• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den ostekta tråden om Råbiff.

Har inte hänt mig vad jag vet och jag har ätit MYCKET råbiff och rått kött överlag. Har däremot blivit dålig av ostron några ggr. Blev skitdålig förra året när det kom ut avloppsvatten runt kusten i Frankrike.
Hur brukar du gå tillväga när du gör den? Köper du färsk över disk? Vakuumförpackad? Skär bort ytskikt? Fryser ner (bör väl inte göra någon skillnad alls?), innanlår? Oxfilé? Annan detalj? :)

@Laplander Jag har aldrig heller blivit dålig, och jag har också ätit mycket råbiff i mina dar. En risk är det ju alltid, men i Sverige bedömer jag den som liten. Om du köper på restaurang får man lita på att köket vet ved de gör, köper du kött för att göra egen så säg till att du ska ha det till råbiff. Mala själv är ju ännu lite säkrare. Har du ingen kvarn går det bra att riva eller finhacka istället.

Hur brukar du gå tillväga när du gör den? Köper du färsk över disk? Vakuumförpackad? Skär bort ytskikt? Fryser ner (bör väl inte göra någon skillnad alls?), innanlår? Oxfilé? Annan detalj? :)
Jag köper över disk och ber dem oftast mala köttet åt mig. Innanlår är väl det klassiska men den senaste tiden har jag köpt rulle, riktigt gott och billigare än innanlår. Frysning bör inte göra någon större skillnad på de farliga bakterierna i alla fall, tyvärr.

Frugan överaskade med hemmagjord råbiff gjord på oxfilé 🥰

EB1A51DB-3D6C-4CD9-A142-2483CD87CF2A.jpeg
CC3FB34E-765B-4A8D-BC31-9867052415D2.jpeg
Oj, vilken fru! Ser assmarrigt ut.

Köper det mesta över disk. Men ibland vakuumförpackat. Aldrig fryst. Kör mest oxfilé men har kört innanlår ett par ggr, den är vakuumförpackad. Har de fin köttfärs så kör jag gärna på det också. Är uppvuxen med en farsa som var styckmästare i 40år så man har ätit en del kött om man säger så. Förr i tiden när man inte lagade mat i butiken så fick farsan ta hem kött som annars skulle slängas pga gammalt datum. Det bästa köttet är bäst precis innan det blir dåligt. När entrecôten börjar ramla isär då jäklar är den fin 😊
Förr i tiden så hade butikerna egna mörningsskylar och hängmörade allt själv. Allt styckades i butik. Nuförtiden så styckas det inget i butikerna (läs ICA). Jäkligt synd tycker jag. Speciellt eftersom jag bor i en mindre stad där utbudet på roliga styckdetaljer inte finns så ofta.

Ja det är nog godast så! Har även hunnit med en råbiff på Tak i veckan, men den var då ingen höjdare. Kan nog faktiskt ta pris som den sämsta råbiffen jag ätit…
Har du något favoritställe?
7FC37E05-A5A9-4B10-BD3E-6C18C8DF330C.jpeg
Stockholm:

Griffins (väldigt prisvärd dessutom)
Restaurang SMAK (twist)
Strandvägen 1

Brukade alltid käka råbiff med kollegorna, men nu när man ja jobbat hemifrån så har det inte blivit så mycket råbiff 😩

Bifogar ett par ställen som jag gillar i alla fall

Tillbaka
Topp