• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Cartier Tank-passaround-tråden!

image.jpeg
image.jpeg

Här kommer två handledsbilder.

Automat, sekundvisare och datum. Den är väl lite större på alla ledder också.
Ser bra ut!

Jo, den bär betydligt större än vad de relativt modesta måtten antydet. Anledningen är att den är helt rektangulär (vanliga runda klockor är ju tex inte 40mm vid bandhornen) och att boetten också är helt rak, dvs bandhornen är inte avfasade eller krökta nedåt. Så de går verkligen ända ut i måttens hörn.

Jag giller verkligen min. En bra vardagsklocka för kontorsslaven. Men för den som funderar på att köpa, så skulle jag definitivt inte köpa den oprövad. Måtten kan vara vilseledande och i verkligheten på handen så kan nog vissa uppleva att den är för stor.

Dag fyra med Cartier Tanken:
Känns fortfarande bra med klockan.
Idag har klockan och jag varit på 75-årskalas. Det pratades gamla tider och annat som di gamle pratar om. Jag satt bredvid den 99-åriga mamman.
Mittemot satt en äldre farbror som upptäckte min klocka.
- Fin klocka du har. Jag köpte en sådan här inne i Avesta för några år sedan. En Seiko. Jag gav nästan 2000 kronor. Men det får det vara värt. jag ska inte köpa någon mer klocka.
Seiko gör ju bra klockor och han var inte så intresserad av vad jag hade på armen, så jag teg och samtyckte.
Lägger in samma bild som i fredagstråden. Tycker den passar här.
asds.jpg

Nu är det fredag och jag ska njuta av klockan hela helgen innan den går vidare på måndag/tisdag.
OM det skulle vara så att jag vinner klockan så kanske den rent av får stanna. I alla fall ett tag.
Gillar den fortfarande.

Snart är du inte herre på täppan längre, @Moorflax!
Den mytiska ANDRA Cartier Tanken har siktats på ett utlämningsställe i hjärtat av Sveriges kornbod. Klockan som inte gör väsen av sig, för de blyga och försiktiga violerna som inte vill uppta bandbredd i onödan.
Jag tror att den har ett uppdämt uppmärksamhetsbehov som det får bli min uppgift att förlösa!

Snart är du inte herre på täppan längre, @Moorflax!
Den mytiska ANDRA Cartier Tanken har siktats på ett utlämningsställe i hjärtat av Sveriges kornbod. Klockan som inte gör väsen av sig, för de blyga och försiktiga violerna som inte vill uppta bandbredd i onödan.
Jag tror att den har ett uppdämt uppmärksamhetsbehov som det får bli min uppgift att förlösa!
Finns det en andra Cartier?? Du måste skoja?!
Jag tror det inte förrän jag ser det!
Om det nu mot förmodan skulle vara så, måste detta så klart dokumenteras ordentligt. :)
Måste också tillägga att bandet är väldigt bekvämt. Lätt att bära och man blir inte svettig.
WP_20160429_14_39_44_Pro.jpg

Finns det en andra Cartier?? Du måste skoja?!
Jag tror det inte förrän jag ser det!
Om det nu mot förmodan skulle vara så, måste detta så klart dokumenteras ordentligt. :)
Måste också tillägga att bandet är väldigt bekvämt. Lätt att bära och man blir inte svettig.
WP_20160429_14_39_44_Pro.jpg
Ehh... Ryktet om konkurrerande Tankar kan ha varit lite överdrivet, tyvärr...

Jag är en j-la klant! Jag hämtar paket på tre olika ställen, med olika öppettider. Självklart lyckades jag röra till det, missade med 45min. Och eftersom det här var Företagscentret så öppnar de måndag kl 8.30...:arghh:

Jag ber alla intresserade (4st?) om ursäkt. Ni får hålla tillgodo med Moorflax fram till måndag kväll! :(

Jag är en j-la klant! Jag hämtar paket på tre olika ställen, med olika öppettider. Självklart lyckades jag röra till det, missade med 45min. Och eftersom det här var Företagscentret så öppnar de måndag kl 8.30...:arghh:

Jag ber alla intresserade (4st?) om ursäkt. Ni får hålla tillgodo med Moorflax fram till måndag kväll! :(
Visst, sätt extra press på mina redan ynkliga axlar!
Förresten så ska den få följa med på cirkelträning imorrn. För er Stockholmare så heter det 'Crossfit' ;)

Vi är vana att bara få läsa om Tank 1. ;)

Skön klocka!! Btw hur funkar dessa passarounds och hur signar man upp sig? Har ni skramlar ihop köpesumman på x personer och lottar sedan?

En liten googlad historielektion om Cartier Tank (för att blidka passaraound-gudarna).
XXX_266_1364683794_1.jpg

Cartier Tank skapades av Louis Cartier 1917. Han sägs ha fått inspiration från de franska Renault FT-tankarna.
FT-17-argonne-1918.gif

Louis sägs ha skänkt den första prototypen till den hårdföre amerikanske generalen John "Black Jack" Pershing.
ce5aecc65af6304ad906481f6cd1594b.jpg

1919 tog försäljningen fart. Tanken representerade något nytt bland armbandsuren, en rektangulär boett och en integration av bandet. Här ett tidigt exemplar av den eftertraktade Tank Cintrée med svängd boett.
montre_tank_cintr__e_cartier_fred_astaire_livre_73761044_north_545x.jpg

Cartier lät Edmund Jaeger ordna urverken och han tog in basverken från LeCoultre. Jaeger och LeCoultre blev senare ett, och lyckades 1931 också klämma ur sig ett framgångsrikt rektangulärt ur.
Unknown-1.jpeg

Redan på 20-talet kom flera varianter av Tanken, och det har kontinuerligt släppts nya varianter under åren. Efter Cintréen kom Chinoise och den grymt coola Tank á Guichet.
cartier_image.1947476.jpg

Klockan blev populär och har blivit ett stående inslag på kändisar. Alla från Valentino och Gable till Chet Baker och Warhol kunde ses med den i officiella sammanhang. Även Kennedy hade en.
Unknown.jpeg

Såja, såja. Jag vet att det troligen är en Omega på Johns arm, men jag pratar om Jackie förstås.
1352e215b5e5b0493e29df0783eb9e30.jpg

På 70-talet kom Quartsarna, -89 kom Tank Americain, -96 Française och slutligen är vi framme vid höjdpunkten; -04 introducerades Tank Solo.
TankSolo.jpg

Här hade det ju varit roligt att använda en egentagen bild, men ni vet ju...

Slutligen vill jag tacka de som orkat läsa så här långt. Reservera mig för eventuella felaktigheter (som ni gärna får rätta) och be om ursäkt till internet för alla de stulna bilderna.

En liten googlad historielektion om Cartier Tank (för att blidka passaraound-gudarna).
XXX_266_1364683794_1.jpg

Cartier Tank skapades av Louis Cartier 1917. Han sägs ha fått inspiration från de franska Renault FT-tankarna.
FT-17-argonne-1918.gif

Louis sägs ha skänkt den första prototypen till den hårdföre amerikanske generalen John "Black Jack" Pershing.
ce5aecc65af6304ad906481f6cd1594b.jpg

1919 tog försäljningen fart. Tanken representerade något nytt bland armbandsuren, en rektangulär boett och en integration av bandet. Här ett tidigt exemplar av den eftertraktade Tank Cintrée med svängd boett.
montre_tank_cintr__e_cartier_fred_astaire_livre_73761044_north_545x.jpg

Cartier lät Edmund Jaeger ordna urverken och han tog in basverken från LeCoultre. Jaeger och LeCoultre blev senare ett, och lyckades 1931 också klämma ur sig ett framgångsrikt rektangulärt ur.
Unknown-1.jpeg

Redan på 20-talet kom flera varianter av Tanken, och det har kontinuerligt släppts nya varianter under åren. Efter Cintréen kom Chinoise och den grymt coola Tank á Guichet.
cartier_image.1947476.jpg

Klockan blev populär och har blivit ett stående inslag på kändisar. Alla från Valentino och Gable till Chet Baker och Warhol kunde ses med den i officiella sammanhang. Även Kennedy hade en.
Unknown.jpeg

Såja, såja. Jag vet att det troligen är en Omega på Johns arm, men jag pratar om Jackie förstås.
1352e215b5e5b0493e29df0783eb9e30.jpg

På 70-talet kom Quartsarna, -89 kom Tank Americain, -96 Française och slutligen är vi framme vid höjdpunkten; -04 introducerades Tank Solo.
TankSolo.jpg

Här hade det ju varit roligt att använda en egentagen bild, men ni vet ju...

Slutligen vill jag tacka de som orkat läsa så här långt. Reservera mig för eventuella felaktigheter (som ni gärna får rätta) och be om ursäkt till internet för alla de stulna bilderna.
Snygg och informativ liten historielektion! Mycket bra, tack!

Dag fem med Cartier Tank.
Vaknade tidigt. På väg till köket passeras hallen och skoskåpet där klockan ligger på nattvila. Utan att egentligen tänka sliter jag åt mig klockan, sätter på mig den och traskar vidare ut i köket.
Tanken har blivit en del av mig som väldigt få klockor har blivit förut. Inte ens suben är på den nivån.
Frukost hoppades över och jag drog iväg till träningen. Givetvis följde klockan med. Den fick dock stanna kvar i bilen.
Börjar redan få lite separationsångest :(

Dag fem med Cartier Tank.
Vaknade tidigt. På väg till köket passeras hallen och skoskåpet där klockan ligger på nattvila. Utan att egentligen tänka sliter jag åt mig klockan, sätter på mig den och traskar vidare ut i köket.
Tanken har blivit en del av mig som väldigt få klockor har blivit förut. Inte ens suben är på den nivån.
Frukost hoppades över och jag drog iväg till träningen. Givetvis följde klockan med. Den fick dock stanna kvar i bilen.
Börjar redan få lite separationsångest :(
Det börjar med bråk och slutar med barnvagn!

Som en god socialdemokrat så får man inte vara lat. Till första maj hör att man går man ur huse och demonstrerar!
Jag är varken sosse eller speciellt intresserad av demonstrationer, men skulle jag vara det så vore det bra om någon kunde lagstifta om längden på veckorna. Att dubbla dessa vore ganska bra.
Grym separationsångest just nu.
Vill inte lämna den i morgon :(

WP_20160501_13_40_44_Pro.jpg

Cartieren lämnar idag och jag hoppas på nästa passaround i morgon!
Vicorinox, herr I come!

Sista natten med Tanken :(
Har precis tvättat av den och ska till att paketera och skicka iväg den till näste man i listan.
Ni som följt mig den här veckan fick åskåda en åsiktsförändring av Guds nåde. Till en början såg jag klockan som ett skämt.
Tjuge tusen spänn för en parfymklocka? Ett ultra-tunt armband? Buckleysiffor? Cartier?
ha-ha-ha.png

Det var många tveksamheter när jag klämde på den första gången.

Redan andra dagen blev det ett annat ljud i skällan och jag kände en stark tillhörighet till den lille.

Storleken är som sagt inte i klass med klockan i den kommande Victorinoxen-passarounden jag ska vara med på (får klockan i morgon).
Men i och med den rektangulära boetten så fungerar det bra med de tämligen modesta måtten.
Snor dessa uppgifter nedan från @JaTack
Här kommer information från Nymans UR:
Artikelnummer: W5200003
Typ: Herr
Kaliber: Calibre Cartier 690
Armbandsfärg: Svart
Urverk: Quartz
Boett: Rostfritt stål
Urtavla: Silver
Glas: Safirglas
Armband: Alligatorband
Mått: 34,80 x 27,40 mm
Vattentät till: 3 ATM (30 meter)
Garantitid: 2 år

Säljs i butik: Stockholm
Pris: 22 600 kr

Som alla mina tidigare flickvänner säger (och då måste det ju vara sant) så har inte storleken någon betydelse.
Men även om storleken är lite så där... *viftar med lillfingret* så har klockan en väldigt kraftig närvaro på handleden.
Vad beror det på? Hur kan en så liten viktlös klocka ha ens ett uns av närvaro?
Den har ingen sunbursttavla som blurrar till det, den är bara svart och vit. Buckleysiffrorna gör att man lägger märke till klockan. Blicken suger sig ner till klockan så fort man råkar svepa med blicken åt dess håll.
Det finns inga komplikationer, och då menar jag inga! Det finns inte ens en sekundvisare! Det är ju lika bra. Hur kul är det med en hoppande sekundvisare som avslöjar kvartsverket?
Otroligt smart att skippa sekundvisaren! Jag vet inte om detta är ett nytt påfund eller om Cartier haft detta hela tiden. men smart är det.
Datum och annat jox finns inte heller!

Jag gnällde lite över bandet och dess avsaknad av stoppning. Visst kunde det vara en halv millimeter mer stoppning men äh, det spelar ingen roll!

När jag var med i passarounden på Oris divern så kände jag i slutet av veckan att jag var klar med klockan. Jag saknade mina andra klockor lite grann och när jag skickade iväg den så var det lite av en befrielse.
Så känner jag inte nu. Jag kommer att sakna den.
Om jag skulle vinna den så kommer den ändå att läggas ut till försäljning ganska omgående. Anledningen till detta är att det finns en liknande modell som är 5 mm större, har datum och sekundvisare samt ett automatiskt ETA-verk. Den kostar 9-10 tusen kronor mer, men jag tror att det vore den ultimata kontorsbeatern och en klocka man skulle kunna ha även utanför jobbet. Ok, om man ska påta i trädgården eller meka Vespa så kanske jag tar den blåa Victorinoxen jag hoppas vinna vid nästa passaround. :)

WP_20160502_07_57_40_Pro.jpg

WP_20160502_08_04_46_Pro.jpg

Nu får jag gulla med DS:en en dag innan jag går på nästa passaround.
WP_20160502_10_22_46_Pro 1.jpg

Tillbaka
Topp