• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

gronvit

Panerai
2-Faktor
40527901-D9C3-4314-8299-96A0EE490BB9.jpeg

nattsnacks sent på nyårsnatten.
Mos på grädde, äggula och smör med löjrom.
Värmde på resterna av det mos barnen käkat tidigare på kvällen. I med ganska mycket mer smör och löjrom.
inspirationskällan är såklart Jan Stenbeck.
Vi hade dock ingen störrom så det fick bli löjrom.
Just då var det väldigt gott.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ska fira en födelsedag i Stockholm i April eller Maj, inte på själva dagen. Frantzen hade ju varit episkt men gissningsvis blir det svårt att knipa en bokning. Har dock lite andra alternativ.
Men blev istället intresserad av "The walking dinner". The Burgundy, Tweed, Djuret och Flickan man käkar på på en kväll.

Någon som testat detta?

Ping @Oscaro @vaniljglass @Joffrey @ErikGBG
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Käkat på Tweed och Svinet(bara öppet på sommaren). Tweed var riktigt trevligt. Underbar råbiff. Svinet var en besvikelse.

Har bokat bord på Flickan till nästa vecka. Återkommer då!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ska fira en födelsedag i Stockholm i April eller Maj, inte på själva dagen. Frantzen hade ju varit episkt men gissningsvis blir det svårt att knipa en bokning. Har dock lite andra alternativ.
Men blev istället intresserad av "The walking dinner". The Burgundy, Tweed, Djuret och Flickan man käkar på på en kväll.

Någon som testat detta?

Ping @Oscaro @vaniljglass @Joffrey @ErikGBG
Käkat på Tweed och Svinet(bara öppet på sommaren). Tweed var riktigt trevligt. Underbar råbiff. Svinet var en besvikelse.

Har bokat bord på Flickan till nästa vecka. Återkommer då!
Jag kan inte hjälpa tyvärr. Noll koll på sthlm.

Konstiga krognamn däremot! Svinet, flickan, djuret.. är det samma ägare?
 

Bottega

Cartier
Nej, inte vågat mig på den än, men tar gärna emot tips. Det verkar svårt

https://www.mindofachef.com/blog/2016/05/10/how-to-make-miso-ramen-with-ivan-orkin
jag har kört denna några gånger, riktigt bra! Lätt med. Tar bara tid och koka fläskben, färs samt kycklingbuljong ner till önskad mängd. Misotare går riktigt fort att blanda ihop. En annan fin variant är från denna video gällande Miso spåret.


För övrigt, way of ramen har bra videos om ämnet även bra podcast.
 

ErikGBG

Audemars
Ska fira en födelsedag i Stockholm i April eller Maj, inte på själva dagen. Frantzen hade ju varit episkt men gissningsvis blir det svårt att knipa en bokning. Har dock lite andra alternativ.
Men blev istället intresserad av "The walking dinner". The Burgundy, Tweed, Djuret och Flickan man käkar på på en kväll.

Någon som testat detta?

Ping @Oscaro @vaniljglass @Joffrey @ErikGBG
Säkert super. Var på flickans gästspel hos thörnström och det var gott.
 

Oew

Rolex
Ska fira en födelsedag i Stockholm i April eller Maj, inte på själva dagen. Frantzen hade ju varit episkt men gissningsvis blir det svårt att knipa en bokning. Har dock lite andra alternativ.
Men blev istället intresserad av "The walking dinner". The Burgundy, Tweed, Djuret och Flickan man käkar på på en kväll.

Någon som testat detta?

Ping @Oscaro @vaniljglass @Joffrey @ErikGBG
Inte varit på walking dinner men väldigt sugen, flickan är riktigt bra tycker jag iaf så kan tänka mig det är bra!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ska fira en födelsedag i Stockholm i April eller Maj, inte på själva dagen. Frantzen hade ju varit episkt men gissningsvis blir det svårt att knipa en bokning. Har dock lite andra alternativ.
Men blev istället intresserad av "The walking dinner". The Burgundy, Tweed, Djuret och Flickan man käkar på på en kväll.

Någon som testat detta?

Ping @Oscaro @vaniljglass @Joffrey @ErikGBG
Testa att få bord på franzens den 1a när de släpper tider. Har inte fått uppfattningen av att det är omöjligt att få bord om man är kvick på bokningsdagen. Min kollega har vart där typ 6 gånger senaste året, på egen-valda dagar och inte bara när det fanns ledigt.

Walking dinner känns kul men jobbigt att hoppa runt, även om det är nära. Jag sitter hellre still och njuter. Djuret testade jag för några årsen, då var det nice!
 

Zingo

Rolex
Testa att få bord på franzens den 1a när de släpper tider. Har inte fått uppfattningen av att det är omöjligt att få bord om man är kvick på bokningsdagen. Min kollega har vart där typ 6 gånger senaste året, på egen-valda dagar och inte bara när det fanns ledigt.

Walking dinner känns kul men jobbigt att hoppa runt, även om det är nära. Jag sitter hellre still och njuter. Djuret testade jag för några årsen, då var det nice!
När jag bokade bort för ett halvår sedan så hade man några sekunder på sig att boka och bokningen var ett par månader bort. Lunch är dock betydligt enklare att boka samt veckodagar lite enklare. Kan säkert även variera hur snabbt borden går beroende på säsong.
 

Veratio

Cartier
@Psykel Gud ja, den där "duger gott". Kanonbra garanterat.

Har en sunkig OBH Nordica, köptes på superrea för 300 kr för ett par år sedan. Funkar utmärkt, har torkat rätt mycket svamp, lite frukt samt gjort egen jerky ett par gånger. Har tittat lite på en finare modell, men så länge den fungerar känns det onödigt att köpa en bättre.

Det jag vill säga är att du förmodligen kan klara dig med en enklare variant, men att den där är kanonbra!
 

Psykel

Patek
@Psykel Gud ja, den där "duger gott". Kanonbra garanterat.

Har en sunkig OBH Nordica, köptes på superrea för 300 kr för ett par år sedan. Funkar utmärkt, har torkat rätt mycket svamp, lite frukt samt gjort egen jerky ett par gånger. Har tittat lite på en finare modell, men så länge den fungerar känns det onödigt att köpa en bättre.

Det jag vill säga är att du förmodligen kan klara dig med en enklare variant, men att den där är kanonbra!
Varför "klara sig" när man kan köpa nåt ordentligt? :D
Just denna är ju inte snordyr, typ 2.500. Dessutom är den tillverkad i USA, vilket är bra för mig som försöker undvika kinatillverkade grejer.
 

Veratio

Cartier
Håller med! Köpa bra grejer är klokt.

För mig var det lite ett test, osäker på om jag skulle använda den mer än ett par ggr. Men den dagen den går sönder köper jag en bättre variant!
 

Psykel

Patek
Mycket nöjd med min. Gör mest beef jerky i den, löööv it.
Bra att veta! Tog en GT här om kvällen och hade bara fryst ingefära att garnera med. Kände att det var trist att jag inte kunde ha ett lager citrus till cocktails hemma, för variationens skull, eftersom den inte skulle hålla sig. Kollade vad en burk torkade citronskivor kostade - nästan 300kr! Då kan jag lika gärna köpa en dehydrator och göra det själv! :D
Plus att jag kan köra svamp och annat i den.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ska ta o köpa första kolståls stekpannan nu (har ett gäng gjutjärn o non-stick tidigare). Är det De Buyer Carbone Plus (för att få 3mm gods) som gäller eller finns det ngt annat bättre märke?
 

Reverso

Panerai
Rendang på G idag ja

På bilden: kryddpasta som består av galangarot, ingefära, vitlök, grön och röd thaichili, gurkmeja, rapsolja ... det kommer tillkomma schalottenlök och "vid sidan av" i grytan kaffirlime blad, citrongräs, kokosgrädde, palmsocker bl.a

20200303_100733.jpg
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Behöver tips på enkel god efterrätt utan bakmoment.
Tänker mig ev med glass.
I stil med denna favorit jag har, punchglass med krossad kexchoklad , kola/dulce de leche samt flngsalt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver tips på enkel god efterrätt utan bakmoment.
Tänker mig ev med glass.
I stil med denna favorit jag har, punchglass med krossad kexchoklad , kola/dulce de leche samt flngsalt.
Orkar du inte göra speciellt så är ju ostar perfekt. Har du en ostbutik eller en hygglig chark på en matvarubutik modell större lär de kunna guida dig.
 
Topp