• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Ivar31

Cartier
Hej,
Jag är medveten om att jag bumpar ett gammalt inlägg, men vilken referens är detta? Hittar en motsvarande på läder, men inte på länk. Förstår i inlägg efter att länken kommer från en annan AT. Har den funnits, dessutom i 38,5mm på länk?

Vet ej, den där är 41,5 och köpt på läder. Länken på bilden är från min blåa AT. Har en vit/rosé och en blå, växlar lite. :)

Aldrig sett nån på 38,5 eller med länk när jag tänker efter.
 
Vet ej, den där är 41,5 och köpt på läder. Länken på bilden är från min blåa AT. Har en vit/rosé och en blå, växlar lite. :)

Aldrig sett nån på 38,5 eller med länk när jag tänker efter.

Tack så mycket för svar. Otroligt fin klocka. Det är nog en sådan jag ”villhöver”. Föredrar ju länk, men det går ju att skaffa separat.
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Här är en 38,5mm Aqua Terra Skyfall med helborstad länk.

IMG_9229.jpg
 

bjowes

Breitling
Hej,
Är ny här på forumet. Har gått utan armbandsur i drygt 10 år och inte haft mycket tankar på annat förrän nyligen. En polare visade upp sin Omega Seamaster. Efter rtt antal GT och mycket klocksnack började jag göra min egen research. Tog inte så lång tid innan jag insåg att Aqua Terra är det vackraste som skapats! Gillar verkligen den rena stilen tagen till perfektion. Utan massa plåtter och kronografer och annat tricks som ser ballt ut några minuter och sen mest stör...
Prisnivån kändes inte helt bekväm för någon som aldrig ägt en klocka med en prislapp över tusingen, men efter att ha dreglat :wtf: mig igenom denna tråd är jag helt såld! Kan bara tacka för den energi ni lägger ned på att diskutera detaljerna och alla fantastiska bilder!

Något jag funderat på efter att ha läst igenom tråden - visst har Omega bumpat sina listpriser? Här i tråden ser jag 49100 kr angivet, men när jag kollar Omegas hemsida så är det 51900 kr med gummi och 52900 kr med länk (gäller den "vanliga" Aqua Terra Gents' collection). Eller är det inte rätt listpriser jag ser där?
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Hej,
Är ny här på forumet. Har gått utan armbandsur i drygt 10 år och inte haft mycket tankar på annat förrän nyligen. En polare visade upp sin Omega Seamaster. Efter rtt antal GT och mycket klocksnack började jag göra min egen research. Tog inte så lång tid innan jag insåg att Aqua Terra är det vackraste som skapats! Gillar verkligen den rena stilen tagen till perfektion. Utan massa plåtter och kronografer och annat tricks som ser ballt ut några minuter och sen mest stör...
Prisnivån kändes inte helt bekväm för någon som aldrig ägt en klocka med en prislapp över tusingen, men efter att ha dreglat :wtf: mig igenom denna tråd är jag helt såld! Kan bara tacka för den energi ni lägger ned på att diskutera detaljerna och alla fantastiska bilder!

Något jag funderat på efter att ha läst igenom tråden - visst har Omega bumpat sina listpriser? Här i tråden ser jag 49100 kr angivet, men när jag kollar Omegas hemsida så är det 51900 kr med gummi och 52900 kr med länk (gäller den "vanliga" Aqua Terra Gents' collection). Eller är det inte rätt listpriser jag ser där?
Vad jag förstår så är bakgrunden en kombination av generell prishöjning och valutajustering 2018. Prishöjningen aviserades här på forumet så att det fanns tid för intresserade att köpa "dröm" klockan innan 1 Aug.
Håller med din beskrivning av AT, den är så fin att man har svårt att bara låta den glida förbi, livet är för kort för det.
 
Vet ej, den där är 41,5 och köpt på läder. Länken på bilden är från min blåa AT. Har en vit/rosé och en blå, växlar lite. :)

Aldrig sett nån på 38,5 eller med länk när jag tänker efter.

Det verkar som den faktiskt finns/fanns i 38,5mm, dock inte på länk utan på krokoläder. Referens lär vara 231.13.39.21.02.002. Vacklar lite, den är kanske lite för fin för allrounder. Vit med silvervisare och index och vit tavla är kanske lite mer diskret. Decisions, decisions...
 
Senast ändrad:
Ah ok där ser man!
Bidrar med en aftonbild iaf :)

IMG_4795.JPG

Bidrar med en till om någon är sugen..

IMG_8888.jpg

Otroligt snygga klockor. Den som läser min presentation ser att jag är i köpartagen -återfunnet intresse i ett betydligt mer gynnsamt ekonomiskt läge än sist intresset fanns. Fladdrar runt bland modeller och märken, främst olika rolex och omega. Inser dock att jag återkommer in på AT-spåret hela tiden. Det måste betyda något.
 

bjowes

Breitling
Givetvis! Det är ju en AT man är skapt för att bära... :rolleyes:
Lite synd bara att man har samma smak som så många andra - verkar vara hög efterfrågan på skyfall modellerna
 

bjowes

Breitling
Ber om expertisens stöd med en värdering. Gäller en blå AT cal 2500 från 2004, se annons
https://www.blocket.se/lund/Omega_Seamaster_Aqua_Terra_80820644.htm
Har korresponderat med säljaren och fick snabbt utförligt och välformulerat svar, så det känns seriöst. Men jag har svårt att bedöma om prissättningen är rätt.
Hittar inga motsvarande ur alls på chrono24...

Jag är ute efter en blå och andrahandsmarknaden är väldigt begränsad, så man kollar ju noga på det som kommer ut!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ber om expertisens stöd med en värdering. Gäller en blå AT cal 2500 från 2004, se annons
https://www.blocket.se/lund/Omega_Seamaster_Aqua_Terra_80820644.htm
Har korresponderat med säljaren och fick snabbt utförligt och välformulerat svar, så det känns seriöst. Men jag har svårt att bedöma om prissättningen är rätt.
Hittar inga motsvarande ur alls på chrono24...

Jag är ute efter en blå och andrahandsmarknaden är väldigt begränsad, så man kollar ju noga på det som kommer ut!
Rätt ok, priserna har ju ökat. Är det just denna blå du vill ha är det ju inte mycket mer att välja mellan, Uppåtgående kurva priser på både AT 2500 och SMP som det känns, det är ju ingen dålig investering om man säger så. Spontant vill man väl försöka slå av ett par tusen men kanske svårt.
 

bjowes

Breitling
Rätt ok, priserna har ju ökat. Är det just denna blå du vill ha är det ju inte mycket mer att välja mellan, Uppåtgående kurva priser på både AT 2500 och SMP som det känns, det är ju ingen dålig investering om man säger så. Spontant vill man väl försöka slå av ett par tusen men kanske svårt.
Tusen tack!
 

Tidur

Omega
Har nu gått runt med min AT i snart en månad och de första veckorna så hade jag lite problem med att få till rätt längd på länkarmbandet. Blir för tajt om jag tar av en halvlänk och för stort om jag inte gör det. En hel länk är 8mm och en halv länk är 5mm
så vad göra? Man införskaffar en halv länk till. Köpte en beg. på Ebay
Om man då tar bort en hel länk och ersätter den med två halv länkar så minskar man omkretsen med två mm i stället för 5mm om man tar bort en halvlänk, och då sitter det som det ska.;)o_O
upload_2018-9-14_10-4-17.png

:omega:
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har nu gått runt med min AT i snart en månad och de första veckorna så hade jag lite problem med att få till rätt längd på länkarmbandet. Blir för tajt om jag tar av en halvlänk och för stort om jag inte gör det. En hel länk är 8mm och en halv länk är 5mm
så vad göra? Man införskaffar en halv länk till. Köpte en beg. på Ebay
Om man då tar bort en hel länk och ersätter den med två halv länkar så minskar man omkretsen med två mm i stället för 5mm om man tar bort en halvlänk, och då sitter det som det ska.;)o_O
upload_2018-9-14_10-4-17.png

:omega:
Ja det är praktiskt att halvlänkarna är lite större än en halv länkbit :)
Jag fick dock med 2 halvlänkar från butik när jag köpte min!
 

D.Trump

Cartier
Har nu gått runt med min AT i snart en månad och de första veckorna så hade jag lite problem med att få till rätt längd på länkarmbandet. Blir för tajt om jag tar av en halvlänk och för stort om jag inte gör det. En hel länk är 8mm och en halv länk är 5mm
så vad göra? Man införskaffar en halv länk till. Köpte en beg. på Ebay
Om man då tar bort en hel länk och ersätter den med två halv länkar så minskar man omkretsen med två mm i stället för 5mm om man tar bort en halvlänk, och då sitter det som det ska.;)o_O
upload_2018-9-14_10-4-17.png

:omega:
Bra tips.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja det är praktiskt att halvlänkarna är lite större än en halv länkbit :)
Jag fick dock med 2 halvlänkar från butik när jag köpte min!
Också laborerat men hellänk kontra två halvlänkar och man kan få till det bra för alla med detta vill jag tro. Två halvlänkar ingår från Omega vid köpet, saknas det så har tidigare ägare slarvat bort det. Om Omega bara kunde släppa kortare länkbit till skruvad Speedmasterlänk också.
 
Topp