• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
120009F6-A58D-4B0A-B91E-7053F7088CAD.jpeg

Söndagsgrillen består av en Tomahawk. Hur länge på varje sida om man vill ha den medium rare?
Svårt att säga tid eller helt omöjligt. Använd en termometer.

Hur skall du tillaga den? Reverse sear är ju det enklaste. Indirekt värme tills nästna där, så säg typ 48-ish. Låt vila i 10-20 minuter. Sen direkt värme tills den har en krispig yta. Så försök landa på runt 54-55c.

Tänk även på att värmen ökar när du tar av den i båda stegen. Typ 2-5C beroende på hur den vilar, värme osv.
 

stigge

Omega
2-Faktor
120009F6-A58D-4B0A-B91E-7053F7088CAD.jpeg

Söndagsgrillen består av en Tomahawk. Hur länge på varje sida om man vill ha den medium rare?
Beror på värme i grillen och tjocklek på köttet. Men en bra början är 3-4m på varje sida (direkt värme) att utgå i från och kanske köra både direkt och indirekt värme då dessa bitar är ganska tjocka.
Kom ihåg att låta den vila oxå.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Intressant :)
Köper du kött och lägger direkt i påsarna då mao?
Japp. City gross is the shit. Pratar med personalen vid kött och sen fixar de exakt som jag vill ha. Vikt, marmorering, detaljer osv osv. Bara glada miner och glada i att snacka lite kött.

Körde den stora påsen nu, så jag delade på biffen. Men har köpt mindre påsar nu, fick skarva för att få in den i maskinen så fick ju inte ur all luft men funkade bra.

Sen var 28 dagar liiite väl länge kanske. Ska testa 14 och 21 på en rejäl bit Entrecote tänkte jag.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Japp. City gross is the shit. Pratar med personalen vid kött och sen fixar de exakt som jag vill ha. Vikt, marmorering, detaljer osv osv. Bara glada miner och glada i att snacka lite kött.

Körde den stora påsen nu, så jag delade på biffen. Men har köpt mindre påsar nu, fick skarva för att få in den i maskinen så fick ju inte ur all luft men funkade bra.

Sen var 28 dagar liiite väl länge kanske. Ska testa 14 och 21 på en rejäl bit Entrecote tänkte jag.
Verkar intressant!
Påsarna ser lite sladdriga ut, inga problem i Vakummaskinen?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Verkar intressant!
Påsarna ser lite sladdriga ut, inga problem i Vakummaskinen?
Nej. Men det är bara ett lager, så man får låta den sitta kvar och svalna i maskinen. Samt skrynkla delen man ska försegla så det tar.
Vanliga vakuumpåsar är ju två lager, så man smälter det innersta för att försluta.
 

JB_XII

Rolex
Tillagade något litet extra idag.
Wagyu ryggbiff.
Körde 1 minut på varje sida, vilket var på gränsen till för länge i min mening. Använde mig av ett gjutjärn på grillen, dvs. riktigt höga temperaturer.
Tyvärr ingen bild på insidan, men lite för well för min egna smak.
Kändes sådär att inte få till ett par köttbitar norr om tusenlappen till perfektion. Men övning ger färdighet :D Satan så gott var det iallafall kan jag lova!

F056578E-7051-4F31-ABE8-811F99E4B981.jpeg


7F50CDB8-A26E-43F6-B2D4-F3018FCC04F0.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tillagade något litet extra idag.
Wagyu ryggbiff.
Körde 1 minut på varje sida, vilket var på gränsen till för länge i min mening. Använde mig av ett gjutjärn på grillen, dvs. riktigt höga temperaturer.
Tyvärr ingen bild på insidan, men lite för well för min egna smak.
Kändes sådär att inte få till ett par köttbitar norr om tusenlappen till perfektion. Men övning ger färdighet :D Satan så gott var det iallafall kan jag lova!

F056578E-7051-4F31-ABE8-811F99E4B981.jpeg


7F50CDB8-A26E-43F6-B2D4-F3018FCC04F0.jpeg
Testa att steka i ett tunt lager Majonnäs, i en svinvarm gjutjärnspanna, värm på minst 10 minuter innan åtminstone. Går snabbare att få och bättre yta.

Gärna med tyngd ovanpå. För kontakt.

Hur tjocka var bitarna?
 

JB_XII

Rolex
Testa att steka i ett tunt lager Majonnäs, i en svinvarm gjutjärnspanna, värm på minst 10 minuter innan åtminstone. Går snabbare att få och bättre yta.

Gärna med tyngd ovanpå. För kontakt.

Hur tjocka var bitarna?

Intressant förslag. Majonnäs alltså.
Jag hade värmt på gjutjärnet rätt bra innan.
Klart man hade kunnat få upp den lite till, men jag skulle säga max 30 sekunder på varje sida.

Såg något recept på nätet som sa 2 minuter på varie sida... men det hade varit helt galet.

2 cm tjocka.
 

JensBenO

Omega
C:a 10 gurkor som passar för inläggning (dessa var hemodlade av typ västeråsgurka)
1,5L vatten med 2,5-3% salthalt (smakpreferens, jag kör 3)
En kruka dill
10 skivade vitlöksklyftor
4 st lagerblad
4 st hela torkade chili
2 tsk hela pepparkorn
1 tsk hela korianderfrön
1 tsk hela kumminfrön
1 tsk hel kryddpeppar
1,5 tsk blandade senapsfrön
Steriliserade glasburkar

Börja med att koka upp 3 dl vatten med allt salt (i det här receptet 45 g). Blanda sedan med resterande kallt vatten. Tvätta och skär gurkorna i halv- eller kvartsstavar (jag kör kvart). Varva alla ingredienser steril burk(ar) och häll över vätskan. Se till att inget sticker upp och att det är ett par cm till kanten. Stäng inte locket helt. Låt stå i svalt rum i 3-7 dagar beroende på hur sura du vill ha dem. Sen in med allt i kylen.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Löjrom! Säsongen är här.
Någon av er som kan fixa bra rom fortfarande?
Någon som har tips på något bra ställe där man kan beställa/boka kalixlöjrom och som har vettiga leveranser?

Jag har en kontakt som du ev kan köpa av, men det är isåfall större mängder och leverans 1-2ggr/år. Brukar beställa 2-3kg så kan man frossa

Check på det. Återkommer vid leverans
 
Topp