• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Cartier Tank-passaround-tråden!

Efter ett trevligt överlämnande från @The lord är det nu min tur att förvalta tanken kommande vecka!

Första intrycket av klockan är helt klart positivt. Bär till vardags en 34 mm oysterdate, så storleksmässigt var det ingen större omställning. Däremot kommer det ta en stund att vänja sig vid den lätta vikten, som en del tidigare nämnt. Fler tankar (hehe) om klockan kommer under veckan! :)

IMG_0581.jpg

Börjar verkligen uppskatta klockan mer och mer! Har nu haft den i min ägo i två dagar och känner redan att den kanske får stanna om turen är med mig vid utlottningen. Tanken känns väldigt elegant, men tar inte för mycket uppmärksamhet. Jag tänker att avsaknaden av sekundvisaren är en av faktorerna som bidrar till just känslan att den bara finns där på armen utan att egentligen göra så stort väsen av sig.

IMG_0586.jpg

IMG_0588.jpg

Börjar verkligen uppskatta klockan mer och mer! Har nu haft den i min ägo i två dagar och känner redan att den kanske får stanna om turen är med mig vid utlottningen. Tanken känns väldigt elegant, men tar inte för mycket uppmärksamhet. Jag tänker att avsaknaden av sekundvisaren är en av faktorerna som bidrar till just känslan att den bara finns där på armen utan att egentligen göra så stort väsen av sig.

IMG_0586.jpg

IMG_0588.jpg
Håller med om avsaknaden av sekundvisare. Det ger en tyst, stilla närvaro som är riktigt skön... :)

Hej Passaround-kompisar!

Nu har klocka nummer 2 anlänt till mig på västkusten. Mitt första intryck är att den är väldigt liten..men jag gillar det!

Jag har läst en del klagomål angående spännet så såg fram emot att prova detta. Det gick bra att ändra storlek på bandet, men sen när jag väl skulle knäppa den sen igen runt handleden så gick det sådär, måste vara efterbliven men jag hade väldiga problem med att få den stängd. Nu sitter den på, men får se om jag lärt mig eller om den bara är väldigt jobbig. Vill dela ut ytterligare en känga till spännet, men det är nog bara för jag inte riktigt gillar viklås i allmänhet också, den sitter inte riktigt bra runt handleden. På ena sidan sidan viklåset så sitter det dubbel band då det är vikt inåt, sen så finns viklåset dubbelt på insidan åt andra hållet. Jag gillar personligen känslan av bandet tight kring handleden, inte känslan av att det ligger ett ytterligare lager mellan. Är det bara jag som inte gillar detta eller?

Men själva klockan får högt betyg såhär efter 30 min, och det är väl den som räknas! :)

Här kommer lite bilder:
IMG_0248.JPG
IMG_0249.JPG
IMG_0250.JPG

Då byter vi från Omega från 1951 till Cartier från 2016
IMG_0252.JPG
IMG_0254.JPG
IMG_0255.JPG
IMG_0257.JPG

Här nedan ser man hur bandet sitter på insidan.
IMG_0258.JPG

Hela hemligheten med att stänga består i att trycka på bandet precis nedanför spännet

Ta gärna en bild på hur bandet "är trätt" genom spännet. När jag fick den satt det lite snett, och efter justering gick det lättare att stänga.

Hela hemligheten med att stänga består i att trycka på bandet precis nedanför spännet
Tack @jabla ett mycket bra tips!

Ta gärna en bild på hur bandet "är trätt" genom spännet. När jag fick den satt det lite snett, och efter justering gick det lättare att stänga.

Nu har jag ändrat lite men såhär ser det ut iallafall. Jag försökte få viklåset att vara centrerat, men det innebär ju att spännet utifrån blir långt åt ett håll. Försätter experimentera helt enkelt :)

IMG_0283.JPG
IMG_0284.JPG
IMG_0285.JPG

Bilagor

• IMG_0283.JPG
    IMG_0283.JPG
    73.7 KB · Visningar: 22
  • IMG_0285.JPG
    IMG_0285.JPG
    72.9 KB · Visningar: 19
Börjar bli riktigt sugen nu, bara ca två veckor kvar till min tur nu (om jag har räknat rätt och ordningen bland folket i göteborg inte har ändrat sig). Riktigt snygga bilder hittills.

(Tråden började även halka rätt långt ned bland sidorna så tyckte det var dags att bumpa upp den lite :p)

Efter en långhelg med fullspäckat schema och strålande väder här i Göteborg, som tyvärr resulterat i dålig uppdatering här i tråden, går Tank nummer ett vidare från mig idag. Har efter bara en vecka blivit tagen av klockans subtila elegans. Storleken gör sig perfekt på mina relativt smala handleder och den vita urtavlan gör sig väldigt fin ute i solen. Har till vardags en ganska avslappnad klädsel, t-shirt, jeans och skjortor i ledigare material och tycker tanken bryter av det hela på ett trevligt sätt.

Kan verkligen se mig i framtiden införskaffa mig klockan, om jag nu inte skulle ha turen med mig senare i år vid utlottningen. Hade varit intressant att byta band på den och kan tänka mig att både olika färger och materialval på banden kan ändra hela bilden utav den.

Lämnar er med ett par bilder!

IMG_0612.jpg

IMG_0610.jpg

Bonus! Tanken fick även vara med i söndags och slå nytt nordiskt publikrekord under Håkan-konserten!

IMG_0603.jpg

Tack @JaTack för ett trevligt intiativ och kul att få vara med på min första passaround, och definitivt inte den sista! :)

Då har Tank nr 1 landat hos mig. Den överlämnades under en trevlig pratstund med @J.Å på ett café i centrala Göteborg. Haft på den i 10 minuter och jag gillar den verkligen. Liten, lätt och elegant!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Så båda tanksen är i Göteborg nu, skulle ju haft en tank gtg:) jag lämnar över Tank 2 till @Jolly senare idag. Skall även skriva ner lite avslutande tankar när jag är hemma. Veckan har gått för snabbt!

Då har Tanken lämnat mig och jag tänkte skriva ner några korta ord om upplevelsen.

Positivt: Jag tycker om storleken, den är liten men känns absolut inte för liten. Gillar även form och finish, och de små detaljerna som de blånyansrade visarna och pärlan(?). Den ger en lite lyxig känsla tycker jag allt.

Negativt: Även om jag efter @jabla s tips lärde mig knepet för att stänga viklåset så gillar jag det inte. Om man skall försöka ha insidan av viklåset plant mot undersidan av hanleden så hamnar "spännet" på utsidan så långt åt en sida. Tyckte inte riktigt att den satt skönt heller.

Slutsats: En mycket fin klocka som jag faktiskt tror att jag kommer äga någon gång i framtiden, men då byta till något annat band och spänne för lite bättre feeling. Finns den manuell och i 18k guld? :)

Slutligen ett stort tack @JaTack som ordnade denna passaround!

Tillbaka
Topp