• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den nya större mattråden

Har inte själv kunna uppmäta någon större skillnad på godstjocklek, men det är ju på induktion med den extra magnetiska skivan. Däremot tar det förvånande lång tid att värma upp gjutjärnet till jämn bra temperatur på induktion, den jäkla cirkeln som värmer är inte så bra som man kan tro, och som folk tror.
Verkligen kan va riktigt segt. Men när det väl är varmt så håller den det sjukt bra.

Har inte läst igenom hela tråden, men finns det fler här som nördar in sig på stekpannor i gjutjärn? Jag kör helst lite äldre, väl instekta och helt släta i stekytan. Halvlätt att hitta på loppis osv, och sen kan man skippa de vanliga med teflon i botten.

Pizzarecept? Köpte mig en sten i förra veckan och testkörde i helgen. Blev riktigt gott (tomatsås, mozzarella och tryffelsalami), men var inte helt överens med degen som blev för kladdig och behövde efterknådas med en hel del mjöl. Gick efter Binging with Babish grundrecept på pizzadeg, men insåg i efterhand att både mjöl och jäst nog skiljer sig en del mellan Sverige och USA.

Pizzarecept? Köpte mig en sten i förra veckan och testkörde i helgen. Blev riktigt gott (tomatsås, mozzarella och tryffelsalami), men var inte helt överens med degen som blev för kladdig och behövde efterknådas med en hel del mjöl. Gick efter Binging with Babish grundrecept på pizzadeg, men insåg i efterhand att både mjöl och jäst nog skiljer sig en del mellan Sverige och USA.
https://klocksnack.se/threads/uuni-pizzaugn.67086/
Välkommen till pizzatråden!

Ärtsoppa med rimmat sidfläsk.
D8891F64-2712-4A9B-9FF6-624EE1595CB6.jpeg

Slutprodukten:
EA57164A-CD7B-4CDD-A3ED-3D7584BBF8C1.jpeg

:)

Fick äntligen testa bra Wagyu. 2700 kr kilot via någon som kände någon...

20191004_164911.jpg

Vet inte klass eller liknande, men bättre än den sort jag testat förut.

20191004_184343.jpg

Inget fett behövs för stekning.

20191004_184448.jpg

20191004_184519.jpg

Grymt gott. Var ju bara en teaser idag, men smörig, smältaimunnen god köttsmak. Mäktigt.

Var iaf kul att testa en bättre sort. Vet att de flesta testat, men första gången av bättre klass för mig! Roligt.

Fick äntligen testa bra Wagyu. 2700 kr kilot via någon som kände någon...

20191004_164911.jpg

Vet inte klass eller liknande, men bättre än den sort jag testat förut.

20191004_184343.jpg

Inget fett behövs för stekning.

20191004_184448.jpg

20191004_184519.jpg

Grymt gott. Var ju bara en teaser idag, men smörig, smältaimunnen god köttsmak. Mäktigt.

Var iaf kul att testa en bättre sort. Vet att de flesta testat, men första gången av bättre klass för mig! Roligt.
Käkade detta i Japan häromveckan. Fantastiskt.

4E8585F2-A1DB-4CFE-AEFB-27A0FC1D450F.jpeg

Har inte själv kunna uppmäta någon större skillnad på godstjocklek, men det är ju på induktion med den extra magnetiska skivan. Däremot tar det förvånande lång tid att värma upp gjutjärnet till jämn bra temperatur på induktion, den jäkla cirkeln som värmer är inte så bra som man kan tro, och som folk tror.
Jag har cirka fem gjutjärnspannor som används dagligen på induktion. Hemligheten är att ställa den på förvärmning i 5-10 min innan användning, på typ 4-5 av 9 i gradantal, så att värmen sprids jämnt. Inte så konstigt egentligen att det tar tid att värma med tanke på tjockleken och densiteten i järnet. Samma problematik som när jag hade gasspis, men det var mer rustikt vilket jag gillade. Ett annat minus är att kopparpannorna fick lämna vid flytt till induktion, saknar de rackarna.

Är på jakt efter en matberedare. Har ni några tips? Budget ca 2500-3000. Har kikat lite på Magimix men har ingen erfarenhet av det märket sen tidigare.

Jag har cirka fem gjutjärnspannor som används dagligen på induktion. Hemligheten är att ställa den på förvärmning i 5-10 min innan användning, på typ 4-5 av 9 i gradantal, så att värmen sprids jämnt. Inte så konstigt egentligen att det tar tid att värma med tanke på tjockleken och densiteten i järnet. Samma problematik som när jag hade gasspis, men det var mer rustikt vilket jag gillade. Ett annat minus är att kopparpannorna fick lämna vid flytt till induktion, saknar de rackarna.
Vad är fördelen med kopparpannor? Undrar en som inte kan ett smack om stekpannor och kastruller :)

@ErikGBG och resten som kan mat och restauranger i Göteborg.

Har fått följande direktiv för en middag:

"Local, authentic food" (Mkt viktigt)
Måste dock finnas alternativ för en som är allergisk mot "seafood".
Datum 10 sep och 9-10 personer som ska närvara.

Budget finns inte, huvudsaken är att det är svinbra. Tips?
Samma fråga, typ. Dock inga allergier.

2 personer, jäääävligt god mat, behöver inte vara klassiskt eller lokalt. Typ max 4k, inget hugget i sten.

Kollar på SK då deras meny ser frestande ut.
Tjejen kollar på Toso och Mr P men känner mig lite skeptisk faktiskt. Vet inte varför.

Tips mottages tacksamt!
Även för barer där bra drinkar kan drickas.

Ping @ErikGBG

2 personer, jäääävligt god mat, behöver inte vara klassiskt eller lokalt. Typ max 4k, inget hugget i sten.

Tjejen kollar på Toso och Mr P men känner mig lite skeptisk faktiskt. Vet inte varför.

Tips mottages tacksamt!

Ping @ErikGBG
Börja med några drinkar på Drink 20 - sen traska över gatan till SK :)

Om man ska ställa SK och Toso mot varande så känns det typ såhär:
SK = fokus på mat och service
Toso = fokus på miljö (även om maten är god).

Två helt olika typer av restauranger. :)

Tips mottages tacksamt!

Ping @ErikGBG
Vi hamnade på Thörnströms. Bra och prisvärt men ingen wow-upplevelse.

Tror precis som @B1884 att SK är rätt ställe. Toso är bra, men det är lite stökigt och "häftigt".

Inte lika förtjust i Drink 20, tycker lokalen är lite kass. Men de gör bra drinkar.

Dorsia och Pigalle är trevliga att dricka på. Finns ett par bra vinbarer också, bl.a Juan Font samt Champagnebaren.

Börja med några drinkar på Drink 20 - sen traska över gatan till SK :)

Om man ska ställa SK och Toso mot varande så känns det typ såhär:
SK = fokus på mat och service
Toso = fokus på miljö (även om maten är god).

Två helt olika typer av restauranger. :)
Vi hamnade på Thörnströms. Bra och prisvärt men ingen wow-upplevelse.

Tror precis som @B1884 att SK är rätt ställe. Toso är bra, men det är lite stökigt och "häftigt".

Inte lika förtjust i Drink 20, tycker lokalen är lite kass. Men de gör bra drinkar.

Dorsia och Pigalle är trevliga att dricka på. Finns ett par bra vinbarer också, bl.a Juan Font samt Champagnebaren.
Tack för tipsen. SK låter det som att det blir, om vi kommer överens.
Dorsia, Pigalle, Juan Font, Champangebaren och Drink20 låter alla som bra ställen. Får nog välja två eller fler.

Tips mottages tacksamt!

Ping @ErikGBG
När ska du gå?

Tillbaka
Topp