• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

H

Hysteria

Guest
Kanske en dum fråga men vad menas med ”lagad lök”? Enligt Mathias Dahlgren är det genvägen till ”världens godaste vardagsmat” men jag hittar inget recept och får inga träffar på Google.

Punkt 9:
https://www.cafe.se/sa-gor-du-for-a...e-vardagsmat-svenske-stjarnkockens-10-budord/
I kontexten låter det som att man ska ha lite lagad lök i kylen. Om den är ugnsbakad eller stekt verkar inte framgå men skulle väl gissa på att det är hackad lök som man fräst ordentligt för att sedan bunkra lite i kylen
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
I kontexten låter det som att man ska ha lite lagad lök i kylen. Om den är ugnsbakad eller stekt verkar inte framgå men skulle väl gissa på att det är hackad lök som man fräst ordentligt för att sedan bunkra lite i kylen
Tolkar det på samma sätt. Att man har färdigstekt lök i en burk i kylen typ.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Taco. Friterad pilgrimsmussla, ramslöksmajjo, picklad spetskål, jordnöt, guacamole, mangosalsa, Koriander och lime.
Friterad pilgrimsmussla och ramslöksmajjon var en höjdarkombo.

IMG_20200417_202355.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick tips av en vän som är sjukt duktig i köket, nästan bättre än mig.... ;)

https://bagarenochkocken.se/kokkarl...nor/satake-stekpanna-lattviktsgjutjarn-28-cm/

Läst mer efteråt och verkar vara en bra panna till vardags till ett vettigt pris. Beställt idag, inte där, men finns ju på andra ställen (beställde två på confidentliving.se, samma pris).

Satake-Stekpanna-28cm.jpg
Oj, det var en konstig panna. Man använder tunt gjutjärn om slår sig lätt och lägger ett flourplastlager ovanpå så man förlorar fördelen med just gjutjärnet. Låter mycket märkligt att plastlagret skulle tåla stålredskap och vara 1-1,5 mm tjockt.
 

Veratio

Cartier
Oj, det var en konstig panna. Man använder tunt gjutjärn om slår sig lätt och lägger ett flourplastlager ovanpå så man förlorar fördelen med just gjutjärnet. Låter mycket märkligt att plastlagret skulle tåla stålredskap och vara 1-1,5 mm tjockt.

Agreed. Konstigt. Men gillar tanken. Kostar ju som en teflon så vi chansar! :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag kör uteslutande kolstål eller gjutjärn i pannor, tycker det funkar bäst. Både vad gäller funktion och prestanda i det långa loppet. Oslagbar livslängd också. :)
Håller med
Kör även med rostfria pannor. Lite svårare men håller en livstid och tål syror bättre.
Brände in en kolstål idag. Ok resultat, inte helt nöjd längst ut på kanterna men får duga.
A8513DF2-5EBE-4A5B-9AD5-E7A401F6035A.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

Veratio

Cartier
Tipset var, gjutgärn, fastnar inte, kan använda stål i pannan. Han hade använt den ett par månader och var kanon-nöjd.
Skit it om ni inte vill eller är skeptiska, ville bara dela med mig med ett tips som jag trodde var intressant.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tipset var, gjutgärn, fastnar inte, kan använda stål i pannan. Han hade använt den ett par månader och var kanon-nöjd.
Skit it om ni inte vill eller är skeptiska, ville bara dela med mig med ett tips som jag trodde var intressant.
Det är ju det där att tipsa om någon man inte har koll på. Man kan inte använda stål på plast. Och gjutjärnet gör ju ingen nytta under plasten.
 

ErikGBG

Audemars
När vi ändå snackar stekpannor så tycker jag och väldigt många andra som jobbar professionellt med matlagning att Scanpan är väldigt bra.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Oj, det var en konstig panna. Man använder tunt gjutjärn om slår sig lätt och lägger ett flourplastlager ovanpå så man förlorar fördelen med just gjutjärnet. Låter mycket märkligt att plastlagret skulle tåla stålredskap och vara 1-1,5 mm tjockt.
Detta är lätt den absolut absurdaste stekpannevarianten jag stött på. Som om den vore specifikt konstruerad för att maximera de sämsta egenskaperna i varje enskilt material. Enda som förvånar är att man inte valt att göra handtaget i oljad aluminium för att få det så hett och halt som möjligt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen grillning är komplett utan en riktigt fin hemslagen bea. Följer personligen Matgeeks recept och tycker den blir grym!
Lohmanders på burk kommer inte nära i jämförelse, framförallt gillar jag när vitvinsvinägern ger tydlig smak med den färska dragonen. :)
bea1-01.jpeg

Screenshot_20200718_095851.jpg
Enda rätta. Avskyr färdiga "bea's".
 

Veratio

Cartier
Mycket bättre med egengjorda såser. Svärsonen var kock tidigare så man blir lite bortskämd. Men Lohmanders är perfekt till vardags... Även om Jesses är bättre färdig.

En sås som jag inte ens reflekterat över skulle bli bättre att göra själv är BBQ-sås.

Göra en från scratch med lök och kryddor och smask och servera varm är kanonas! Gjorde en batch i tisdags och ätit flera gånger nu. Sött och starkt. Lätt gjort som sjutton.

Bättre än Sweet Baby Ray!
 
Topp