• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Nu är man nykär igen 💕
IMG_1769.jpeg
 

chezz81

Cartier
2-Faktor
Ca 13tkr om jag minns rätt. Den gula varianten är dock en ltd ed så den tappar kanske inte lika mkt i andrahandsvärde och kan nog vara svårare att hitta billigare på gråmarknaden.
Jag betalde 11 800kr hos Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia efter att ha prutat lite.
(Och jag hade visst fått med extra bandet men missat det i lådan.)
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Hej.
Finns här någon som kan hjälpa mig tro?
Skall öppna denna Certina DS med 100m wr.
Tänkte ta ut batteriet.
Hur får jag av baklocket? Den har ju 100 meter WR, så jag tvivlar på att det är ett snäpp lock. Är detta skruvat på plats?
Tack på förhand för hjälpen.

Svarar mig själv. Var snäpplock, så jag fick upp den.
IMG_0404.jpeg

IMG_0403.jpeg
 
Senast ändrad:

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Hej.
Finns här någon som kan hjälpa mig tro?
Skall öppna denna Certina DS med 100m wr.
Tänkte ta ut batteriet.
Hur får jag av baklocket? Den har ju 100 meter WR, så jag tvivlar på att det är ett snäpp lock. Är detta skruvat på plats?
Tack på förhand för hjälpen.

Svarar mig själv. Var snäpplock, så jag fick upp den.
IMG_0404.jpeg

IMG_0403.jpeg
Kan nog ändå var ett snäpplock. Tycker mig skymta stället där man ska föra in boettkniven. Kan vara vinkeln som luras.

1708671227862.png
 

Certinakillen

Breitling
Hej,

jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.

Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.

Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.

Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.

Så, två frågor:

  1. Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan?​
  1. Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?​

Tacksam för goda och kunniga råd!

/Certinakillen
 

martaSM30

Audemars
Hej,

jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.

Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.

Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.

Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.

Så, två frågor:

  1. Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan?​
  2. Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?​

Tacksam för goda och kunniga råd!

/Certinakillen
Hej

Tråkigt att höra om din Certina.

1) Vet inte men du kan ju lämna in den till annat ställe (Certina AD) och få ett andra utlåtande.
2) Tycker priset låter rimligt för utbyte av urverk, tavelfix, packningsbyte mm.

Lycka till!
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Hej,

jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.

Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.

Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.

Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.

Så, två frågor:

  1. Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan?​
  2. Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?​

Tacksam för goda och kunniga råd!

/Certinakillen
1. Det är inte otänkbart. Särskilt med tanke på att verkar levt ett fartfyllt liv.

2. Spontant låter det kanske lite mycket. Men med tanke på att klockan kostade 7000-8000 ny så är det inte helt galet om de måste byta hela verket. Byte av packningar + jobb är runt 1000kr bara det. Sen ska dom lägga lite tid på din tavla och byta till ett nytt urverk. Är det Klockmaster du tagit den till? Hade inte förvånat mig om man kan köpa dessa begagnade för hälften av denna service kommer kosta. Är nog värt att kolla upp också om inte klockan har ett affektionsvärde.
 

Certinakillen

Breitling
Hej

Tråkigt att höra om din Certina.

1) Vet inte men du kan ju lämna in den till annat ställe (Certina AD) och få ett andra utlåtande.
2) Tycker priset låter rimligt för utbyte av urverk, tavelfix, packningsbyte mm.

Lycka till!
Tack för svaret. Ska fundera på det. Inte så många andra urmakare i närheten och det tog mig senast ju redan nästan ett halvt år... :-/
 

Certinakillen

Breitling
1. Det är inte otänkbart. Särskilt med tanke på att verkar levt ett fartfyllt liv.

2. Spontant låter det kanske lite mycket. Men med tanke på att klockan kostade 7000-8000 ny så är det inte helt galet om de måste byta hela verket. Byte av packningar + jobb är runt 1000kr bara det. Sen ska dom lägga lite tid på din tavla och byta till ett nytt urverk. Är det Klockmaster du tagit den till? Hade inte förvånat mig om man kan köpa dessa begagnade för hälften av denna service kommer kosta. Är nog värt att kolla upp också om inte klockan har ett affektionsvärde.
Hej och tack för svaret!

Ja, funderade sen själv om verkligen alla funktioner till slut fungerade.

Nej, det var Ur o Penn....säkert inte de bästa, också med tanke på att de egentligen inte har Certina i sortiment, men jag började ju bara med ett batteribyte och sen den lilla lagningen. Finns inte heller stort urval i större omkrets för mig. Det sagt, varför undrar du om det är klockmaster? Bra, dålig?

Var kan man hitta begagnade på nätet? Speciella siter? Kanske intressant för framtiden.

Men som du skrev har klockan en viss affektionsvärde...så, det kommer säkert blir en lagning.

Citat Svara
Redigera
 
Senast ändrad:

Certinakillen

Breitling
Hej och tack för svaret!

Ja, funderade sen själv om verkligen alla funktioner till slut fungerade.

Nej, det var Ur o Penn....säkert inte de bästa, också med tanke på att de egentligen inte har Certina i sortiment, men jag började ju bara med ett batteribyte och sen den lilla lagningen. Finns inte heller stort urval i större omkrets för mig. Det sagt, varför undrar du om det är klockmaster? Bra, dålig?

Var kan man hitta begagnade på nätet? Speciella siter? Kanske intressant för framtiden.

Men som du skrev har klockan en viss affektionsvärde...så, det kommer säkert blir en lagning.
 

Certinakillen

Breitling
Hej och tack för svaret!

Ja, funderade sen själv om verkligen alla funktioner till slut fungerade.

Nej, det var Ur o Penn....säkert inte de bästa, också med tanke på att de egentligen inte har Certina i sortiment, men jag började ju bara med ett batteribyte och sen den lilla lagningen. Finns inte heller stort urval i större omkrets för mig. Det sagt, varför undrar du om det är klockmaster? Bra, dålig?

Var kan man hitta begagnade på nätet? Speciella siter? Kanske intressant för framtiden.

Men som du skrev har klockan en viss affektionsvärde...så, det kommer säkert blir en lagning.

Citat Svara
Redigera
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej,

jag hittade detta forum när jag började leta lite runt på nätet med frågan vad som anses vara rimligt för vad jag har fått som kostnadsförslag för en lagning. Så, nu hoppas jag förstås att jag kan få lite expert input.

Det handlar om en Certina DS-2 Precidrive Chronograph (C024.447.11.051.02 för att vara exakt), köpt för 15 år sedan. Det hade bytts batteri två gånger förut och har några gånger ramlat ner eller fått en smäll här och där. För ca 2 år sen lossnade två av de små självlysande vita märken som sitter ovanför 10 och 11 (efter en liten cykelolycka). Klockan funkade vad jag minns ganska felfritt tills september förra året, då slutade batteriet.

Sen hade jag ingen tid att lämna in den för byte direkt, vilket jag nu äntligen gjorde för 3 veckor sen. Lämnade den på en stor kedja på ett inköpscentrum och skulle hämta den en timme senare. Fick veta att de hade slut på batteriet när jag kom tillbaks, men de skulle kunna skicka in den till sina centrala urmakare. Först tänkte jag bara nej, men sen frågade jag om de då skulle kunna laga de 2 små detaljer också som hade lossnat. Fick då ett pris för batteribyte och limma på dessa två delar för mindre än 500:- och tyckte det var värt det.

Klockan blev inskickat, men nu fick jag förra veckan besked att klockan inte går igång efter batteribyte (batteriet som satt inne innan var tomt enligt dom). De sa att det är något som ibland kan hända. Kostnadsförslag låg nu plötsligen på 5000:- och skulle innebära byte av klockverk, rengöring, tavla (lagning), byte av boettpackning och tryckprovning.

Så, två frågor:

  1. Stämmer det att det kan hända att en klocka inte kan gå igång igen efter ett batteribyte? (den har ju ramlat ner några gånger eller varit med om en smäll här och där). Eller är det bara påhitt för att ”mjölka” mig eller att de har förstört klockan?​
  2. Är det ett rimligt pris för de de åtgärder som föreslås?​

Tacksam för goda och kunniga råd!

/Certinakillen
Din klocka är ändå förhållandevis gammal. Även quartzur behöver service förr eller senare. Det kan mycket väl vara så att den behöver tas isär, rengöras och sen få sina oljor på sina rätta ställen. Går verket tungt p g a att oljorna tjocknat är det inte säkert att verket är kass, utan just att den kan behöva en service.
M t p tillverkningsdatum på din klocka undrar jag om den inte har äldre oljor i sig, vilka kan becka ihop när de blir gamla och "står stilla". En rengöring och smörjning med moderna oljor skulle i s f lösa det. Eftersom den gick fram tills batteriet dog senast, skulle jag tro att det är det som är felet. Du skulle ju kunna kika på hemslöjdsdelen av forumet, om några av hobbyurmakarna här kan vara intresserade av att ta isär den och se om de kan få liv i den.
 
Senast ändrad:
Topp