• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Zelot

Omega
Tja!

Vad är rimligt att betala för en vit Aqua Terra beggad i fint skick? Med eller utan box och låda? Jag är sugen på min första Omega, och lite kär i den vita AT:n med rails..
Jag är ingen expert men har sett flera gå för 35-40 tkr full set. Ev sker en prishöjning nu i vår vilket kan pressa upp begagnatpriserna?!
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Ut på tur, aldrig sur!

A27D77CE-521C-4108-A105-F95172F83470.jpeg
 

PARKLIV

Omega
Just nu använder jag inte min AT dagligen, utan i perioder. Perioderna varierar i längd, från vila i fyra veckor till vila i två dygn.

Är en watchwinder att föredra, eller är det helt okej att låta den vila och dras upp.

(Jag är alltid väldigt noggrann med att dra upp den och ställa datum enligt instruktion. Och jag är så finkänslig jag kan när jag skruvar in och ut kronan.)

Jag tänker att när jag låter klockan vila, så borde den egentligen slitas mindre, men samtidigt mår all mekanik bra av motion.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Just nu använder jag inte min AT dagligen, utan i perioder. Perioderna varierar i längd, från vila i fyra veckor till vila i två dygn.

Är en watchwinder att föredra, eller är det helt okej att låta den vila och dras upp.

(Jag är alltid väldigt noggrann med att dra upp den och ställa datum enligt instruktion. Och jag är så finkänslig jag kan när jag skruvar in och ut kronan.)

Jag tänker att när jag låter klockan vila, så borde den egentligen slitas mindre, men samtidigt mår all mekanik bra av motion.
Drar du upp den och använder den minst en gång i månaden så ser inte jag att det ska vara några som helst bekymmer. Jag har aldrig använt winder, trots att jag rullar runt på ett par olika dinkor men det är en smaksak förstås
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Just nu använder jag inte min AT dagligen, utan i perioder. Perioderna varierar i längd, från vila i fyra veckor till vila i två dygn.

Är en watchwinder att föredra, eller är det helt okej att låta den vila och dras upp.

(Jag är alltid väldigt noggrann med att dra upp den och ställa datum enligt instruktion. Och jag är så finkänslig jag kan när jag skruvar in och ut kronan.)

Jag tänker att när jag låter klockan vila, så borde den egentligen slitas mindre, men samtidigt mår all mekanik bra av motion.
Anser att du gör rätt som det är. Vila ger mindre slitage och därmed lägre servicekostnader samtidigt som den får tillräckligt med motion.
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Får man fråga vad ett omega original gummi kostar?
Och ifall ni vet om priserna varierar mellan olika leverantörer?
Och ifall det är svårt att byta armbandet på AT?

Jag köpte mitt på @ERIKSON URHANDEL och betalade 8000:-. Då köpte jag gummit, viklåset samt stålbitarna som gifter ihop den med boetten.
Fick aldrig in fler priser men skulle gissa på att priserna står sig samma mellan alla AD.

Utan att nämna några namn så skickade jag ut en förfrågan till tre olika AD och det var bara Erikson som svarade. Tycker alltid att dom hållit en hög servicenivå även fast jag sitter på andra (läs rätt) sida landet. Halverade dessutom den utlovade leveranstiden :D

Det fungerade bra att byta själv, var som vilket annat band som helst👍 Är du osäker skulle jag dock be någon random återförsäljare att byta bandet så du inte repar luggarna, det kan bli trist
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Idrottar och sportar ni med er AT? Jag gör inte, men känns samtidigt lite fånigt när den faktiskt är byggd för att tåla det

Jag idrottar inte alls, problem solved!😁

Nä, men skämt åsido.. Jag lägger undan "finklockorna" enbart om det är en aktivitet som riskerar att repa dom. T.e.x. gym.
Löpning, simning och liknande tar jag på mig vad som helst med minst 100m WR.
 

Zelot

Omega
Idrottar och sportar ni med er AT? Jag gör inte, men känns samtidigt lite fånigt när den faktiskt är byggd för att tåla det
Nooooo det skulle göra för ont i hjärtat om/när man slår i något!!

Självklart ska klockan användas och visst händer det olyckor, men om jag kan undvika situationer då jag vet att det lätt kan bli skador så gör jag det.
 

Zelot

Omega
Måste ställa en fråga till er som är kunniga: Min AT hade stannat och jag skulle ställa tiden på den. När jag rörde lite på minutvisaren så började sekundvisaren att skaka lite fram och tillbaka. Är detta normalt?😖

Jag har inte märkt några andra konstigheter och fenomenet har inte visat sig när klockan är uppdragen.
 
Topp