• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

hejsam

Patek
2-Faktor
IMG_1921.JPG
Här får du mer motivation till sparandet! ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kan någon förklara de ljusblå på nya för mig, Omegas produktbilder visar ju vit text och siffror?

Som jag förstått det har 41mm de ljusblå detaljerna. Mesans 38mm har inte dessa utan är vita/silvriga istället :)
Riktigt. Men känns som man kan inte riktigt gå på Omegas datoranimerade bilder vad gäller färgnyanser. Såg i skyltfönster två nya blåa i 41, en med ljusblå text och länk (som ovan) och en med blått gummi och helt ljusblå sekundvisare. Dessa såg ut som exakt samma blå nyans medans det på Omegas hemsida inte riktigt gör det. Bredvid fanns den gamla blå i olympisk version. Det är inte samma nyans, den gamla drar lite åt turkos i jämförelse. Jag har inte sett någon ny blå 38, frågan är om den har identisk nyans med 41:eek:rna ? Knepigt med dessa tavlor som skiftar färg efter ljus, man får ju en annan upplevelse i affärens spotlights jämfört med ute i dagsljus.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Riktigt. Men känns som man kan inte riktigt gå på Omegas datoranimerade bilder vad gäller färgnyanser. Såg i skyltfönster två nya blåa i 41, en med ljusblå text och länk (som ovan) och en med blått gummi och helt ljusblå sekundvisare. Dessa såg ut som exakt samma blå nyans medans det på Omegas hemsida inte riktigt gör det. Bredvid fanns den gamla blå i olympisk version. Det är inte samma nyans, den gamla drar lite åt turkos i jämförelse. Jag har inte sett någon ny blå 38, frågan är om den har identisk nyans med 41:eek:rna ? Knepigt med dessa tavlor som skiftar färg efter ljus, man får ju en annan upplevelse i affärens spotlights jämfört med ute i dagsljus.

Jo jag tänkte bara på blåa texten i första hand. Jätte fult.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Är 38,5mm perfekt storlek eller ska man bara köra den större? Är riktigt osäker...
Har du testat dom? :)
Jag valde 41mm varianten. 38an kändes liten när jag testade inför köp i efterhand känns 41 lite stor när man kör med länken. Den mindre har en mer udda storlek på bandbredden 19mm, den större har 20mm i bandbredd, liten detalj men lättare att hitta band åt den större.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Det är väl en smaksak, men för mig var 38.5mm självklart. Finns ingen anledning att köra större om man inte är riktigt stor i rocken! :D
De gånger jag varit inne och provat har jag lite motvilligt fått medge att 41mm nog ser bättre ut på min 18cm handled iaf. Vill helst ha 38 då man slipper de ljusblå detaljerna, men det ser lite litet ut på min handled åtminstone.
 

MånsT

Rolex
De gånger jag varit inne och provat har jag lite motvilligt fått medge att 41mm nog ser bättre ut på min 18cm handled iaf. Vill helst ha 38 då man slipper de ljusblå detaljerna, men det ser lite litet ut på min handled åtminstone.
Nu har jag inte sett klockan på dig men jag har en handled på ca 18,5 och äger en 38 sedan 2 1/2 år, tycker den sitter perfekt. Kändes pluttig i början men man vänjer sig snabbt! :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
De gånger jag varit inne och provat har jag lite motvilligt fått medge att 41mm nog ser bättre ut på min 18cm handled iaf. Vill helst ha 38 då man slipper de ljusblå detaljerna, men det ser lite litet ut på min handled åtminstone.
Dumheter! Nu är jag personligen på jakt efter en 42mm Speedmaster, men jag tycker annars att 36-38mm är den perfekta storleken för de flesta män med normala handleder. Att alla ska ha så himla stora klockor är egentligen en trend och om vi ser historiskt sett så har små klockor nästan uteslutande premierats just för att dessa var mindre.
Så strunt nu i detta och gå och prova 38.5mm versionen igen!;):D
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Nu har jag inte sett klockan på dig men jag har en handled på ca 18,5 och äger en 38 sedan 2 1/2 år, tycker den sitter perfekt. Kändes pluttig i början men man vänjer sig snabbt! :)

Dumheter! Nu är jag personligen på jakt efter en 42mm Speedmaster, men jag tycker annars att 36-38mm är den perfekta storleken för de flesta män med normala handleder. Att alla ska ha så himla stora klockor är egentligen en trend och om vi ser historiskt sett så har små klockor nästan uteslutande premierats just för att dessa var mindre.
Så strunt nu i detta och gå och prova 38.5mm versionen igen!;):D

Haha. Ja, förhoppningsvis är det en vanesak och man kanske inte ska lita för mycket på handlarens smak då de eventuellt vill sälja trender. Å andra sidan snackar ni med en som tycker Rolex sub känns liten med sina 40mm.. :p Jag har liksom vant mig vid att luggarna ska ta slut vid armens kant liksom och inte när det är en tredjedel kvar som det blir med mindre klockor. Å andra sidan är detta en klocka som jag tänkt behålla livet ut då det ska vara en förlovningsklocka, så 38mm är kanske bättre på sikt.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
OBS! För den som eventuellt missat det så är en till skillnad mellan de nya modellerna att den större, 41mm har 8900 urverket medan den mindre, 38mm har 8800 verket. Skillnaden mellan dem är att 8900 har två "barrels" vilket ger 60h power reserve medan 8800 bara har en barrel och har 55h. En annan skillnad är att 8900 har "timezone" funktion, dvs att timvisaren går att ställa om utan att behöva stoppa urverket vilket är nice. Nackdelen är att man saknar "quickset" på datumet. För att ändra datum måste man snurra hela varv på timvisaren så att det går förbi midnatt vilket gör att det tar längre tid. 8800 saknar timezone funktionen men har istället quickset.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
OBS! För den som eventuellt missat det så är en till skillnad mellan de nya modellerna att den större, 41mm har 8900 urverket medan den mindre, 38mm har 8800 verket. Skillnaden mellan dem är att 8900 har två "barrels" vilket ger 60h power reserve medan 8800 bara har en barrel och har 55h. En annan skillnad är att 8900 har "timezone" funktion, dvs att timvisaren går att ställa om utan att behöva stoppa urverket vilket är nice. Nackdelen är att man saknar "quickset" på datumet. För att ändra datum måste man snurra hela varv på timvisaren så att det går förbi midnatt vilket gör att det tar längre tid. 8800 saknar timezone funktionen men har istället quickset.

Vilken miss då det isåfall känns som det gamla master co-axial verket är bättre, (iallafall på 38.5 modellen) sämre gångreserv och ej timezone funktionen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vilken miss då det isåfall känns som det gamla master co-axial verket är bättre, (iallafall på 38.5 modellen) sämre gångreserv och ej timezone funktionen.
Samma sak med den mindre Planet ocean också, 8900 får antagligen inte plats i den mindre boetten. Stark överdrivet problem att man skulle lida av att ha 60 istället för 80 timmars drift och ingen timvisarförflyttning.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Samma sak med den mindre Planet ocean också, 8900 får antagligen inte plats i den mindre boetten. Stark överdrivet problem att man skulle lida av att ha 60 istället för 80 timmars drift och ingen timvisarförflyttning.

Absolut är det så. Men då det fick plats i den gamla modellen (AT) borde iallafall den nya vara åtminstone lika bra, annars går ju utveckligen åt fel håll :)
 
Gjorde lite research när jag bestämde mellan nya och gamla, men det finns inte mycket att tillgå i informationsväg gällande cal 8800. 8900 är en vidareutveckling av 8500 (så vitt jag förstått 8500 fast med METAS-certifiering) men här är det höljt i dunkel. Verkar vara en tilltänkt ersättare till 2500 i och med snarlik tjocklek. Skulle alltså inte förvåna om vi fick se 8800 i SMP.

Det jag iallafall fick fram tekniskt var att det som sagt är snabbinställning av datum istället för tidszon samt single barrel. Då 55h istället för 60h gångreserv. I praktiken gör ju detta varken av eller till, om man inte planerar att låta klockan ligga över helgen eller dylikt. Dessutom är det kullager istället för glidlager på rotoraxeln. Vad detta har för betydelse i praktiken har jag inte den blekaste om men teoretiskt är det ju bättre.

Summan av kardemumman är att urverket nog inte ska vara en faktor när man funderar på gammal kontra ny, då de ändå är rätt likartade funktionellt.
 
Topp