Nu är man nykär igen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt fin! Vad går den lös på ungefär?1000 metaren har anlänt
Riktigt fin! Vad går den lös på ungefär?
Jag betalde 11 800kr hos Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia efter att ha prutat lite.Ca 13tkr om jag minns rätt. Den gula varianten är dock en ltd ed så den tappar kanske inte lika mkt i andrahandsvärde och kan nog vara svårare att hitta billigare på gråmarknaden.
Ok, tack för snabbt svar! Fin är den som sagtJag betalde 11 800kr hos Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia efter att ha prutat lite.
(Och jag hade visst fått med extra bandet men missat det i lådan.)
11220.0krRiktigt fin! Vad går den lös på ungefär?
Den där gjorde de riktigt bra! Snygg bandmatchning.Den är super denna remake, sen att Certina alltid levererar riktigt bra kalibrerade urverk gillar man ju ännu mera.
Om du behöver länkbitar kan du skicka pm med refnr på klockan så kan jag beställa.Välkomnar nytillträdde Ds1-Chrono Valjoux 7750 i gott skick. Detta är väldigt väldigt mycket klocka. Ska jaga fram ett par extra länkar alternativt helt ny full länk. Klockan är en 2018.
Kan nog ändå var ett snäpplock. Tycker mig skymta stället där man ska föra in boettkniven. Kan vara vinkeln som luras.Hej.
Finns här någon som kan hjälpa mig tro?
Skall öppna denna Certina DS med 100m wr.
Tänkte ta ut batteriet.
Hur får jag av baklocket? Den har ju 100 meter WR, så jag tvivlar på att det är ett snäpp lock. Är detta skruvat på plats?
Tack på förhand för hjälpen.
Svarar mig själv. Var snäpplock, så jag fick upp den.
Hej. Tack för input.Kan nog ändå var ett snäpplock. Tycker mig skymta stället där man ska föra in boettkniven. Kan vara vinkeln som luras.
Är det någon som haft denna modell? Vad är tog ni med er från den?Välkomnar nytillträdde Ds1-Chrono Valjoux 7750 i gott skick. Detta är väldigt väldigt mycket klocka. Ska jaga fram ett par extra länkar alternativt helt ny full länk. Klockan är en 2018.
HejHej,
jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.
Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.
Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.
Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.
Så, två frågor:
Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan? Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?
Tacksam för goda och kunniga råd!
/Certinakillen
1. Det är inte otänkbart. Särskilt med tanke på att verkar levt ett fartfyllt liv.Hej,
jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.
Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.
Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.
Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.
Så, två frågor:
Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan? Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?
Tacksam för goda och kunniga råd!
/Certinakillen
Tack för svaret. Ska fundera på det. Inte så många andra urmakare i närheten och det tog mig senast ju redan nästan ett halvt år... :-/Hej
Tråkigt att höra om din Certina.
1) Vet inte men du kan ju lämna in den till annat ställe (Certina AD) och få ett andra utlåtande.
2) Tycker priset låter rimligt för utbyte av urverk, tavelfix, packningsbyte mm.
Lycka till!
Hej och tack för svaret!1. Det är inte otänkbart. Särskilt med tanke på att verkar levt ett fartfyllt liv.
2. Spontant låter det kanske lite mycket. Men med tanke på att klockan kostade 7000-8000 ny så är det inte helt galet om de måste byta hela verket. Byte av packningar + jobb är runt 1000kr bara det. Sen ska dom lägga lite tid på din tavla och byta till ett nytt urverk. Är det Klockmaster du tagit den till? Hade inte förvånat mig om man kan köpa dessa begagnade för hälften av denna service kommer kosta. Är nog värt att kolla upp också om inte klockan har ett affektionsvärde.
Din klocka är ändå förhållandevis gammal. Även quartzur behöver service förr eller senare. Det kan mycket väl vara så att den behöver tas isär, rengöras och sen få sina oljor på sina rätta ställen. Går verket tungt p g a att oljorna tjocknat är det inte säkert att verket är kass, utan just att den kan behöva en service.Hej,
jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.
Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.
Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.
Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.
Så, två frågor:
Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan? Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?
Tacksam för goda och kunniga råd!
/Certinakillen