• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

svengbg

Omega
2-Faktor
Tack så mycket, passar perfekt nyss fyllda 30 och farsa om 1v :angel::cigar:
Har ni några rekommendationer på läderband att beställa?
Cremefärgad stitching kanske ?
rios_201_gazou.jpg
 

JW2017

Omega
Hej alla AT-fantaster!

Jag är på jakt efter en klocka till min sambo. Har fastnat för Aqua Terran - tycker den är helt fantastiskt fin, (ffa den med blå urtavla), men inser ju när jag läser här att det finns en rad olika årsmodeller, storlekar, urverk, prisklasser etc. Några frågor jag hoppas att ni kan och vill hjälpa mig med;

1. Är det överhuvudtaget möjligt/rimligt att jag hittar en AT (blå urtavla, min 41 mm i diam) i ok ge bort-skick med tillhörande certifikat på beg. marknaden för 20-25tkr? Om ja, vad ska jag leta efter?

2. Är det ngn särskild årsmodell, typ av urverk, exemplar med åtgärdad skada eller dyl. som jag bör undvika helt eller iaf inte lägga alla mina pengar på?

Kom gärna med tips, råd, input ja vad som helst! Vill såklart att det ska bli en så fin och bra present som möjligt.

Tack!
 
Hej alla AT-fantaster!

Jag är på jakt efter en klocka till min sambo. Har fastnat för Aqua Terran - tycker den är helt fantastiskt fin, (ffa den med blå urtavla), men inser ju när jag läser här att det finns en rad olika årsmodeller, storlekar, urverk, prisklasser etc. Några frågor jag hoppas att ni kan och vill hjälpa mig med;

1. Är det överhuvudtaget möjligt/rimligt att jag hittar en AT (blå urtavla, min 41 mm i diam) i ok ge bort-skick med tillhörande certifikat på beg. marknaden för 20-25tkr? Om ja, vad ska jag leta efter?

2. Är det ngn särskild årsmodell, typ av urverk, exemplar med åtgärdad skada eller dyl. som jag bör undvika helt eller iaf inte lägga alla mina pengar på?

Kom gärna med tips, råd, input ja vad som helst! Vill såklart att det ska bli en så fin och bra present som möjligt.

Tack!
Är lite jävig, men det är svårt att gå fel med en AT! Finns som sagt lite olika varianter:
IMG_0468.JPG
Första respektive senaste versionen kan skådas ovan. Slät tavla och borstad länk på originalet och horisontella linjer samt polerade mittlänkar i senaste utgåvan.
IMG_0469.JPG

Däremellan finns denna, andra generationen, med vertikala linjer och borstad länk.
IMG_0470.PNG
Samt den utgående tredje generationen som har polerade mittlänkar och vertikala linjer, dock utan datumram. Denna och den senaste (högra i första bilden) finns att köpa i butik.

Vad gäller urverk så lär alla hålla tiden bra, finns dock lite som talar för de 3 senaste generationerna. Var lite strul för vissa med originalmodellen. Men ingen deal breaker kan jag tycka. 20-25 beggad kan kanske gå, men är lite tight beroende på modell. 25-30 absolut.
 

JW2017

Omega
Är lite jävig, men det är svårt att gå fel med en AT! Finns som sagt lite olika varianter:
IMG_0468.JPG
Första respektive senaste versionen kan skådas ovan. Slät tavla och borstad länk på originalet och horisontella linjer samt polerade mittlänkar i senaste utgåvan.
IMG_0469.JPG

Däremellan finns denna, andra generationen, med vertikala linjer och borstad länk.
IMG_0470.PNG
Samt den utgående tredje generationen som har polerade mittlänkar och vertikala linjer, dock utan datumram. Denna och den senaste (högra i första bilden) finns att köpa i butik.

Vad gäller urverk så lär alla hålla tiden bra, finns dock lite som talar för de 3 senaste generationerna. Var lite strul för vissa med originalmodellen. Men ingen deal breaker kan jag tycka. 20-25 beggad kan kanske gå, men är lite tight beroende på modell. 25-30 absolut.


Tusen tack för utförligt svar! De är ju löjligt fina alltså.
 

JW2017

Omega
Det är möjligt att den har ett servicebehov vilket är en relativt hög kostnad i förhållande till priset. Enligt Krons Ur så ligger en sådan service på runt 7 200 kr exklusive polering.

Tack för input! Så detta kan jag behöva räkna med även om säljaren skriver att klockan är kontrollerad och att inget servicebehov finns? Isf är det ju såklart ovärt...
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tack för input! Så detta kan jag behöva räkna med även om säljaren skriver att klockan är kontrollerad och att inget servicebehov finns? Isf är det ju såklart ovärt...
Om det inte finns någon dokumenterad service utförd i närtid så bör man ta detta i beaktande. Då närmar du dig en betydligt nyare rent prismässigt.
 

JW2017

Omega
Om det inte finns någon dokumenterad service utförd i närtid så bör man ta detta i beaktande. Då närmar du dig en betydligt nyare rent prismässigt.

Ursäkta min okunskap... Säljaren skriver så här: "

Klockan har kontrollerats och testats av professionella urmakare och den håller tiden väl inom COSC. Det finns inget servicebehov"

På förfrågan svarade säljaren att han har ett kvitto från timegraphern.

Är det "tillräckligt"?

Tack för att du tar dig tid.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Då klockan är nästan tio år gammal skulle jag räkna med att den behöver service oavsett om den håller tiden eller inte då oljor och dylikt behöver bytas ut egentligen oftare än vart tionde år.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Ursäkta min okunskap... Säljaren skriver så här: "

Klockan har kontrollerats och testats av professionella urmakare och den håller tiden väl inom COSC. Det finns inget servicebehov"

På förfrågan svarade säljaren att han har ett kvitto från timegraphern.

Är det "tillräckligt"?

Tack för att du tar dig tid.
Klart du skall fråga!

Se svaret från @Lyckokaka . Servicekostnaden bör räknas in. Lite surt.
 

UNO

Panerai
Köpte en ny AT 38,5 igår som förhoppningsvis dyker upp imorgon. Det är en quartz men var väldigt billig och får duga som vardagsbeater.
Har inga större förhoppningar om kvalitén men länken ser väldigt robust ut. Ni som vet mer, går den jämföra mer med en modern Rolex-oyster eller typ enklare Seiko variant?
Mycket Bra men inte i nivå med Rolex och Grand Seiko, åren tarut sin rätt och då syns skillnaden. Omegas skruvade länk är avsevärt mycket bättre än den tidigare stiftade.
 
Topp