• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Cartier Tank-passaround-tråden!

Funkar till grillning också!
image.jpg

Försommargrillning innebär också den årliga julöl-tömningen. Hoppas vara färdig innan midsommar om det är någorlunda grillväder.
image.jpg
Önskar att jag köpt fler flaskor med julöl och must.. Men väntan ska ju vara halva grejen sägs det..

Håller på för fullt å gör hemmagjord pizza ! Å tanken tacklar den uppgiften hur bra som hellst !
image.jpeg
Ser bra ut, både pizzan och klockan. Hur trivs du med den? :)

Har bara haft på mig klockan en timme nu på kvällen. Jag slås dock varje gång av hur trevligt det är att sätta på sig den. Spännet är en distinkt dröm (vet att en del gnällde i början, kanske är det nu "inslitet"?), den väger nästan inget men har ändå en bra närvaro på handleden. Jag tror att hemligheten ligger i bandets kvalitet och att det enkelt går att ställa in en exakt längd på mm. Ska jag gnälla vore det schysst att ha lite mer massa "on top", det känns nu lite som ett bekvämt armband.
image.jpg

Jag har ju en "Tank" sedan tidigare... Jag har väl tyckt att den är rätt fin. Lite "on the heavy side" kanske. Kraftig benstomme, det rår den ju inte för. Den har nog fötts upp på havregrynsgröt. Med grädde och sylt på, mycket grädde. Men som sagt, jag gillar den! Mycket av det goda!
:bag:
image.jpg

Nu är Tanken på väg till Umeå och @SimonML. Jag vill tacka @Nymans Ur 1851 och @JaTack för möjligheten att prova en Cartier Tank. Det hade nog aldrig blivit av annars, av flera anledningar.

Jag hade låga förväntningar på den här passarounden. Jag anmäler mig ju tvångsmässigt till alla passarounds jag kan, men den här gången var jag nära att backa ur. För Cartier är inte ett märke som fångat mitt intresse, den såg ut att ha en väldigt tråkig tavla, den är för liten, den är Kvarts. Jag är väldigt glad att jag inte backade ut ur, som det visade sig, den mest spännande och givande passarounden jag deltagit i. Alla mina fördomar kom på skam.

Cartier är ett spännande, anrikt och inovativt klockföretag. Efter att ha läst på om märket känner jag att det är en riktig sleeper och utmanare till betydligt mer namnkunniga märken. Tidigare kände jag att om det stod Cartier på en tavla var det negativt, nu känner jag tvärtom.

Tavlan är nog den bästa jag sett i verkligheten (jag är iofs nästintill noob). Den enkla symmetriska layouten, romerska siffror och svart-vita kontrasten fungerar så bra i verkligheten. Jag är väldigt förvånad, och fortfarande efter en vecka, lite skeptisk. Den slimmade polerade boetten med några skruvar på sidorna är precis lagom kontrast till tavlan. Kronan är jag konstigt nog mer likgiltig inför, inte dålig, men den där wow-känslan jag förväntade mig uteblev (kom för tavlan istället). Likadant med de blånerade visarna, jättesnygga och balanserade, men inte heller de tar överhanden från tavlan. Bandet är tunt och styvt och fungerar fint med boetten. Viklåset är skitbra. Tunt och smidigt med ett snyggt spänne.

Storleken förbryllar mig. Den är för liten. Eller? Den har en närvaro på handleden trots att den inte väger något och är pluttliten, fast jag glömde dock bort att jag hade den på handleden vid något tillfälle. Som kostym-ur borde det vara lättare att hantera storleken, men jag fick inte tillfälle att prova (j-la sommarvärme). På wristshots ser det bra ut, när jag tittar ned känns det litet.

Kvarts funkar ju fint på ett kostymur med två händer. Tittar man noga ser man att minuten rör sig lite då och då. Skönt att tiden är rätt på ett ur man kanske bara använder då och då.

För att sammanfatta tycker jag Cartier Tank är en fantastisk klocka. Den är välbalanserad och med en fantastisk helhet, och jag tror att det är tavlan som balanserar upp allting. Jag hoppas att jag vinner den. Om jag inte vinner den kommer jag titta på Cartier när det blir dags att skaffa dress-ur framöver. Blir det inte Tank har jag funderar på Amercaine eller ffa Basculante. Kanske automat för att få lite, lite mer massa på handleden.

Återigen tack, och imponerande om ni orkat läsa så här långt!

Nu är Tanken på väg till Umeå och @SimonML. Jag vill tacka @Nymans Ur 1851 och @JaTack för möjligheten att prova en Cartier Tank. Det hade nog aldrig blivit av annars, av flera anledningar.

Jag hade låga förväntningar på den här passarounden. Jag anmäler mig ju tvångsmässigt till alla passarounds jag kan, men den här gången var jag nära att backa ur. För Cartier är inte ett märke som fångat mitt intresse, den såg ut att ha en väldigt tråkig tavla, den är för liten, den är Kvarts. Jag är väldigt glad att jag inte backade ut ur, som det visade sig, den mest spännande och givande passarounden jag deltagit i. Alla mina fördomar kom på skam.

Cartier är ett spännande, anrikt och inovativt klockföretag. Efter att ha läst på om märket känner jag att det är en riktig sleeper och utmanare till betydligt mer namnkunniga märken. Tidigare kände jag att om det stod Cartier på en tavla var det negativt, nu känner jag tvärtom.

Tavlan är nog den bästa jag sett i verkligheten (jag är iofs nästintill noob). Den enkla symmetriska layouten, romerska siffror och svart-vita kontrasten fungerar så bra i verkligheten. Jag är väldigt förvånad, och fortfarande efter en vecka, lite skeptisk. Den slimmade polerade boetten med några skruvar på sidorna är precis lagom kontrast till tavlan. Kronan är jag konstigt nog mer likgiltig inför, inte dålig, men den där wow-känslan jag förväntade mig uteblev (kom för tavlan istället). Likadant med de blånerade visarna, jättesnygga och balanserade, men inte heller de tar överhanden från tavlan. Bandet är tunt och styvt och fungerar fint med boetten. Viklåset är skitbra. Tunt och smidigt med ett snyggt spänne.

Storleken förbryllar mig. Den är för liten. Eller? Den har en närvaro på handleden trots att den inte väger något och är pluttliten, fast jag glömde dock bort att jag hade den på handleden vid något tillfälle. Som kostym-ur borde det vara lättare att hantera storleken, men jag fick inte tillfälle att prova (j-la sommarvärme). På wristshots ser det bra ut, när jag tittar ned känns det litet.

Kvarts funkar ju fint på ett kostymur med två händer. Tittar man noga ser man att minuten rör sig lite då och då. Skönt att tiden är rätt på ett ur man kanske bara använder då och då.

För att sammanfatta tycker jag Cartier Tank är en fantastisk klocka. Den är välbalanserad och med en fantastisk helhet, och jag tror att det är tavlan som balanserar upp allting. Jag hoppas att jag vinner den. Om jag inte vinner den kommer jag titta på Cartier när det blir dags att skaffa dress-ur framöver. Blir det inte Tank har jag funderar på Amercaine eller ffa Basculante. Kanske automat för att få lite, lite mer massa på handleden.

En väldigt bra sammanfattning måste jag säga!

Tack själv för den fina sammanfattningen och uppdateringarna tidigare under din vecka :)

Känner igen mig vad det kommer till namnet, innan tänkte jag bara på smycken och liknande attiraljer. Nu ser jag det också som ett klockmärke som kan stå på egna ben!

Äntligen har den kommit!
Det var med stor förväntan som jag klampade in på postkontoret och hämtade det mystiska paketet, väl hemma plockade jag fram den finaste av knivar för att öppna paketet så varsamt som möjligt. Och visst döljde sig där ett vackert lyxigt herrur. Var dock tvungen att korta av armbandet lite efter filthywatchs grova handleder :) här kommer lite bilder från paketöppningen!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Sådär här kommer en liten sammanfattning av min vecka med cartiern.
Min första känsla var att den kändes väldigt exklusiv, och jag älskade de blå detaljerna i visarna och kronan. Jag saknade sekundvisaren en hel del, det kändes ibland som om klockan stod stilla eftersom det inte var något som tickade hela tiden. Passformen och storleken på klockan gjorde att den satt perfekt på handleden, precis som några innan mig har sagt så märkte man inte att man hade den på sig och jag gick mer än en gång till klocketuiet för att välja dagens klocka men insåg ganska snart att jag redan hade den på armen. Jag har testat klockan till många olika outfits och jag tycker den är lite för liten för att fungera på kortärmat. Men den är otroligt snygg till en långärmad skjorta eller full kostym. Helhetsintrycket av klockan är väldigt positivt, men det är ingen vardagsbeater, det är för mig en klocka som skulle få ligga mycket i klocklådan för att sedan få komma fram till speciella högtidliga tillfällen. Med det så tackar jag för mig och njuter av en sista kväll med herr cartier innan han skeppas vidare till nästa klockälskare.
Ett extra tack till @JaTack som styrt upp detta. Avslutar detta med ett gäng handledskort!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Nästa man till rakning. Fick hem den idag!
Fick även den gula inoxen igår så det blir en hektisk testvecka...

Wristskott:
image.jpeg
En sån liten pluttis!! Men den är väldigt fin, spontant tycker jag att armbandet är lite obekvämt men det löser man ju lätt med en permanent kortning av bandet anpassat till egna armen...

Men hustrun är mera petite!

Nytt vristskott:

image.jpeg

Klart bättre! OM den skulle hamna hos mig blir hustrun glad över en ny klocka.

Fortsättning följer.

Nu har Tank #2 landat i Luleå, den nordligaste hållplatsen! Första intrycket: Liten men riktigt cool! Passar ändå hyfsat bra på mina handleder med 15cm i omkrets... Även om jag tror att även den lite större versionen hade passat. Krävdes en del kraft för att få igen spännet, vilket min handled fick lida av (se sista bilden). Överlag gillar jag dock klockan riktigt mycket, ska bli en kul vecka!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Nu har Tank #2 landat i Luleå, den nordligaste hållplatsen! Första intrycket: Liten men riktigt cool! Passar ändå hyfsat bra på mina handleder med 15cm i omkrets... Även om jag tror att även den lite större versionen hade passat. Krävdes en del kraft för att få igen spännet, vilket min handled fick lida av (se sista bilden). Överlag gillar jag dock klockan riktigt mycket, ska bli en kul vecka!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Fast den ser faktiskt bra ut på dig!

Tillbaka
Topp