• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ostekta tråden om Råbiff.

KenKun

Patek
2-Faktor
Stockholm:

Griffins (väldigt prisvärd dessutom)
Restaurang SMAK (twist)
Strandvägen 1
 
Senast ändrad:

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Ytterligare ett Uppsalatips då. Passar er som bara kommer förbi en snabbis.

Paris-delen av restaurang Stationen (alltså den vid centralstationen) hade en väldans trevlig råbiff. Tyvärr tog jag ingen bild. Kommer nästa gång. :)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Fan alltså jag vet inte inte :confused:
Smakar det fullrått kött utan något annat bara typ kallt järn då? Eller är det kryddat?

Lite olika. En del restauranger kryddar köttet, andra inte. Grejen är väl att man får tillbehör man kan krydda med efter egen smak. Har du inte testat kan du alltid testa det som förätt, då får man halva storleken av en huvudrätt ungefär. :)

Sen fullrått som i att tugga i en rå köttbit? Absolut inte.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lite olika. En del restauranger kryddar köttet, andra inte. Grejen är väl att man får tillbehör man kan krydda med efter egen smak. Har du inte testat kan du alltid testa det som förätt, då får man halva storleken av en huvudrätt ungefär. :)

Sen fullrått som i att tugga i en rå köttbit? Absolut inte.
Okej okej vi får köra på det då :)
Jag är inte klökig eller så, äter mycket rare burgare av någon outgrundlig anledning och det är ju skräp bara.
Är köttet helt kallt i råbiff?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Griffins måate jag testa! Tack för tipset!

Griffins tycker om att ändra om sin råbiff beroende på säsong. Har dock aldrig blivit besviken

772A9751-9799-4501-821C-C16A0101E91E.jpeg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Mycket trevlig tråd som jag helt missat! Brukar ta råbiff när det finns på menyn, sällan det blir helt fel.
Hemma kör jag på franskt sätt med ett recept från ”Herrarnas kokbok” från 1967, boeuf tartare Rampoldi som var en kioskvältare på Hotel Savoy och Kockska Krogen i Malmö när det begav sig. Man blandar de klassiska tillbehören (förutom rödbetorna, har aldrig begripit vad de har i en råbiff att göra) till en sås som man sedan häller på och blandar i köttet vid bordet. Till er som är skeptiska till att såsa till det; man kan blanda i såsen i omgångar och på så vis kan man variera konsistensen. Går bra att halstra också om man till äventyrs gjort misstaget att bjuda någon som inte gillar råbiff.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hittade receptet på nätet också. Tar mig friheten att döpa om den :):

Tartare Grafton

2 äggulor
2 msk god olja (jag brukar ha i lite mer)
2 tsk Dijonsenap
1 msk Worchestershiresås (eller mer)
2 stänk Tabasco
1-2 msk finhackad gul lök (eller mer)
1 msk hel kapris (brukar balansera syran med lite av spadet med)
Hackad persilja till garnering

Beredning: Vispa gulorna pösiga i en djup tallrik med en gaffel, tillsätt olja och senap under fortsatt vispning tills den tjocknar lite.
Tillsätt Tabasco och Worchestershiresåsen. Blanda i lök, kapris och en del av persiljan. Krydda väl med salt och nymalen peppar.
Blanda nu såsen med köttet och garnera med resten av persiljan.
 

Bonumm

Panerai
Hittade receptet på nätet också. Tar mig friheten att döpa om den :):

Tartare Grafton

2 äggulor
2 msk god olja (jag brukar ha i lite mer)
2 tsk Dijonsenap
1 msk Worchestershiresås (eller mer)
2 stänk Tabasco
1-2 msk finhackad gul lök (eller mer)
1 msk hel kapris (brukar balansera syran med lite av spadet med)
Hackad persilja till garnering

Beredning: Vispa gulorna pösiga i en djup tallrik med en gaffel, tillsätt olja och senap under fortsatt vispning tills den tjocknar lite.
Tillsätt Tabasco och Worchestershiresåsen. Blanda i lök, kapris och en del av persiljan. Krydda väl med salt och nymalen peppar.
Blanda nu såsen med köttet och garnera med resten av persiljan.
Detta ska jag nog prova. Ser ut som det kan bli riktigt bra.
 
Topp