• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Back

Vacheron
2-Faktor
Hade faktiskt en diskussion med en bekant som påstod att Tudor är rent av skit eftersom de kopierar mycket från Rolex. Därför ställde jag frågan i tråden.
Sen kan det vara värt att nämna att Tudor var före Rolex med att sätta in ett automatiskt kronograf-verk i en av sina tidiga kronografer
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag håller med er grabbar, det var exakt det ni skriver som jag sa till honom. Men han jämförde Tudor med Invicta och påstod att de ligger på samma nivå.
Han själv hade en stor Diesel runt handleden, det säger väl mycket om honom. :D
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Vad skulle Tudor experterna säga är en bra ingångsmodell om man kikat lite på dom?
Jag är absolut ingen expert. Men min ingångsmodell var en Tudor Hydronaut 89190. Köpte efteråt en Tudor 76200, som jag ångerfullt nog sålde.
65F29DB5-CEA9-4120-8FEC-F86B63038D40.jpeg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade faktiskt en diskussion med en bekant som påstod att Tudor är rent av skit eftersom de kopierar mycket från Rolex. Därför ställde jag frågan i tråden.
Kopierat har dom väl aldrig gjort? Ägs ju som sagt av samma stiftelse och har därmed samarbetat. Delar ju case, krona, visare på äldre sub tex. Helt annan sak än när ett företag som inte har något med rolex att göra tillverkar en klocka som ska se ut som en rolexmodell.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hade faktiskt en diskussion med en bekant som påstod att Tudor är rent av skit eftersom de kopierar mycket från Rolex. Därför ställde jag frågan i tråden.
Misstänker han är en ny "klock-connaisseur" som råkade bli superintresserad av klockor ungefär när priserna på moderna HajpRollar skenade iväg kopiöst...?
Att säga en sådan sak vittnar om att man inte kan den mest basala klockhistorian, och jag hade värderat en sådan persons åsikter ungefär till 0.

Edit: läste mig till att jag hade fel om personen. Men folk som bär Diesel lyssnar jag knappast heller till när det gäller klockor... ;)
 

thomastheswede

Audemars
Är det bara jag som tycker det är okej av Tudor att i princip kopiera Rolex, syftar främst på submariner och daydate.
Medan jag anser det är mindre okej när märken som tex Steinhart gör liknande.

Det var ju länge ett och samma bolag/ägare och tills mitten av 90-tqlet så var t.o.m. så att man delade en hel del delar. Därmed haltar jämförelsen med Steinhart tycker jag.
 
Topp