• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Provade båda storlekar och jag gillade även den större men det kändes mer rätt med medium.

90A3EA79-CCE3-444E-878E-24D05BB05C75.jpeg
19417D41-7547-4793-9D22-76636671CF90.jpeg
Jag har testat båda med och jag tycker den stora var för stor. Medium är klart bättre!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Verkar finnas någon ojämn patina, klockan närmar sig 20 år gammal. Syns även på bilden jag la upp eller så är det synvilla. Försökt jämföra med andra med samma tavla och kan bara konstatera att tavlan, i ärligt dagsljus, har en något mer benvit/offwhite färg.
Tycker den ser bättre ut på dina bilder jämfört med säljarens bilder han skickade mig. Grattis till ett bra köp och slit den med hälsan! :cigar:
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Förresten, är det någon som vet processen Cartier använder för att blånera sina visare? Är de "målade" på de billigare modellerna och "upphettade" på de exklusivare?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förresten, är det någon som vet processen Cartier använder för att blånera sina visare? Är de "målade" på de billigare modellerna och "upphettade" på de exklusivare?
Tror inte Cartier har målat visare, är inte speciellt dyrt eller komplicerad att värmebehandla. Kanske att den är kemisk men mer än vad jag vet.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Tror inte Cartier har målat visare, är inte speciellt dyrt eller komplicerad att värmebehandla. Kanske att den är kemisk men mer än vad jag vet.
Allright.
Hittade en rätt intressant och pedagogisk artikel här https://timeandtidewatches.com/insight-cartier-manufacture/ om hur den generella tillverkningsprocessen ser ut steg för steg. Den utelämnar dock detaljen om blåneringen.

Edit: kollar man på en av bilderna under avsnittet för visare i artikeln så verkar det som att de generellt sett värmer upp visarna.
 
Senast ändrad:

evki

Audemars
2-Faktor
Så är det, tror jag. Jag ska ta en kik i den stora boken om Cartier tank senare ikväll. Tyvärr det pläterade spännet och inte det solida men det duger :)

Du märker direkt att det är kvarts - eller har du inte fått klockan än?
Det var vanligt att även de fina tunna Tank LC (FP verk) såldes med ett pläterat spänne.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Du märker direkt att det är kvarts - eller har du inte fått klockan än?
Det var vanligt att även de fina tunna Tank LC (FP verk) såldes med ett pläterat spänne.
Jo jag är fullt medveten om att det är en kvarts och jag känner även till att pläterade spännen inte var helt ovanligt.
 
Topp