Magnusr703
Basic
Dagens Ryss, Borsjtj
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Här kommer resten Fabian
Först kommer en pilgrimsmussla med fänkål,apelsin och saffran. Som"huvudrätt" är det torskrygg med hummerbuljong och lite syrad rödlök och blomkålspuré. Sist... men inte minst en "tiramisu" på te och rabarber.
Fint, ska ev köra torskrygg i helgen, rimmar du?
Något spec recept på puren ?
Förresten någon som har ett fint pulled pork recept att bjuda på ?
Förresten någon som har ett fint pulled pork recept att bjuda på ?
Såhär brukar jag göra: kvällen innan- marinera köttet med barbecue, vitlök, chili, soya, malen koriander.
Dagen D: lägg köttet i en gjutjärnskastrull, häll i en burk Coca-Cola och en öl. Skiva gullök och lägg ovanpå köttet. Låt köttet stå i ungn i minst 7 timmar. Ta en slev och skyffla spadet av Cola och öl över köttet varje timma för att hålla det saftigt. Du kan även putta ner löken i spaden efter en timma.
Servera med inlagd rödlök (görs också dagen innan), vitlöksyoghurt och guacumole på lime koriander, chili och vitlök (och avokado,såklart).
Finns många sätt att göra det på men jag gilla mitt!
Ser bra ut killar! Ska nog försöka mig på lite schysst matlagning till helgen. Hinner f-n inte med det så ofta längre...
Inlagd rödlök till pullat kött låter gott! Måste provas.
CaptainOats - Ang. recept på pulled... Ta vad f-n som helst som är blött (grillsås, ketchup eller liknande) i med en rejäl skvätt hyfsat rökig whisky, en matsked (typ) råsocker, nå´t starkt (sambal/Tabasco/Hot-sauce) & lite blandade kryddor (spiskummin ger bra smak) & skivad lök & vitlök. Coca cola lät spännande! Då skippar man sockret, antar jag...
Ta vad f-n som helst, mao... Det är det som är tjusningen!
Se som sagt var till att ösa då & då. Blir det för blaskigt framåt slutet, ta locket åt sidan så det får reducera lite. Blir det för torrt, på med lite vatten/buljong
Såhär brukar jag göra: kvällen innan- marinera köttet med barbecue, vitlök, chili, soya, malen koriander.
Dagen D: lägg köttet i en gjutjärnskastrull, häll i en burk Coca-Cola och en öl. Skiva gullök och lägg ovanpå köttet. Låt köttet stå i ungn i minst 7 timmar. Ta en slev och skyffla spadet av Cola och öl över köttet varje timma för att hålla det saftigt. Du kan även putta ner löken i spaden efter en timma.
Servera med inlagd rödlök (görs också dagen innan), vitlöksyoghurt och guacumole på lime koriander, chili och vitlök (och avokado,såklart).
Finns många sätt att göra det på men jag gilla mitt!
Fint! Akta dig för bly-emaljen bara.
Det där ser riktigt jävla gott ut!
Kanon, tack för tipsen alla.
Fint! Akta dig för bly-emaljen bara.
I en vanlig gjutjärnsgryta?
Speciellt gammal flagnande emalj är riktigt giftig. Även aluminumkärl, belagda och obelagda gamla kopparkärl är giftiga. Att sedan även teflon är omtalat och i sig giftigt är mer känt.
Precis men i en klassisk gjutjärnsgryta så behöver man ju aldrig oroa sig om den inte har en beläggning.
Precis, då är det bara gammalt fett och lite för mycket järn man kan få i sig, rätt ofarligt. Dock kan det ibland vara svårt att se om de är belagda då det använts svart emalj invändigt.
Läckert!Här kommer resten Fabian
Först kommer en pilgrimsmussla med fänkål,apelsin och saffran. Som"huvudrätt" är det torskrygg med hummerbuljong och lite syrad rödlök och blomkålspuré. Sist... men inte minst en "tiramisu" på te och rabarber.
Inge problem med Skeppshult dock.
Nu förstår jag inte...
Finns det andra gjutjärnsgrytor än Skeppshult?!? ;-)
Ronnebybruk
Ronnebybruk
Kinaskit, och lite franskt.
Även de gamla?