• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Har AT nån form av snabbmikrojustering i stil med rolex easylink?
Nej, endast halvlänkar!
Det man kan göra för "permanent" finjustering är att klistra på fyllnad på boettlocket eller sätta i gummigrejor i låset. Se denna websida, sök på rubber dot och caseback pad, finns längst ner
https://www.minus4plus6.com/casebackpad.php
han listar också lite andra idéer på den sidan.

Det är också viktigt att komma ihåg att "halvlänkar" sällan är just halvlänkar, inkl för Omega AT (tror jag). De är istället ofta runt 0,7 länkar. Det leder till att man kan kan få tex följande längder
0,7 = 0,7
1 = 1
0,7 x 2 = 1,4
1 + 0,7 = 1,7
1 + 1 = 2

etc

Lyckades äntligen hitta någon som var villig att sälja sin Skyfall på Chrono24.
Sen lyckades PostNord "tappa bort" paketet 17/11.

Misstänker att någon annan jävel lirar runt med min klocka på armen atm...

Finns inte så mycket att göra. Säljaren är en privatperson som köpt tjänsten och han har gjort en reklamation från sin sida. Inväntar svar där.
Turligt nog är försändelsen försäkrad, så säljaren kommer få sina pengar därigenom. Jag hade Chrono24:as checkout, så de håller pengarna till dess att jag bekräftar leverans. Så där kommer jag få ut dem.

Men det är ju skit i samma, var ju klockan jag ville ha... :banghead::rage:

Lyckades äntligen hitta någon som var villig att sälja sin Skyfall på Chrono24.
Sen lyckades PostNord "tappa bort" paketet 17/11.

Misstänker att någon annan jävel lirar runt med min klocka på armen atm...
Posten tappade även bort ett paket jag väntade på. Ingen klocka men ändå. Jag ringde posten som sa att den är borta, företaget reklamerade det hela hos posten, men ca en vecka senare får jag en avisering av posten att jag kan hämta mitt paket :confused:
Så det finns hopp om att den dyker upp, posten och alla ombud har väl fullt upp i december månad. Håller tummarna för dig :)

Ngn som haft chans att jämföra alla nya blåa dials?
På bilder ser det ut som att
220.10.41.21.03.002 (41mm med helblå sekundvisare) är väldigt grå i färgen.
220.10.41.21.03.001 (41mm med bara blå spets på sekundvisaren) är blåare.
220.10.38.20.03.001 (38mm) har mest blå tavla.
Stämmer det?

Ngn som haft chans att jämföra alla nya blåa dials?
På bilder ser det ut som att
220.10.41.21.03.002 (41mm med helblå sekundvisare) är väldigt grå i färgen.
220.10.41.21.03.001 (41mm med bara blå spets på sekundvisaren) är blåare.
220.10.38.20.03.001 (38mm) har mest blå tavla.
Stämmer det?
38:an är i alla fall "blåare", har själv ställt den frågan. I September glodde jag en stund i skylten till butiken vid Brandenburger Tor i Berlin där bägge dessa 41-or fanns (fast den första på gummi) och kom fram till att nyansen faktiskt var samma, Omegas datoranimerade bilder på hemsidan säger en annan sak. Fortfarande lite brydd här. Själv har jag väl fastnat för att vilja ha 220.10.41.21.03.001 (41mm med bara blå spets på sekundvisaren).

Tack Stefan. Jag har bara haft chansen att se dem var för sig och då har det varit omöjligt att säga ifall det skiljer ngt mellan 41orna. Men som du säger så på Omegas hemsida ser det ut som det är lite skillnad.
Själv är jag mest sugen på 38an, men skulle jag behöva 41 i storlek är det definitivt den med bara blå spets på sekundvisaren som är snyggast.

38:an är i alla fall "blåare", har själv ställt den frågan. I September glodde jag en stund i skylten till butiken vid Brandenburger Tor i Berlin där bägge dessa 41-or fanns (fast den första på gummi) och kom fram till att nyansen faktiskt var samma, Omegas datoranimerade bilder på hemsidan säger en annan sak. Fortfarande lite brydd här. Själv har jag väl fastnat för att vilja ha 220.10.41.21.03.001 (41mm med bara blå spets på sekundvisaren).
Den med blå spets är snyggast och beställd :)

Den med blå spets är snyggast och beställd :)
Kul! Ja, jag tror mest på den om man vill ha i 41. Var förbi förut och klämde på den med helblå sekundvisare. Enda blåa dom hade inne. Jag svänger om och hävdar att den är gråare och mer återhållsam. Liksom en förutsättning för att den blåa visaren skall ”poppa” fram. Ännu inte upplevt någon blå 38 men dom är lite väl små.

Hej! Jag äger ingen finare klocka idag, men jag funderar på att köpa en ”OMEGA SEAMASTER AQUA TERRA”. Är det värt att betala Så mycket mer för en CO-AXIAL framför QUARTZ?
Är nybörjare på klockor och skulle vilja ha lite tips!

Tack!

Hej! Jag äger ingen finare klocka idag, men jag funderar på att köpa en ”OMEGA SEAMASTER AQUA TERRA”. Är det värt att betala Så mycket mer för en CO-AXIAL framför QUARTZ?

Tack!
Om det är värt eller ej kan ingen annan än du svara på. Men det är klart att om du vill köpa en dyrare klocka så skulle många i din sits gå på en med automatiskt verk. Det är en mäktig känsla att första gången dra en klocka med svepande sekundvisare över handleden.
Känner du att du kan föreställa dig det, köp en automatisk. Om det inte känns nåt speciellt alls, köp en quartz istället. Billigare att köpa, robustare, enklare att hantera och billigare att äga. Allt talar för en quartz. Men som sagt, känns det lockande med svepande sekundvisare och en vacker baksida, gå på automatisk.

Tack för svar. Klart jag egentligen gillar automatisk, men tänker även ekonomsikt.
Är det någon som har erfarenhet av att handla på mywatch.nu? Är det en seriös sida? De verkar ha lite bättre priser än exempelvis Krons eller NK?

Tack för svar. Klart jag egentligen gillar automatisk, men tänker även ekonomsikt.
Är det någon som har erfarenhet av att handla på mywatch.nu? Är det en seriös sida? De verkar ha lite bättre priser än exempelvis Krons eller NK?
Hej Marcus,

Jag började min klockbana med en Omega AT Quartz, ville inte lägga för mycket pengar, men fick en jättefin klocka.
Någonstans kände jag dock att det var något som saknade, för automaten kändes faktiskt ett par snäpp häftigare, varför jag ca ett år senare gav quartzen till far min och köpte en Omega AT Skyfall. Finns en stor risk att du kommer göra samma resa, så satsar du på en automat direkt så kan du spara några slantar i bästa fall.
Eller så börjar du med quartzen, får feeling och går vidare därefter med flippandet =)

IMG_7715.jpg
IMG_7717.jpg
Info om storlek på klocka och handledsstorlek :
Jag har en handled på 19,5 cm
Har en Planet Ocean XL 45,5mm. samt en Aqua Terra Skyfall 38,5mm och bägge sitter som en smäck :)
Bifogar bilder:

Tack!
Vill inte dissa quartz'arn i sig men det skiljer mer än bara urverket. Quartz'arn är mera budget i detaljer och utförande, det märker du om du jämför dom. Räcker att kolla bilder egentligen. Faktiskt har quartz'arn blivit mer och mer budget för varje version (den sista har väl idag utgått även om man hittar nya i butiker och någon ny AT quartz kommer nog inte?), vill man ha en sådan så skulle jag nog spana efter föregående utgåvor beg.

Vill inte dissa quartz'arn i sig men det skiljer mer än bara urverket. Quartz'arn är mera budget i detaljer och utförande, det märker du om du jämför dom. Räcker att kolla bilder egentligen. Faktiskt har quartz'arn blivit mer och mer budget för varje version (den sista har väl idag utgått även om man hittar nya i butiker och någon ny AT quartz kommer nog inte?), vill man ha en sådan så skulle jag nog spana efter föregående utgåvor beg.
Det beror på om du hittar den nuvarande quartzen, som inte alls är lika fin, eller generationen innan, då det inte skiljde mycket på quartz och automat. Den förra generationen quartz är väldigt lik den förra generationen AT Automat där man tagit bort rutan runt datumfönstret.

Tillbaka
Topp