• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Dagens projekt: chilisås på hemodlad Carolina Reaper, aka världens hetaste chilifrukt!
24DF95C2-C960-49E1-9920-D9F209C02329.jpeg

Med tanke på hur het den blev så kommer den här halvlitern nog räcka i ett par livstider.
9294C0FC-FB1A-4050-83CF-6ECE7E326477.jpeg

0634D023-99C5-4298-9D77-D574DD052173.jpeg
Snyggt! Hur gick du tillväga?
 

Psykel

Patek
Snyggt! Hur gick du tillväga?
Steg 1: Köp frön...
Skämt å sido. Hackade 200g chili, en schalottenlök och några vitlöksklyftor och lät sjuda i 3,5dl äppelcidervinäger och 1 tsk salt i 10 minuter. Mixade slät och hällde i en steriliserad burk.
Lagade en svamp- och grönsaksgryta med kokosmjölk till veckans matlådor, ca 1 liter totalt. Hade i en tesked av såsen, och det gav en rejäl kick!
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Köper alltid mina baobröd. Man kanske ska försöka göra själv.
Men de jag köper är riktigt bra.

Ser bra ut. Var det svårt?
Allt är relativt men inte så svårt skulle jag säga. Vanlig jästdeg på vetemjöl som ska jäsas i två omgångar (totalt 2 timmar) och sedan ångas i bambukorgen. Blev jäkligt bra måste jag säga!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har 100g Gotländsk tryffel. Jag tänkte göra pizza med svamp och sedan riva över tryffel, en dip på tryffel till chips samt tryffelsmör att ha i potatismos.
Vad mer kan jag göra för smaskigt?!
 
Någon som har input vid köp av stavmixer, är Bamix så bra som sägs och att föredra eller finns det andra lika bra/bättre? Om Bamix vilken version rekomenderas (W?)
 

Psykel

Patek
Någon som har input vid köp av stavmixer, är Bamix så bra som sägs och att föredra eller finns det andra lika bra/bättre? Om Bamix vilken version rekomenderas (W?)
Supernöjd med min. Körde på den småknasiga Schweiz-versionen av Swissline-modellen när den var på rea direkt från svenska distributören för några år sen. Tror jag betalade runt 1300-1500 då, ligger just nu på 2000 hos Bagaren och Kocken.
bamix-swissline-xl-roed-100059-1922-1.jpg

Inte nog med att dom är helt löjligt bra, så är dom även tillverkade i Schweiz. Det är bra om man som jag försöker Kina-banta och köpa så mycket Europa-tillverkat som möjligt.
 

Veratio

Cartier
Supernöjd med min. Körde på den småknasiga Schweiz-versionen av Swissline-modellen när den var på rea direkt från svenska distributören för några år sen. Tror jag betalade runt 1300-1500 då, ligger just nu på 2000 hos Bagaren och Kocken.
bamix-swissline-xl-roed-100059-1922-1.jpg

Inte nog med att dom är helt löjligt bra, så är dom även tillverkade i Schweiz. Det är bra om man som jag försöker Kina-banta och köpa så mycket Europa-tillverkat som möjligt.

Precis den som vi hade!
 

Psykel

Patek
Precis den som vi hade!
Håller med om att den kan kännas tung jämfört med andra stavmixers, men det betyder ju förmodligen att den har solidare konstruktion och starkare motor. Bara foten i stål borde ju påverka en hel del jämfört med plastvarianter.
Jag är rätt klen, men har aldrig känt att vikten varit ett problem för mig.
 
Vi hade en Bamix tidigare och den är väldigt tung. Effektiv, men tung. Jag hade inga problem med det men min sambo tyckte den var jobbig att arbeta med. Bara lite input.

Supernöjd med min. Körde på den småknasiga Schweiz-versionen av Swissline-modellen när den var på rea direkt från svenska distributören för några år sen. Tror jag betalade runt 1300-1500 då, ligger just nu på 2000 hos Bagaren och Kocken.
bamix-swissline-xl-roed-100059-1922-1.jpg

Inte nog med att dom är helt löjligt bra, så är dom även tillverkade i Schweiz. Det är bra om man som jag försöker Kina-banta och köpa så mycket Europa-tillverkat som möjligt.

Bamix är helt klart bäst i sin prisklass. Bra kvalitet rätt igenom

Tack för input, då blir det till att satsa på en sådan, Schweiz-versionen är ju onekligen lite cool :)
 
Skulle uppskatta lite input i en suspekt fråga, köpte en Bamix enligt ovan nyss och fick hem den häromdagen. Blev dock fundersam när jag såg kartongen enligt nedan....stavningen på machine!?? Har jag fått en fejk eller stavar de knas även på org??
 

Bilagor

  • IMG_20201211_143455_758.jpg
    IMG_20201211_143455_758.jpg
    564.9 KB · Visningar: 58
Det är nog bara lite dålig översättning från tyskan?
Tänkte med det men ändå...
Bilden på mixern är ju också helt off. Var har du köpt den där egentligen :D
Jaså...har jag inte tänkt på. Köpt på NetonNet inte stabilaste stället kanske men kändes ändå som att de inte skulle sälja skumma grejer!?

Någon annan som råkar sitta på likadan mixer och har sin kartong kvar?
 
Topp