• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Matvänner,
Detta är en favoriträtt som med fördel avnjutes i Köpenhamn, t ex på Gröften.
Den danska fina gamla rätten Gammel ost med rom og sky. En doftande ostskiva på en smörad brödbit med sky i form av gelé och inte minst dänkt i rom. Voilà!
7EC3F502-9861-4112-94FA-EF3AA65765F7.jpeg
 

Reverso

Panerai
Vill man ha ”vardagslyx” till ett mycket överkomligt pris (~15 kr burken) så måste jag slå ett slag för denna utsökta delikatess

DD4091DC-A5C4-47F0-AEB5-46A683485A45.jpeg


Enligt mig det mest prisvärda som går att hitta i en svensk mataffär

Äts gärna på valfri sort knäckebröd med gårdagens kokta, överblivna, skivade potatis och lite tunt skivad lök. En klick creme fraiche på toppen gör susen.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Behöver tips på hyfsat lättlagat käk som blir bra att frysa och sedan micra ett tag senare. Ska gå att tillaga i studentkök (inte överdrivet mycket köksutrustning tillhanda alltså) och gärna i större volymer.
Har lagat en hel del köttfärssås m. spaghetti, ost- och skinkpaj och carbonara.
Vill gärna ha recept på rätter med t. ex ris och kyckling eller annat bra!
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Behöver tips på hyfsat lättlagat käk som blir bra att frysa och sedan micra ett tag senare. Ska gå att tillaga i studentkök (inte överdrivet mycket köksutrustning tillhanda alltså) och gärna i större volymer.
Har lagat en hel del köttfärssås m. spaghetti, ost- och skinkpaj och carbonara.
Vill gärna ha recept på rätter med t. ex ris och kyckling eller annat bra!

Stroganoffer i diverse former. Lätt att laga mycket av och funkar bra att värma.
 
Behöver tips på hyfsat lättlagat käk som blir bra att frysa och sedan micra ett tag senare. Ska gå att tillaga i studentkök (inte överdrivet mycket köksutrustning tillhanda alltså) och gärna i större volymer.
Har lagat en hel del köttfärssås m. spaghetti, ost- och skinkpaj och carbonara.
Vill gärna ha recept på rätter med t. ex ris och kyckling eller annat bra!
Lite Nasi Goreng kan kanske vara något?
 
Behöver tips på hyfsat lättlagat käk som blir bra att frysa och sedan micra ett tag senare. Ska gå att tillaga i studentkök (inte överdrivet mycket köksutrustning tillhanda alltså) och gärna i större volymer.
Har lagat en hel del köttfärssås m. spaghetti, ost- och skinkpaj och carbonara.
Vill gärna ha recept på rätter med t. ex ris och kyckling eller annat bra!

Flygande Jacob, en i min mening underskattad klassiker... du får både ris och kyckling och den funkar kanon att värma i micron! :)
 

carlanton

Audemars
Ok risiga bilder, men måste bara rekommendera tryckkokare. Använder den till nästan allt som tar längre än en timme att koka. Köp en med ånginsats (liten korg) så kan man göra grönsaker, kyckling och mycket annat.

Tips: Jag gör en fondbas med morot, selleri, gul lök och lagerblad och ca en liter vatten. Sedan lägger jag en hel kyckling i korgen och kokar på högt tryck i ca 30 minuter. Därefter drar jag av allt skinn och kött från benen och skär i lika stora bitar, knäcker benen och hackar upp skrovet och lägger tillbaka i tryckkokaren i ca en timme. Sedan öppnar jag locket, tar upp benen, reducerar och silar. Man kan också strunta i att reducera och hälla upp direkt i skålar, lägga i kycklingköttet och lite ångkokta grönsaker. Oftast sparar jag en del av köttet till tacos eller något annat gott.
20180915_184653.jpg

Serveras såklart med ett bra bröd. Det här bakar jag 2 gånger i veckan. Ett ganska ordinärt recept med vetemjöl, fullkornsråg grovt salt och ca 78-80% vatten. Ibland en halv tesked torrjäst beroende på hur surdegen beter sig. Fördelen med så hög vattenmängd är att det håller sig väldigt länge utan att bli torrt. Brukar ge fördegen 1 h autolys, sedan blandar jag i surdeg och kör 10 minuter i Kitchenaid utan salt och sedan 5 minuter med. Två-tre vikningar under 1-2 h sedan ned i korgen och kylskåp i 36-48 h. Enkelt men väldigt gott och matigt.

20180905_191903.jpg


Man kan såklart baka och snitta som man vill, det här provade jag imorse:

20181005_081756.jpg
 

Bilagor

  • 20181005_071313.jpg
    20181005_071313.jpg
    226.5 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Vill man ha ”vardagslyx” till ett mycket överkomligt pris (~15 kr burken) så måste jag slå ett slag för denna utsökta delikatess

DD4091DC-A5C4-47F0-AEB5-46A683485A45.jpeg


Enligt mig det mest prisvärda som går att hitta i en svensk mataffär

Äts gärna på valfri sort knäckebröd med gårdagens kokta, överblivna, skivade potatis och lite tunt skivad lök. En klick creme fraiche på toppen gör susen.
Variant på din, råstekt potatis/rödlök toppad med gräddfil. Tack för tipset :)

IMG_20181005_115427.jpg

IMG_20181005_120817.jpg
 

demondave

Rolex
Mat och mat, men blev lite sugen på drickbuljong såhär inför höstrusket. Vore nice att ha i frysen. En polare är jägare, så älgben lär gå att komma över snart. Aldrig kokat buljong hemma, så helt grön.

Någon som har några tips och erfarenheter? Rosta av en halvtimme i ugnen, sen koka.. hur länge, hurpass mycket bör man sedan reducera? Grönsaker och kryddning? Med i hela koket, eller bara nån stund på slutet?
 
Topp