• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
@ErikGBG och resten som kan mat och restauranger i Göteborg.

Har fått följande direktiv för en middag:

"Local, authentic food" (Mkt viktigt)
Måste dock finnas alternativ för en som är allergisk mot "seafood".
Datum 10 sep och 9-10 personer som ska närvara.

Budget finns inte, huvudsaken är att det är svinbra. Tips?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
@ErikGBG och resten som kan mat och restauranger i Göteborg.

Har fått följande direktiv för en middag:

"Local, authentic food" (Mkt viktigt)
Måste dock finnas alternativ för en som är allergisk mot "seafood".
Datum 10 sep och 9-10 personer som ska närvara.

Budget finns inte, huvudsaken är att det är svinbra. Tips?
Beror på definitionen av "local" - men SK är ju alltid svinbra och kör modern svensk mat med lokala råvaror.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
@ErikGBG och resten som kan mat och restauranger i Göteborg.

Har fått följande direktiv för en middag:

"Local, authentic food" (Mkt viktigt)
Måste dock finnas alternativ för en som är allergisk mot "seafood".
Datum 10 sep och 9-10 personer som ska närvara.

Budget finns inte, huvudsaken är att det är svinbra. Tips?
Sjömagasinet eller Fiskekrogen
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Måste skryta med dagens superfynd, min nya risottopanna. Förtent Matfer i 3,5 mm koppar. 28 cm i diameter och 4,6 kg tung. Har svårt förmedla hur nöjd jag är med den här. Om inte fotograf @Mw79 varit full och kapat huvudet av mig tror jag att ni hade kunnat se det på mitt ansiktsuttryck. :cigar:
LdoGDQW.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Måste skryta med dagens superfynd, min nya risottopanna. Förtent Matfer i 3,5 mm koppar. 28 cm i diameter och 4,6 kg tung. Har svårt förmedla hur nöjd jag är med den här. Om inte fotograf @Mw79 varit full och kapat huvudet av mig tror jag att ni hade kunnat se det på mitt ansiktsuttryck. :cigar:
LdoGDQW.jpg
Full är väl fel ord, försökte bara fokusera på din Bell&Ross. Svårt bara när du springer runt med en Panerai.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Mauviel, kostar dock därefter. Det positiva är att man kan slippa tennet och ist ha stål.
Tror inte Mauviel gör bimetall tjockare än 2,5 mm. Det förekommer begagnade bimetallpannor i 3 mm men jag vet inte vem som tillverkat dem och har inte sett det säljas nytt nuförtiden från någon tillverkare. Gillar tenn för övrigt. Känns lite mer non-stick än stål, och det kan inte delaminera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror inte Mauviel gör bimetall tjockare än 2,5 mm. Det förekommer begagnade bimetallpannor i 3 mm men jag vet inte vem som tillverkat dem och har inte sett det säljas nytt nuförtiden från någon tillverkare. Gillar tenn för övrigt. Känns lite mer non-stick än stål, och det kan inte delaminera.
Fast den du köpte var inte stål, och de finns som tjockare hos Mauviel. Tror inte jag sett någon delaminerat kopparkärl, och Mauviel har nog rätt bra koll...
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Fast den du köpte var inte stål, och de finns som tjockare hos Mauviel. Tror inte jag sett någon delaminerat kopparkärl, och Mauviel har nog rätt bra koll...
Undrar om jag missförstår dig. Menar du att de gör bimetall, koppar med stål invändigt, i tjocklekar överstigande 2,5 mm? Länka gärna dit det framgår för det här vore ett tillfälle då jag blir glad om det visar sig att jag har fel. :)
Letade på deras hemsida nyss och blev åtminstone glatt överraskad av att deras motsvarighet till pannan i mitt inlägg ovan var i 3 mm förtent koppar. Inte lika tjockt som min gamla Matfer men fortfarande tillräckligt rejält.
Det förekommer att bimetall delaminerar. Jag har råkat köpa en med den defekten en gång. Men jag tror att det är tillräckligt ovanligt för att man ska kunna rycka på axlarna åt den risken när man letar begagnat. Jag gillar förresten bimetall också. Trevligt att kunna använda stålredskap utan att slita på ett tunt tennlager. Har några från Bourgeat, och ett par omärkta.
 

ErikGBG

Audemars
@ErikGBG och resten som kan mat och restauranger i Göteborg.

Har fått följande direktiv för en middag:

"Local, authentic food" (Mkt viktigt)
Måste dock finnas alternativ för en som är allergisk mot "seafood".
Datum 10 sep och 9-10 personer som ska närvara.

Budget finns inte, huvudsaken är att det är svinbra. Tips?
SK skulle jag satsa på i den klassen, eller sjömagasinet. Sjömagasinet mer authentic SK lite modernare.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Oavsett hur det ligger till med Mauviels sortiment är det kul att det finns fler än jag på forumet som verkar ha nördat in lite på koppar @Aurum. Passar på att visa en panna som fick följa med hem från Karlaplansloppisen i helgen. Henning Koppel för Georg Jensen, i försilvrad koppar. Serien heter Taverna. Dessvärre är det bara strax under 2 mm tjockt gods. De hade varit fint om de gjort dem i 2,5 eller mer men när de kostar som de gör idag kan jag ofta inte låta bli att köpa ändå. :)
Före och efter lite puts:
Om6Mtz9.jpg

ERbQl5G.jpg

aVEMKeg.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Oavsett hur det ligger till med Mauviels sortiment är det kul att det finns fler än jag på forumet som verkar ha nördat in lite på koppar @Aurum. Passar på att visa en panna som fick följa med hem från Karlaplansloppisen i helgen. Henning Koppel för Georg Jensen, i försilvrad koppar. Serien heter Taverna. Dessvärre är det bara strax under 2 mm tjockt gods. De hade varit fint om de gjort dem i 2,5 eller mer men när de kostar som de gör idag kan jag ofta inte låta bli att köpa ändå. :)
Före och efter lite puts:
Om6Mtz9.jpg

ERbQl5G.jpg

aVEMKeg.jpg
Tycker du att du märker skillnad mellan dessa tjocklekar? Härligt med gas så man kan använda de äldre kopparkärlen. Få kok/stel-kärl som blivit bättre med tiden. Jobbar med gjutjärn till vardags så följer de nya iaf.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker du att du märker skillnad mellan dessa tjocklekar? Härligt med gas så man kan använda de äldre kopparkärlen. Få kok/stel-kärl som blivit bättre med tiden. Jobbar med gjutjärn till vardags så följer de nya iaf.
Ja det är lite skillnad. Min spis har brännarna väldigt tätt under kärlen och när det är så tunn botten som på t ex Jensen så värmer de inte lika jämt som en tjockare. Det blir också mindre lagrad värme att ta av om man slänger i mycket rumstempererade ingredienser på en gång förstås. Men de är fortfarande trevliga på spisar som värmer lite jämnare. De brukar få vandra vidare till ett ex och en god vän som har halogenspisar. Där tycker jag de fungerar bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är lite skillnad. Min spis har brännarna väldigt tätt under kärlen och när det är så tunn botten som på t ex Jensen så värmer de inte lika jämt som en tjockare. Det blir också mindre lagrad värme att ta av om man slänger i mycket rumstempererade ingredienser på en gång förstås. Men de är fortfarande trevliga på spisar som värmer lite jämnare. De brukar få vandra vidare till ett ex och en god vän som har halogenspisar. Där tycker jag de fungerar bra.
Har inte själv kunna uppmäta någon större skillnad på godstjocklek, men det är ju på induktion med den extra magnetiska skivan. Däremot tar det förvånande lång tid att värma upp gjutjärnet till jämn bra temperatur på induktion, den jäkla cirkeln som värmer är inte så bra som man kan tro, och som folk tror.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har inte själv kunna uppmäta någon större skillnad på godstjocklek, men det är ju på induktion med den extra magnetiska skivan. Däremot tar det förvånande lång tid att värma upp gjutjärnet till jämn bra temperatur på induktion, den jäkla cirkeln som värmer är inte så bra som man kan tro, och som folk tror.
Ja extraskivan måste ju hjälpa till att sprida värmen lite. Skillnaderna blir nog mindre då. Är inte förvånad över dina erfarenheter med gjutjärnet. Jag har inte mycket erfarenhet av induktion men jag har fått intrycket att de flesta värmer ganska ojämnt. Det i kombination med att gjutjärnet leder värmen relativt dåligt låter som ett recept för frustration.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Oavsett hur det ligger till med Mauviels sortiment är det kul att det finns fler än jag på forumet som verkar ha nördat in lite på koppar @Aurum. Passar på att visa en panna som fick följa med hem från Karlaplansloppisen i helgen. Henning Koppel för Georg Jensen, i försilvrad koppar. Serien heter Taverna. Dessvärre är det bara strax under 2 mm tjockt gods. De hade varit fint om de gjort dem i 2,5 eller mer men när de kostar som de gör idag kan jag ofta inte låta bli att köpa ändå. :)
Före och efter lite puts:
Om6Mtz9.jpg

ERbQl5G.jpg

aVEMKeg.jpg
Snyggt resultat efter lite puts! En vacker panna helt klart :)
 
Topp