöken.
Citronen och persiljan använder jag bara när jag kör typ 10 klyftor per portion. Då tycker jag det passar perfekt och fräschar upp. Men är ju som sagt en annan rätt än aglio el olio.
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu vill jag inte vara sådan, men parmesan eller annan ost, persilja eller annat grönt, eller citron hör inte hemma i rätten. Sältan i rätten kommer från pastavattnet, det ska saltas mycket. Som nämnts tidigare kan vitlöken neutraliseras om de används, vilket förstör hela rätten. Sardeller kan användas för ge lite unami men det är två helt olika rätter för mig.

Parmesan passar till mycket men inte till denna rätten :).
 

Sjobedan

Rolex
Skall testa att göra egen ”dry aged beef” (se länk). Ställde köttbitarna på ett galler i kylen, planen är att låta de stå där ca 20 dagar. Saltade dem av ren vana.

Läste på lite mer noggrant i efterhand och salt nämns inte i artikeln. Tror ni det går trots allt? Eller skall jag äta köttet till middag idag, och börja om imorgon utan att salta?

https://www.seriouseats.com/2013/03/the-food-lab-complete-guide-to-dry-aging-beef-at-home.html
Sent att fråga kanske, men hur blev det?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Vegetarisk quesadilla. Gjort på 10-15 min.
Svarta bönor blandat med spiskummin, chili och andra goa tacokryddor. Blanda till en grov smet och spackla på tortillabrödet, skiva/riv ost kasta på. Lägg på det andra brödet och stek i rapsolja på ~3/4 värme. Garants chipotlesalsa är magisk så prova den om ni inte tidigare gjort det.
IMG_20181122_190648.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20181122_190122.jpg
    IMG_20181122_190122.jpg
    137.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_20181122_190149.jpg
    IMG_20181122_190149.jpg
    119.4 KB · Visningar: 1
  • 91758-560.jpg
    91758-560.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1

demondave

Rolex
FB7F1BC2-A43D-4498-BFFE-81B57D012459.jpeg


Ser lite moffigt ut, men. Inte jag som var kocken ikväll. No offence till norrmän här, men ribbe, som är en norsk julbordsklassiker, är inte känd för att vara någon höjdare här i Sverige.

Här fick ribben 12 timmar i ugnen på låg värme istället för 1-2 tim, sen en snabbis in på hög värme för att få svålen att poppa.

Saftigt kött med löjligt krispig svål. Serverades med ett inte helt kalorifritt potatismos, en dragon- och senapssås med köttskyn, kokta morötter och brysselkål.

Löjligt gott!
 
Topp