• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Berätta nu hur klockan sitter på handleden🥳. Läst att den är rätt stor men sitter ändå väldigt bra och upplevs liten? Vad är era tankar om klockan utifrån storleken?
Lite spontana tankar - Skulle säga att den bär likt en modern Turtle med lite extra tjocklek. En rejäl klocka men ganska förlåtande lug 2 lug. Den fungerar inte så bra på nato för mig. Den blir för top heavy. Tycker man behöver ett ganska rejält band för att väga upp vikten. Det band som känns bäst från min låda är Borealis ”Isofrane”, men det blir lite klumpigt såhär års med tröjor, jackor och vantar som åker av och på. Kommer bli kanon till kanon till sommaren! :)

IMG_3281.jpeg

Senast ändrad:
Vet inte var jag ska ställa denna frågan egentligen, så säg gärna till eller ta bort mitt inlägg om det är fel. Men är det okej att fråga om någon är villig att sälja en viss Certina klocka i den här tråden?

(Det visar sig att man inte fick, ber om ursäkt)

Senast ändrad:
😂👍🏻

Snubblar man över ett äkta Isofrane så fungerar det säkert också toppen. Detta för 1/3 av priset är verkligen inte billig skit dock. Väldigt mjukt och fin hårdvara.
Har flera av dem och gillar dem också. Dock förvånas jag av att det är så svårt att skapa schyssta keepers som faktiskt håller kvar bandet och inte förflyttar sig.
Det finns ett enkelt sätt att steloperera genom att limma fast keepern med superlim.

På Isofrane är keepers lätt ovala, en aning trängre och håller därmed kvar bandet utan hjälp.

Senast ändrad:
Har flera av dem och gillar dem också. Dock förvånas jag av att det är så svårt att skapa schyssta keepers som faktiskt håller kvar bandet och inte förflyttar sig.
Det finns det ett enkelt sätt att steloperera genom att limma fast keepern med superlim.

På Isofrane är keepers lätt ovala och håller kvar bandet utan hjälp.
Jasså där ser man. Har ett isofrane på 24mm jag aldrig använt. Kom med en Aqualand jag köpte nyligen. Ska ta en kik på det sen och se om jag förstår vad du menar :)

Mycket större än så här kan jag nog inte ha på min taniga handled. Har varit sugen på en blå BB58 ett tag, men tror att den kanske blir för stor? Har dock inte provat en sådan ännu. Någon här som haft både BB58 och DS Action 38 och har en känsla för hur mycket de skiljer i storlek på handleden?
IMG_3186_1200_2.jpg

Mycket större än så här kan jag nog inte ha på min taniga handled. Har varit sugen på en blå BB58 ett tag, men tror att den kanske blir för stor? Har dock inte provat en sådan ännu. Någon här som haft både BB58 och DS Action 38 och har en känsla för hur mycket de skiljer i storlek på handleden?
IMG_3186_1200_2.jpg

Har du sneglat på versionen som är 34,5 mm? Det kanske är värt att prova om du känner att 38mm är för stort? Tycker den ser grym ut på bild i alla fall och är sugen själv på att köpa. Har inte provat själv men har förstått att @martaSM30 är nöjd med sin vita.

Har du sneglat på versionen som är 34,5 mm? Det kanske är värt att prova om du känner att 38mm är för stort? Tycker den ser grym ut på bild i alla fall och är sugen själv på att köpa. Har inte provat själv men har förstått att @martaSM30 är nöjd med sin vita.
34,5 mm fanns inte när jag köpte min för 3 år sedan. Har kollat på den i butik, men inte provat den på handleden.
Själva boetten tycker jag har okej storlek på 38'n, men är inte förtjust i de utstickande ändlänkarna. Gör att den bärs större än vad den är. Kanske att man skulle prova någon annan länk? Om det finns något vettigt till dessa? Nato-band är inte min grej. Så det är uteslutet.

IMG_3186_1200_2.jpg
Du har inte haft möjlighet att prova 38mm i titan då? Tycker att ofta upplevs titan modellerna mindre än stål tack vare lättare klocka

34,5 mm fanns inte när jag köpte min för 3 år sedan. Har kollat på den i butik, men inte provat den på handleden.
Själva boetten tycker jag har okej storlek på 38'n, men är inte förtjust i de utstickande ändlänkarna. Gör att den bärs större än vad den är. Kanske att man skulle prova någon annan länk? Om det finns något vettigt till dessa? Nato-band är inte min grej. Så det är uteslutet.
Jaha, jag trodde den var nyköpt, ser ju oanvänd ut 😁 Tycker den sitter bra på dig, men det är svårt att få bort en känsla av att en klocka sitter fel om känslan har etsat sig fast.. köpte du den för tre år sen gav du väl cirka 7-8? Du borde ju få i alla fall få 6 för den idag så kanske är värt att sälja med liten förlust och köpa en 34,5mm förutsatt att du provar den och får en bra känsla?

Du har inte haft möjlighet att prova 38mm i titan då? Tycker att ofta upplevs titan modellerna mindre än stål tack vare lättare klocka
Har inte provat någon av de andra Certinorna. Får se till att göra det vid tillfälle för att skapa mig en känsla för vilken storlek (och vikt) jag föredrar.
Allt jag har för tillfället att jämföra mot är min Tissot PRS200 (profilbild). Den är 39mm, l2l 48mm och väger mindre (pga kvartsverk). Upplever att den bärs ganska snarlik 38'n. Antagligen tack vare andra ändlänkar, tjocklek (1mm tunnare) och kanske vikten.
Jaha, jag trodde den var nyköpt, ser ju oanvänd ut 😁 Tycker den sitter bra på dig, men det är svårt att få bort en känsla av att en klocka sitter fel om känslan har etsat sig fast.. köpte du den för tre år sen gav du väl cirka 7-8? Du borde ju få i alla fall få 6 för den idag så kanske är värt att sälja med liten förlust och köpa en 34,5mm förutsatt att du provar den och får en bra känsla?
Den har klarat sig rätt bra för att ha hängt med i 3 år. Det är mest länken och spännet som har fått lite repor.
Vid det här laget har jag mer eller mindre accepterat hur den sitter. Nä, sälja är mestadels ett okänt begrepp för mig 😅

Det är bara det jag inte lyckas få tankarna bort från en blå Tudor BB58, även om jag kanske tror att den blir lite väl stor. Det finns väl egentligen bara en saka att göra; besöka en återförsäljare och prova!

Jag är ändå nöjd med 38'n. Det är en riktigt bra klocka för sin prisklass!

Har inte provat någon av de andra Certinorna. Får se till att göra det vid tillfälle för att skapa mig en känsla för vilken storlek (och vikt) jag föredrar.
Allt jag har för tillfället att jämföra mot är min Tissot PRS200 (profilbild). Den är 39mm, l2l 48mm och väger mindre (pga kvartsverk). Upplever att den bärs ganska snarlik 38'n. Antagligen tack vare andra ändlänkar, tjocklek (1mm tunnare) och kanske vikten.

Den har klarat sig rätt bra för att ha hängt med i 3 år. Det är mest länken och spännet som har fått lite repor.
Vid det här laget har jag mer eller mindre accepterat hur den sitter. Nä, sälja är mestadels ett okänt begrepp för mig 😅

Det är bara det jag inte lyckas få tankarna bort från en blå Tudor BB58, även om jag kanske tror att den blir lite väl stor. Det finns väl egentligen bara en saka att göra; besöka en återförsäljare och prova!

Jag är ändå nöjd med 38'n. Det är en riktigt bra klocka för sin prisklass!
Har du kikat på BB54? Fast den finns kanske bara i svart🤔?

IMG_3186_1200_2.jpg
Nu fick jag fram BB58:an igen, så att jag kan svara på frågan.

Svaret är: Känslan är att det inte skiljer nåt alls just. Certinan mäter jag till 37 mm och Tudorn till 38. I praktiken skulle jag säga att de inte skiljer alls.

20240110_200327.jpg
20240110_200330.jpg

Nu fick jag fram BB58:an igen, så att jag kan svara på frågan.

Svaret är: Känslan är att det inte skiljer nåt alls just. Certinan mäter jag till 37 mm och Tudorn till 38. I praktiken skulle jag säga att de inte skiljer alls.

Bild1 Bild2
Snygga!
Ja, de ser väldigt lika ut i storlek.
Tack för besväret! 🙂
Blir att ta sig till en återförsäljare och prova Tudor.
Vad har du för länk på Tudor’n? Ser inte ut att ha nitarna på sidan?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp