• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora mattråden

Dagens Ryss, Borsjtj :hungry:

Borstji.jpg

Lika bra att bunkra upp matlådor i frysen. Husman goes snäppet modernare, ugnfalu med grov sötstark senap och purjo, toppad med hackade champinjoner, faluhack och lite ost. En bra hög ugnsrostade morötter till det. Löjligt gott!

För er som kan komma över den i er lokala butik, testa Hemgårdens Jubileumsfalu. 72% kött och massvis av smak.

image.jpg

Här kommer resten Fabian :)

Först kommer en pilgrimsmussla med fänkål,apelsin och saffran. Som"huvudrätt" är det torskrygg med hummerbuljong och lite syrad rödlök och blomkålspuré. Sist... men inte minst en "tiramisu" på te och rabarber.

pilgrim.jpg

torsk.jpg

tiramisu.jpg

Fint, ska ev köra torskrygg i helgen, rimmar du?
Något spec recept på puren ?

Förresten någon som har ett fint pulled pork recept att bjuda på ?

Fint, ska ev köra torskrygg i helgen, rimmar du?
Något spec recept på puren ?

Ja brukar snabbrimma ibland för fastare konsistens. Purén är i inget speciellt med. Koka blomkål i grädde, mixa och blanka av med lite smör, salt och peppar.

Körde faktiskt pulled pork i helgen med lakritsrot och whiskey, men receptet har jag inte på rak arm. Gjorde en 123 lag och la in lite rödlök också, det är ett måste till pulled pork, klockrent!

Såhär brukar jag göra: kvällen innan- marinera köttet med barbecue, vitlök, chili, soya, malen koriander.

Dagen D: lägg köttet i en gjutjärnskastrull, häll i en burk Coca-Cola och en öl. Skiva gullök och lägg ovanpå köttet. Låt köttet stå i ungn i minst 7 timmar. Ta en slev och skyffla spadet av Cola och öl över köttet varje timma för att hålla det saftigt. Du kan även putta ner löken i spaden efter en timma.

Servera med inlagd rödlök (görs också dagen innan), vitlöksyoghurt och guacumole på lime koriander, chili och vitlök (och avokado,såklart).

Finns många sätt att göra det på men jag gilla mitt!

image.jpg

image.jpg

Ser bra ut killar! Ska nog försöka mig på lite schysst matlagning till helgen. Hinner f-n inte med det så ofta längre...

Inlagd rödlök till pullat kött låter gott! Måste provas.

CaptainOats - Ang. recept på pulled... Ta vad f-n som helst som är blött (grillsås, ketchup eller liknande) i med en rejäl skvätt hyfsat rökig whisky, en matsked (typ) råsocker, nå´t starkt (sambal/Tabasco/Hot-sauce) & lite blandade kryddor (spiskummin ger bra smak) & skivad lök & vitlök. Coca cola lät spännande! Då skippar man sockret, antar jag...

Ta vad f-n som helst, mao... Det är det som är tjusningen! ;)

Se som sagt var till att ösa då & då. Blir det för blaskigt framåt slutet, ta locket åt sidan så det får reducera lite. Blir det för torrt, på med lite vatten/buljong

Såhär brukar jag göra: kvällen innan- marinera köttet med barbecue, vitlök, chili, soya, malen koriander.

Dagen D: lägg köttet i en gjutjärnskastrull, häll i en burk Coca-Cola och en öl. Skiva gullök och lägg ovanpå köttet. Låt köttet stå i ungn i minst 7 timmar. Ta en slev och skyffla spadet av Cola och öl över köttet varje timma för att hålla det saftigt. Du kan även putta ner löken i spaden efter en timma.

Servera med inlagd rödlök (görs också dagen innan), vitlöksyoghurt och guacumole på lime koriander, chili och vitlök (och avokado,såklart).

image.jpg

image.jpg

Fint! Akta dig för bly-emaljen bara.

Ser bra ut killar! Ska nog försöka mig på lite schysst matlagning till helgen. Hinner f-n inte med det så ofta längre...

Inlagd rödlök till pullat kött låter gott! Måste provas.

CaptainOats - Ang. recept på pulled... Ta vad f-n som helst som är blött (grillsås, ketchup eller liknande) i med en rejäl skvätt hyfsat rökig whisky, en matsked (typ) råsocker, nå´t starkt (sambal/Tabasco/Hot-sauce) & lite blandade kryddor (spiskummin ger bra smak) & skivad lök & vitlök. Coca cola lät spännande! Då skippar man sockret, antar jag...

Ta vad f-n som helst, mao... Det är det som är tjusningen! ;)

Se som sagt var till att ösa då & då. Blir det för blaskigt framåt slutet, ta locket åt sidan så det får reducera lite. Blir det för torrt, på med lite vatten/buljong

Min sambo har inte provat inlagd rödlök till pullat, ska fråga om hon vill pröva... :bag:

image.jpg

image.jpg

Det där ser riktigt jävla gott ut!

Iom att tom skaparen av tråden har missförstått tråden så får väl jag styra upp!

Bakhtiar nomadmatta från Zagrosbergen. En av de slitstarkaste orientaliska mattorna som passar utmärkt i en entre. Mycket trevlig i de moderna hemmen och bryter väl mot monochrome inredning.

medium_archive_item_14689_b9a357da9b.jpeg

Stadsmattan Keshan med medaljong, träd och figurala motiv gör sig bättre i en flottare och mer klassisk miljö. Tänk Downton Abbey. Det är denna mattyp vi hittar i slott och palats runt om i Europa.

Vacker_handknuten_Keshan_matta_fran_Iran-34547.jpg

Speciellt gammal flagnande emalj är riktigt giftig. Även aluminumkärl, belagda och obelagda gamla kopparkärl är giftiga. Att sedan även teflon är omtalat och i sig giftigt är mer känt.

Precis men i en klassisk gjutjärnsgryta så behöver man ju aldrig oroa sig om den inte har en beläggning.

Precis men i en klassisk gjutjärnsgryta så behöver man ju aldrig oroa sig om den inte har en beläggning.

Precis, då är det bara gammalt fett och lite för mycket järn man kan få i sig, rätt ofarligt. Dock kan det ibland vara svårt att se om de är belagda då det använts svart emalj invändigt.

Tillbaka
Topp