• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

johan geijer

Breitling
Mitt första inlägg på forumet blir här i Certina-tråden.

Min far har alltid varit förtjust i Certina, men aldrig varit en klockmänniska. Han berättade för mig för ett antal år sedan (när jag visade en Tissot Visodate Milanais jag köpt) att han alltid gillat klassisk design, men något mindre och enklare - stilrena i guld med ljus urtavla och svart läderband. Det efter att han som ung sett en Certina i just guld med ljus tavla som han fastnat för, men aldrig köpt.

Nu fyller han 65 imorgon, och då har jag letat rätt på en Certina som matchar beskrivningen så nära som det gått. Tanken var också att den skulle varit från 52', samma år som farsan - men tyvärr hittade jag inget i gott skick kring den årgången så blev tidigt 60-tal och en Blue Ribbon tillsammans med ett nyare svart läderband och ett kort med texten : "Till pappa, för lång och trogen tjänst."

På bilden syns klockan (i lite halvdassig iphone kvalité) :)

Tack för ett trevligt forum!

blue_ribbon.jpg
 

ziq

Omega
2-Faktor
Mitt första inlägg på forumet blir här i Certina-tråden.

Min far har alltid varit förtjust i Certina, men aldrig varit en klockmänniska. Han berättade för mig för ett antal år sedan (när jag visade en Tissot Visodate Milanais jag köpt) att han alltid gillat klassisk design, men något mindre och enklare - stilrena i guld med ljus urtavla och svart läderband. Det efter att han som ung sett en Certina i just guld med ljus tavla som han fastnat för, men aldrig köpt.

Nu fyller han 65 imorgon, och då har jag letat rätt på en Certina som matchar beskrivningen så nära som det gått. Tanken var också att den skulle varit från 52', samma år som farsan - men tyvärr hittade jag inget i gott skick kring den årgången så blev tidigt 60-tal och en Blue Ribbon tillsammans med ett nyare svart läderband och ett kort med texten : "Till pappa, för lång och trogen tjänst."

På bilden syns klockan (i lite halvdassig iphone kvalité) :)

Tack för ett trevligt forum!

blue_ribbon.jpg
Riktigt nice! Hoppas att han blir riktigt glad. Berätta gärna om responsen sen :)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Mitt första inlägg på forumet blir här i Certina-tråden.

Min far har alltid varit förtjust i Certina, men aldrig varit en klockmänniska. Han berättade för mig för ett antal år sedan (när jag visade en Tissot Visodate Milanais jag köpt) att han alltid gillat klassisk design, men något mindre och enklare - stilrena i guld med ljus urtavla och svart läderband. Det efter att han som ung sett en Certina i just guld med ljus tavla som han fastnat för, men aldrig köpt.

Nu fyller han 65 imorgon, och då har jag letat rätt på en Certina som matchar beskrivningen så nära som det gått. Tanken var också att den skulle varit från 52', samma år som farsan - men tyvärr hittade jag inget i gott skick kring den årgången så blev tidigt 60-tal och en Blue Ribbon tillsammans med ett nyare svart läderband och ett kort med texten : "Till pappa, för lång och trogen tjänst."

På bilden syns klockan (i lite halvdassig iphone kvalité) :)

Tack för ett trevligt forum!

blue_ribbon.jpg
Vilken fing gest och present! Han blir säkert glad! :)
 

alexander90

Breitling
Den där är grym! Grattis!
Edit: Kan ju även tillägga att den tavlan är en nyversion av den här klassiska DS:en.
ds5801112.jpg
Vad jag förstår är det en hyllning till klassikern. Certina själva skriver "These models recall the first watch equipped with DS concept, which accompanied the first successful ascent of the Dhaulagiri in the Himalayas in 1960. Today vintage elements combine with a Powermatic 80 movement, and a special edition honours its famous predecessor."
 

Psykel

Patek
Vad jag förstår är det en hyllning till klassikern. Certina själva skriver "These models recall the first watch equipped with DS concept, which accompanied the first successful ascent of the Dhaulagiri in the Himalayas in 1960. Today vintage elements combine with a Powermatic 80 movement, and a special edition honours its famous predecessor."
Precis, så är det ju! Här är min från 1960. Minutvisaren står 15 minuter fel i förhållande till timvisaren och den har inte originalkrona, så ska åtgärda det nån gång. Annars nöjd! Gillar "Explorer" tavlan.
img_5230-jpg.533904

@mmartensson's är för övrigt galet läcker med dom blånerade visarna! Första tjing på den, hörrö!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Precis, så är det ju! Här är min från 1960. Minutvisaren står 15 minuter fel i förhållande till timvisaren och den har inte originalkrona, så ska åtgärda det nån gång. Annars nöjd! Gillar "Explorer" tavlan.
img_5230-jpg.533904

@mmartensson's är för övrigt galet läcker med dom blånerade visarna! Första tjing på den, hörrö!

Tackar :)
Visarna är liksom det som är pricken över i:et.:cool:
Denna får nog stanna ett tag då man behöver minst en DS i samlingen! Dock är intresset noterat ;)
 
Senast ändrad:

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grymt! :D
Har du koll på ålder på din? Jag lyckades datera min till 1960 då den har ett urverk som satt i från 1958 till 1960, men har lilla sköldpaddan på locket som tillkom först 1960.

Verkar vara runt -67 enligt sidan vintagecertinas. Om jag nu kollade rätt då den har ett nr på boettlocket (som jag förutsätter är serienr och det börjar på 65). Min har oxå lilla sköldpaddan.
 
Topp