• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Acos

Audemars
Varit en sjukt bra fiskedag idag, den här var topp fisken
36A5783C-8796-48C6-A993-19ED0538F9A7.jpeg
 

Acos

Audemars
Ja det är iaf min erfarenhet. Tänk på att inte köpa för litet batteri bara, och att om du kör bly/agm så är det bara halva kapaciteten som bör användas annars förkortar man livslängden på dom.
Tänkte köpa fritidsbatteri eller marin batteri så man kan köra hela cyclen ifall det blir el, verkar va vanligt att köra på 95-100ah eller har jag fått det om bakfoten
 

snajgel

Panerai
Tänkte köpa fritidsbatteri eller marin batteri så man kan köra hela cyclen ifall det blir el, verkar va vanligt att köra på 95-100ah eller har jag fått det om bakfoten

som jag förstått det så ska man köra Li-Ion om man vill kunna köra dom i botten. Men dom kostar ganska mycket mer men är också mindre och lättare.
Vanliga fritids/marin-batteri bly/agm ska inte laddas ur helt.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Ny dag och nya möjligheter....
Idag ville tanten med ut på en tur för att sola och bada, snabbt som ögat så åkte fiskegrejerna med :)
Blev ett femtontal torskar, lite fler makrillar och några få sillar.
Några makrillar behölls, resten får växa till sig.
IMG-20200809-WA0001.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
På söndag åker jag och några kompisar från Skåne upp till Stekenjokk för en veckas fjällfiske.
Ska bli jäkligt kul. Igår planerade vi maten, blir mycket frystorkat.. och en lång bilresa upp, 15 timmar utan stopp...
Kommer bomba med bilder vid tillfälle. Riktigt fint där uppe och fina fiskar också. De är oftast inte så stora men fångar man någon större så blir det mat.

På tal om något helt annat. Funderar på att köpa fiskebåt nästa år eller året efter det.
Vad tycker ni om Ryds båtar?
Aluminiumbåt är kanske bättre. Mindre underhåll?
Buster, Kimple? Vi är max tre st ombord och behöver inte åka snabbt. Bara något trevligt så man kan komma ut och fiska där fisken finns. Gädd/aborrfiske + havsöring/näbbgädda/annat som finns vid havet utanför typ Åhus.
Värsta lyxåket behöver man inte heller, men båten ska gärna klara av enklare havsfiske.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
På söndag åker jag och några kompisar från Skåne upp till Stekenjokk för en veckas fjällfiske.
Ska bli jäkligt kul. Igår planerade vi maten, blir mycket frystorkat.. och en lång bilresa upp, 15 timmar utan stopp...
Kommer bomba med bilder vid tillfälle. Riktigt fint där uppe och fina fiskar också. De är oftast inte så stora men fångar man någon större så blir det mat.

På tal om något helt annat. Funderar på att köpa fiskebåt nästa år eller året efter det.
Vad tycker ni om Ryds båtar?
Aluminiumbåt är kanske bättre. Mindre underhåll?
Buster, Kimple? Vi är max tre st ombord och behöver inte åka snabbt. Bara något trevligt så man kan komma ut och fiska där fisken finns. Gädd/aborrfiske + havsöring/näbbgädda/annat som finns vid havet utanför typ Åhus.
Värsta lyxåket behöver man inte heller, men båten ska gärna klara av enklare havsfiske.
Låter som en kanonkul resa!

Angående båt så har jag egentligen inget tips, men jag har några släktingar som säljer båtar - däribland Kimple - och jag tycker att de är fina. Står och kikar på en 390 Catch just nu. Ser välbyggda och seriösa ut. :)
image.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Låter som en kanonkul resa!

Angående båt så har jag egentligen inget tips, men jag har några släktingar som säljer båtar - däribland Kimple - och jag tycker att de är fina. Står och kikar på en 390 Catch just nu. Ser välbyggda och seriösa ut. :)
image.jpg
Ja det ska bli kul!

390 Catch som du la upp bild på ser bra ut. Verkar vara välbyggda. Tillräckligt stor också utan att vara för stor eller dyr.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Ja det ska bli kul!

390 Catch som du la upp bild på ser bra ut. Verkar vara välbyggda. Tillräckligt stor också utan att vara för stor eller dyr.
Tidigare hade jag en äldre eka som heter Kosterfjord 46.
Den var 4,60 m och då hade jag den bara i insjö, fiskade mycket i den och var 1-3 personer. Det var inte gott om utrymme när man var 3 personer..... Förvisso var det en äldre konstruktion och jag ser att man har moderniserat den nu jämfört med tidigare men jag tror 3,90 m är i minsta laget om ni är tre personer.
Ni behöver ju plats för tank, fiskelådor, spö, ev. håv, ev. ryggsäck etc.
Personligen hade jag siktat på en större båt utefter det du beskriver.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Blev en 3kg gädda och 6hg aborre på klassigt drag från båt/mete med mask i insjö i Jämtlands inland nu på sem.
Kan lägga upp en bild här om nån är intresserad.
 
Topp