Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Automat, sekundvisare och datum. Den är väl lite större på alla ledder också.![]()
![]()
Här kommer två handledsbilder.
Automat, sekundvisare och datum. Den är väl lite större på alla ledder också.
Ser bra ut!
Finns det en andra Cartier?? Du måste skoja?!Snart är du inte herre på täppan längre, @Moorflax!
Den mytiska ANDRA Cartier Tanken har siktats på ett utlämningsställe i hjärtat av Sveriges kornbod. Klockan som inte gör väsen av sig, för de blyga och försiktiga violerna som inte vill uppta bandbredd i onödan.
Jag tror att den har ett uppdämt uppmärksamhetsbehov som det får bli min uppgift att förlösa!
Ehh... Ryktet om konkurrerande Tankar kan ha varit lite överdrivet, tyvärr...Finns det en andra Cartier?? Du måste skoja?!
Jag tror det inte förrän jag ser det!
Om det nu mot förmodan skulle vara så, måste detta så klart dokumenteras ordentligt.
Måste också tillägga att bandet är väldigt bekvämt. Lätt att bära och man blir inte svettig.
![]()
Visst, sätt extra press på mina redan ynkliga axlar!Ehh... Ryktet om konkurrerande Tankar kan ha varit lite överdrivet, tyvärr...
Jag är en j-la klant! Jag hämtar paket på tre olika ställen, med olika öppettider. Självklart lyckades jag röra till det, missade med 45min. Och eftersom det här var Företagscentret så öppnar de måndag kl 8.30...
Jag ber alla intresserade (4st?) om ursäkt. Ni får hålla tillgodo med Moorflax fram till måndag kväll!![]()
Ehh... Ryktet om konkurrerande Tankar kan ha varit lite överdrivet, tyvärr...
Jag är en j-la klant! Jag hämtar paket på tre olika ställen, med olika öppettider. Självklart lyckades jag röra till det, missade med 45min. Och eftersom det här var Företagscentret så öppnar de måndag kl 8.30...
Jag ber alla intresserade (4st?) om ursäkt. Ni får hålla tillgodo med Moorflax fram till måndag kväll!![]()
Ja, vad ska jag säga... Jag är ju själv "vän av ordning" och leker passaround-polis så fort jag får chansen. Och så f-ar jag upp det själv...Vi är vana att bara få läsa om Tank 1.![]()
Ingen fara. Vi förstår ju att du kommer bräcka allt och alla med dina episka kommentarer och studiofotograferingar nästa veckaJa, vad ska jag säga... Jag är ju själv "vän av ordning" och leker passaround-polis så fort jag får chansen. Och så f-ar jag upp det själv...
Sorry!![]()
Haha Elias borde inse hur cool den är!
Pojken är förtappad.Haha Elias borde inse hur cool den är!
Ganska precis så faktiskt! Det gäller att vara med i början när någon startar en passaround. Platserna försvinner fort!Skön klocka!! Btw hur funkar dessa passarounds och hur signar man upp sig? Har ni skramlar ihop köpesumman på x personer och lottar sedan?
Snygg och informativ liten historielektion! Mycket bra, tack!En liten googlad historielektion om Cartier Tank (för att blidka passaraound-gudarna).
![]()
Cartier Tank skapades av Louis Cartier 1917. Han sägs ha fått inspiration från de franska Renault FT-tankarna.
![]()
Louis sägs ha skänkt den första prototypen till den hårdföre amerikanske generalen John "Black Jack" Pershing.
![]()
1919 tog försäljningen fart. Tanken representerade något nytt bland armbandsuren, en rektangulär boett och en integration av bandet. Här ett tidigt exemplar av den eftertraktade Tank Cintrée med svängd boett.
![]()
Cartier lät Edmund Jaeger ordna urverken och han tog in basverken från LeCoultre. Jaeger och LeCoultre blev senare ett, och lyckades 1931 också klämma ur sig ett framgångsrikt rektangulärt ur.
![]()
Redan på 20-talet kom flera varianter av Tanken, och det har kontinuerligt släppts nya varianter under åren. Efter Cintréen kom Chinoise och den grymt coola Tank á Guichet.
![]()
Klockan blev populär och har blivit ett stående inslag på kändisar. Alla från Valentino och Gable till Chet Baker och Warhol kunde ses med den i officiella sammanhang. Även Kennedy hade en.
![]()
Såja, såja. Jag vet att det troligen är en Omega på Johns arm, men jag pratar om Jackie förstås.
![]()
På 70-talet kom Quartsarna, -89 kom Tank Americain, -96 Française och slutligen är vi framme vid höjdpunkten; -04 introducerades Tank Solo.
![]()
Här hade det ju varit roligt att använda en egentagen bild, men ni vet ju...
Slutligen vill jag tacka de som orkat läsa så här långt. Reservera mig för eventuella felaktigheter (som ni gärna får rätta) och be om ursäkt till internet för alla de stulna bilderna.
Det börjar med bråk och slutar med barnvagn!Dag fem med Cartier Tank.
Vaknade tidigt. På väg till köket passeras hallen och skoskåpet där klockan ligger på nattvila. Utan att egentligen tänka sliter jag åt mig klockan, sätter på mig den och traskar vidare ut i köket.
Tanken har blivit en del av mig som väldigt få klockor har blivit förut. Inte ens suben är på den nivån.
Frukost hoppades över och jag drog iväg till träningen. Givetvis följde klockan med. Den fick dock stanna kvar i bilen.
Börjar redan få lite separationsångest![]()
Ja det har blivit väldigt omvända känslor för denna. Gillar den jättemycket.Det börjar med bråk och slutar med barnvagn!
Går ut hårt med en bra bild direkt! Bra där!Då kör vi!
![]()