• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Acos

Audemars
Är ute en sväng på havet.
Har blivit ett antal små torskar och så denna fina blågylta.
DSC_0091.JPG
Jäklar vad giftig!
 

Acos

Audemars
Ja den ser nästan overklig ut, som om man photoshoppat in den.
Tyvärr lite strul med tilt/trim så inga rundor på länge, å andra sidan har det ju blåst så sabla mycket så det hade knappt gått att fiska vettigt.
Ser onekligen redigerad ut vart har du varit och fiskat upp den?:)
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Köpt nytt spö som kommer idag. Återkommer med bilder. Mitt nuvarande spö är 90g+ så det är ett gäddfiskespö, men det visste jag inte när jag började fiska utan jag köpte bara något som såg fett ut. Det är inte så kul att fiska med när man fiskar regnbåge/aborre/öring osv så jag bestämde mig för att köpa ett spö som passar bättre för sådant. Så har jag kvar mitt 90+ spö till gäddfiske. Ska fixa ny lina till det spöet också.

Vad köpte jag då?
Spö: Westin W3 8'/240cm 7-25g haspelspö
Rulle: Shimano Stradic FL - 2500HGFL

Lina: Fireline Ultra 8 0.17mm Smoke

Och sen köpte jag 5-6 nya drag (spinnare, skedar och kustdrag)

Ska bli kul det här! Jag och några kompisar ska under sommaren upp till Stekenjokk och fiska öring och sådant. Då kan jag inte komma dit med ett 90g+ gäddspö som jag inte får ut mer än 10-15 meter med små spinnare och skedar...

Köpte exakt samma kombo
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Plockade hem ett lättare spö från Söder sportfiske idag med en Shimanorulle nedsatt till 699kr från rek. 1799kr - rätt bra deal. Har nu ett 28-84g gäddspö och ett 10-40g abborre/gäddspö, så nu blir det lite roligare att fiska abborre! :) Köpte även några abborrejiggar och en 16cm headbanger för gädda som ska bli kul att prova.
F98774DE-4953-46C2-8FAB-D269701F3942.jpeg

5705A368-823E-4EAD-8FE5-2B75B317859C.jpeg
 

zeke_varg

Omega
Har ni några tips om fiskeställe norröver i landet? Jag och familjen tar husbil 2v på roadtripp. Oklara destinationer. Vi kanske bara kommer till Skuleberget, Åre, Jokkmokk el de sista 50 milen upp i ingenmansland. Vädret, orken, komforten, svårigheter med husbil jag inte vet om avgör var sjutton vi hamnar. Ungarna är 8-9år så lite får de orka...

köpt antimyggprylar som start. Ska byta till ny lina så den är fräsch och i rätt längd.

8074F53E-2C57-42BA-B89D-AC6F6427FE6F.png
 
Har ni några tips om fiskeställe norröver i landet? Jag och familjen tar husbil 2v på roadtripp. Oklara destinationer. Vi kanske bara kommer till Skuleberget, Åre, Jokkmokk el de sista 50 milen upp i ingenmansland. Vädret, orken, komforten, svårigheter med husbil jag inte vet om avgör var sjutton vi hamnar. Ungarna är 8-9år så lite får de orka...

köpt antimyggprylar som start. Ska byta till ny lina så den är fräsch och i rätt längd.

8074F53E-2C57-42BA-B89D-AC6F6427FE6F.png
Har inget direkt ställe att rekommendera men om du aldrig provat på att meta efter bäcköring i någon av de många små åar bäckar som finns uppöver så rekommenderar jag detta starkt.
Långspö, lina, krok och mask och sedan är det bara att sätta igång - tillbaka till rötterna.
Fiskarna är små men upplevelsen desto större. Har provat en del fiskemetoder genom åren men denna är den som jag alltid längtar tillbaka till.
Kan dock tillägga att det allt som oftast är en myggig upplevelse.
 

zeke_varg

Omega
Har inget direkt ställe att rekommendera men om du aldrig provat på att meta efter bäcköring i någon av de många små åar bäckar som finns uppöver så rekommenderar jag detta starkt.
Långspö, lina, krok och mask och sedan är det bara att sätta igång - tillbaka till rötterna.
Fiskarna är små men upplevelsen desto större. Har provat en del fiskemetoder genom åren men denna är den som jag alltid längtar tillbaka till.
Kan dock tillägga att det allt som oftast är en myggig upplevelse.
Kört en hel del bäckfiske i min ungdom men hade inte med den i planen! Toppentips!

grymt om kidsen får träna på att smyga lite. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ska upp till Vemdalen om några veckor och givetvis ska fiskegrejerna med. Ska bli ruskigt skoj att fiska efter öring och röding för första gången. Någon som har varit där uppe i krokarna och har något att inflika/tipsa om? :)
 

Acos

Audemars
Har ni några tips om fiskeställe norröver i landet? Jag och familjen tar husbil 2v på roadtripp. Oklara destinationer. Vi kanske bara kommer till Skuleberget, Åre, Jokkmokk el de sista 50 milen upp i ingenmansland. Vädret, orken, komforten, svårigheter med husbil jag inte vet om avgör var sjutton vi hamnar. Ungarna är 8-9år så lite får de orka...

köpt antimyggprylar som start. Ska byta till ny lina så den är fräsch och i rätt längd.

8074F53E-2C57-42BA-B89D-AC6F6427FE6F.png
Har dessvärre inga tips men däremot funderar jag på hur bra en thermacell verkligen fungerar? Eller är det bushman som gäller
 
Har dessvärre inga tips men däremot funderar jag på hur bra en thermacell verkligen fungerar? Eller är det bushman som gäller
Har haft Thermacell i många år och har bara positivt att säga om deras produkter. Är du ute så tänk på vinden sen är ju Bushman också kanon. Båda ingår i min fiskearsenal. Knyta tafs med ett moln av mygg runt huvudet kan vara en prövning för den mentala hälsan ;)
Edit: tuberna till Thermacell kan du fylla själv om du rycker ur munstycket. Skruvar i passande skruv och drar ur backventilen. Sen tändernas och något av munstyckena. Ev får du fasa av en kant. Även Mr Mosquito mattor funkar om du tar två stycken. Då får du ner priset markant om det är relevant.
 

Acos

Audemars
Har haft Thermacell i många år och har bara positivt att säga om deras produkter. Är du ute så tänk på vinden sen är ju Bushman också kanon. Båda ingår i min fiskearsenal. Knyta tafs med ett moln av mygg runt huvudet kan vara en prövning för den mentala hälsan ;)
Edit: tuberna till Thermacell kan du fylla själv om du rycker ur munstycket. Skruvar i passande skruv och drar ur backventilen. Sen tändernas och något av munstyckena. Ev får du fasa av en kant. Även Mr Mosquito mattor funkar om du tar två stycken. Då får du ner priset markant om det är relevant.
Jaha! Tusen tack för tipsen, är allergisk mot mygg också men det har aldrig stoppat mig men man blir ju otroligt trött av alla bett så hade varit skönt att slippa:D
 
Jaha! Tusen tack för tipsen, är allergisk mot mygg också men det har aldrig stoppat mig men man blir ju otroligt trött av alla bett så hade varit skönt att slippa:D
Frugan är också allergisk och hon är sällan ute utan Thermacellen. Funkar bra tycker hon. Själv är jag inte känslig alls tack och lov och har på många fjällfisketurer känt mig nästan immun. Nu finns så bra medel så jag använder det istället. Ibland kör jag en gammal flaska vildmarksolja. Blir sjukt nostalgisk av doften. Minns kvällar och nätter då man fick lära sig bäckmetet av min saknade morfar.
 

Acos

Audemars
Frugan är också allergisk och hon är sällan ute utan Thermacellen. Funkar bra tycker hon. Själv är jag inte känslig alls tack och lov och har på många fjällfisketurer känt mig nästan immun. Nu finns så bra medel så jag använder det istället. Ibland kör jag en gammal flaska vildmarksolja. Blir sjukt nostalgisk av doften. Minns kvällar och nätter då man fick lära sig bäckmetet av min saknade morfar.
Låter som ett otroligt fiskeminne!
Har du provat på bushman 80? Helt sinnessjukt bra får däremot inte säljas i Sverige.. vet inte om den som säljs i Sverige är lika bra får väl prova den och utvärdera då alla dessa stift man provat på är som att kasta pengar i sjön enligt mig iallafall
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis! Vad kör du för lod? Såg ut att va en bra storlek har nämligen funderingar kring att utrusta kajaken med ett lod men det får gärna vara i behändig storlek och pris
Garmin striker 4 tror jag den heter! Jag betalade 700 begagnat! Skulle tippa på att de ligger runt 1500 nya! Har kopplat till ett motorcykel batteri från biltema. Kan rekommendera det till 100%. Lagom mycket inställningar för att inte tappa tålamodet.
Jag använder ändå bara en bråkdel av alla finesser:).
 

Acos

Audemars
Garmin striker 4 tror jag den heter! Jag betalade 700 begagnat! Skulle tippa på att de ligger runt 1500 nya! Har kopplat till ett motorcykel batteri från biltema. Kan rekommendera det till 100%. Lagom mycket inställningar för att inte tappa tålamodet.
Jag använder ändå bara en bråkdel av alla finesser:).
Va?! Det lät ju löjligt bra ska kika in det! Hur har du gjort med givaren? Är ju ändå bara struktur och betesfisk jag vill se och då helst struktur :)
 
Topp