• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

AlexLindh

Cartier
Trevlig tråd!
Jag var inne på en Action Diver Automatic ett tag, men fokus hamnade på andra dykare innan det hann bli ett köp.
Äger i skrivande stund en Certina, DS 2 Chrono Flyback, kan vara ute och cykla här men upplever att det inte är jättemånga andra som har en likadan, åtminstone inte som jag har märkt, hur som, väldigt trevlig klocka!

7798F30F-019B-4599-B529-ECBB2942B1CE.jpeg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Hello Certina lovers! Jag var inne på en trevlig klockbutik och provade en DS-2, Precidrive enligt bilden nedan. Storleken på 41mm kändes perfekt och i kombination med med vacker tavla bakom safirglaset upplevdes klockan mycket premium. Någon som känner till modellen eller har något att berätta om den? :happyhappy:

2A571CFF-150A-4B9E-B17F-1670F04012CF.jpeg
 
  • Like
Reactions: NRE

MrD

Breitling
Hello Certina lovers! Jag var inne på en trevlig klockbutik och provade en DS-2, Precidrive enligt bilden nedan. Storleken på 41mm kändes perfekt och i kombination med med vacker tavla bakom safirglaset upplevdes klockan mycket premium. Någon som känner till modellen eller har något att berätta om den? :happyhappy:

2A571CFF-150A-4B9E-B17F-1670F04012CF.jpeg
Jag har precis den modellen. Jag är riktigt nöjd med den! Känns väldigt välbyggd och är faktiskt ganska skönt att ha en quartz som bara tickar på om man inte orkar ställa in tiden på automataren.
 

jek6094

Omega
Hello Certina lovers! Jag var inne på en trevlig klockbutik och provade en DS-2, Precidrive enligt bilden nedan. Storleken på 41mm kändes perfekt och i kombination med med vacker tavla bakom safirglaset upplevdes klockan mycket premium. Någon som känner till modellen eller har något att berätta om den? :happyhappy:

2A571CFF-150A-4B9E-B17F-1670F04012CF.jpeg
Har en snarlik med annan tavelkonfiguration. Riktigt gedigen klocka med ett urverk som håller tiden extremt bra. Min ligger på +3s sen ett år tillbaka. Quickset av tid (timma) utan att stoppa verket är också praktiskt vid sommar/vintertidsövergångar. Enda minusen jag kan komma på är att kronan kan vara lite vass att jobba med, och att de polerade centerlänkarna kan vara lite repkänsliga. Bortsett från det är det extremt mycket klocka för pengarna! :)
 
Senast ändrad:

Johan92

Breitling
Tar väl och slänger upp min första certina.
DS action automatic.
Är fruktansvärd nöjd med klockan, brukar störa mig om jag har klocka med länk en hel dag men denna blir inte alls jobbigt tycker jag.
Klockan har även många ansikten tycker jag beroende på ljus och vinkel, verkligen fantastisk klocka för detta pris.

Är det någon som har bilder på denna klocka med lite olika kombinationer med Nato så vill jag gärna se :)
20180807_154908.jpg
20180728_130722.jpg
 
C

Coach

Guest
Tar väl och slänger upp min första certina.
DS action automatic.
Är fruktansvärd nöjd med klockan, brukar störa mig om jag har klocka med länk en hel dag men denna blir inte alls jobbigt tycker jag.
Klockan har även många ansikten tycker jag beroende på ljus och vinkel, verkligen fantastisk klocka för detta pris.

Är det någon som har bilder på denna klocka med lite olika kombinationer med Nato så vill jag gärna se :)
20180807_154908.jpg
20180728_130722.jpg
Den där dinkan är riktigt trevlig.
Blått är flott! :)
 

Skåne

Breitling
Ni som har klockor med Powermatic 80, håller dessa i 80 timmar för er?
För min del så känns det som att jag aldrig får mer än 60 timmar. Det kan vara att jag använder klockan hela fredagen, lägger den sen över helgen och sen på söndagskvällen/måndagsmorgonen är den urladdad.
 

EN.i.Publiken

Breitling
2-Faktor
Hej! En nybörjare här!
Är det någon av er som vet vad detta är för klocka jag ärvt? Vet igenkligen ingeting om den förutom att det är ett cerina :)
IMG_20180826_203002.jpg
IMG_20180826_202946.jpg
 
Senast ändrad:
Ny krona, kronhals och packningar så nu är den redo för bad lagom till hösten...
Den här är nog mitt förstaval när det kommer till fjäll- och skogsturer, känns grymt fältmässig.
IMG_3747.JPG
 
Senast ändrad:

Malakai

Breitling
Hej alla! Ny på forumet :happyhappy: Tyvärr är min första post lite av det tråkigare slaget..
Här är min Certina DS podium Automatic Chrono:
IMG_20180905_130832.jpg

Varit mycket nöjd med klockan till idag, 12an på urtavlan lossnade idag när jag va och lunchade. Klockan är köpt 2015-12-28 så givetvis har garantin gått ut. Känns lite som någon billig andersson tv från netonnet som går sönder ganska snart efter garatin gått ut.
Konstiga är att ser inte ut som limmet bara lossnat utan snarare att urtavlan har släppt? Måndagsex?

Tips på bästa ställe vart man ska vända sig för få den fixad?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej alla! Ny på forumet :happyhappy: Tyvärr är min första post lite av det tråkigare slaget..
Här är min Certina DS podium Automatic Chrono:
IMG_20180905_130832.jpg

Varit mycket nöjd med klockan till idag, 12an på urtavlan lossnade idag när jag va och lunchade. Klockan är köpt 2015-12-28 så givetvis har garantin gått ut. Känns lite som någon billig andersson tv från netonnet som går sönder ganska snart efter garatin gått ut.
Konstiga är att ser inte ut som limmet bara lossnat utan snarare att urtavlan har släppt? Måndagsex?

Tips på bästa ställe vart man ska vända sig för få den fixad?

Trist, men jag skulle nog ta det en vända med stället du har köpt den oavsett att garantin har gått ut. Med lite tur kanske de gör en bedömning att det är ett goodwill-ärende.
 
Det finns ett kinesiskt ordspråk som handlar om att en man skall ha byggt ett hus, fött en son och skrivit en bok för att ha levt som en man. Den här klockan har varit med om det mesta och är fortfarande i bruk. Två hus, en son, nåja några artiklar, och har rest från Svalbard i norr, Namibia i söder. Hong Kong och USA i öst- västlig riktning. Jag har många dyrare klockor nu men den här är en keeper tillsammans med farfars guld-Certina.
IMG_3792.JPG
 
Topp