• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Nilas

Patek
2-Faktor
Det är det, kom bara inte tillfreds med den när jag väl hade den i handen.
Du skulle provat min multi-8. Har slagit undan benen på mig och överraskat mig totalt. Fantastisk klocka som man kan tro är glaslös, oavsett vinkel. Dubbel monster-AR.
PSX_20180926_153516.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har varit på jakt efter en ny vardagsklocka och är sugen på DS First (modellen utan kronograf) men den säljs bara på gummi och gräslig engineer så jag tänkte beställa hem en eftermarknadsoyster från Strapcode. Passar vilken 20mm-länk som helst så länge den har raka ändlänkar?

När jag ändå är i tråden tänkte jag även passa på att höra hur ni upplever lumen. Det är väl kanske inget man skriver hem om men är den åtminstone någorlunda läsbar ett par timmar in på natten?
 

Zacorion

Breitling
Hej! Blir mitt första inlägg här=) jag ska köpa min första automatklocka och har fastnat för certina day date. Ni som har en, vad tycker ni om den? Bra kvalité? Jag har även spanat in seiko prestige cocktail som jag tycker är rätt läcker med sin visare för Power recerv. Har ni någon aning hur dessa två står mot varandra? Har seiko samma problem med +- tidhållning/dygn som certina? Mvh Adam
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej! Blir mitt första inlägg här=) jag ska köpa min första automatklocka och har fastnat för certina day date. Ni som har en, vad tycker ni om den? Bra kvalité? Jag har även spanat in seiko prestige cocktail som jag tycker är rätt läcker med sin visare för Power recerv. Har ni någon aning hur dessa två står mot varandra? Har seiko samma problem med +- tidhållning/dygn som certina? Mvh Adam
Certina DS-1 Day Date antar jag att du syftar på. Urverket i den är ett ETA 2834-2 vilket har betydligt bättre spec är det som sitter i Seikon. Med det sagt så har en kompis en Cocktail med samma(?) urverk utan pr och det ligger stabilt på -2 spd. I den prisklassen du är inne på handlar det mycket om tur med exemplaret om du får +/- 2 ellet +/- 10.

Min röst faller dock på Certina. En mer välbyggd klocka med bättre länk. Dessutom kommer du förmodligen tröttna på pr-mätaren.

Det finns mycket bra läsning i guiden nedan av @M.L. Rekommenderas. https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-day-date.32731/
 
Hej! Blir mitt första inlägg här=) jag ska köpa min första automatklocka och har fastnat för certina day date. Ni som har en, vad tycker ni om den? Bra kvalité? Jag har även spanat in seiko prestige cocktail som jag tycker är rätt läcker med sin visare för Power recerv. Har ni någon aning hur dessa två står mot varandra? Har seiko samma problem med +- tidhållning/dygn som certina? Mvh Adam
Jag har haft min DS1 day date (C006.430.11.031.00) snart två år. Jag är otroligt nöjd med klockan. Den är väldigt mångsidig och riktigt bra storlek. Jag gillar verkligen tavlan på min. Känslan är att det är en bra prisvärd klocka.
rps20181028_103557_947.jpg
 
Topp