• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Hallå!
Ny på forumet men läst rätt länge här.

Har äntligen kommit i den åldern att jag kan unna mig något gott.

Bestämt mig för den blåa 41mm med gummistrap.

En fundering, lite olika bud på ev deals man kan få på AD. Men var inne på krons och där fick jag inte en procent av henne.

Har ni några tips på vart man kan gå?

Tack på förhand.

Hallå!

En fundering, lite olika bud på ev deals man kan få på AD. Men var inne på krons och där fick jag inte en procent av henne.

Tack på förhand.
Erikson Urhandel i Sumpan brukar vara bra att ha och göra med.

Hallå!

Tack på förhand.
Instämmer med övriga svar som du har fått. Köpte min AT där förra året, fantastiskt service.

Efter lång tids letande hittade jag rätt klocka till frugan. Överaskade henne igår och den blev perfekt!
Omega Aqua Terra 30mm quartz
IMG_20180914_200435.jpg
IMG_20180914_200445.jpg
IMG_20180914_200459.jpg
IMG_20180914_200528.jpg
IMG_20180914_200604.jpg

Hallå!

Tack på förhand.
Helt klart Erikson Urgandel, köpte min speedmaster där för två veckor sedan, väldigt trevlig och kunnig personal

Vad är ett rimligt pris för att korta länk?
Fick pris på 950kr när jag frågade idag. De var AD för longines Tag och Tudor bla. Men eftersom klockan inte vart köpt där så va det 950kr för omega..... .. .

Fick pris på 950kr när jag frågade idag. De var AD för longines Tag och Tudor bla. Men eftersom klockan inte vart köpt där så va det 950kr för omega..... .. .
Har du ingen dit du gått förut? Normalt ingår ju justering vid köp i butik. Vore det jag skulle jag köpa en kaffe med tillhörande tilltugg och ställa på disken hos den lokala urmakaren och be snällt ;) Alternativt köpa en sats lik denna https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331 för halva priset. Länk måste du väl kunna korta själv ändå med tiden?

Har läst helt sjuka priser här på Klocksnack, jag betalade 145 på klockmaster för att korta min länk på min Tag, och dom var inte återförsäljare, allt över 300 är rena ockerpriserna.

Har läst helt sjuka priser här på Klocksnack, jag betalade 145 på klockmaster för att korta min länk på min Tag, och dom var inte återförsäljare, allt över 300 är rena ockerpriserna.
Samma här - kortade min Omega länk hos Klockmaster i Solna Centrum, kostade 150 kr. Köpte visserligen ett läderband också, men tror inte det påverkade priset.

Samma här - kortade min Omega länk hos Klockmaster i Solna Centrum, kostade 150 kr. Köpte visserligen ett läderband också, men tror inte det påverkade priset.
Annars kan man införskaffa en 2mm mejsel av hög kvalitet, köpte en på Bergeon på Ebay och göra jobbet själv.
Det är viktigt att det är en mejsel av hög kvalitet sen är det bara att skruva upp de små skruvarna på sidan av länken
där bakom döljer sig stift som man pillar ut.:):omega:

Det här med att 8800 (verket i nya 38an m. datum kl 6) saknar snabbställning för timme, är det något jag bara hittat på, eller är Omega lite för fina att beblanda sig med såna teknikaliteter på sin produktsida? ;) Timezone-function står däremot listad för 8900 (nya 41an, datum kl 6) ser jag nu.

Senast ändrad:
Det här med att 8800 saknar snabbställning för timme, är det något jag bara hittat på, eller är Omega lite för fina att beblanda sig med såna teknikaliteter på sin produktsida? ;) Timezone-function står däremot listad för 8900 ser jag nu.
8500 har iallafall den funktionen! :)

Senast ändrad:
Om man nu hypotetiskt skulle vilja göra en egen liten franken... :)

Jag kan inte se varför det tekniskt sett inte skulle gå att sätta en helborstad länk från en AT med datumram på en 38.5 AT utan datumram kl 3. Det borde vara exakt samma boett, eller hur? Till och med samma borstnings/slipnings-detaljer på boetterna va?

Sen att man får dega rätt bra för att lyckas, det är en annan femma :)

Det här med att 8800 (verket i nya 38an m. datum kl 6) saknar snabbställning för timme, är det något jag bara hittat på, eller är Omega lite för fina att beblanda sig med såna teknikaliteter på sin produktsida? ;) Timezone-function står däremot listad för 8900 (nya 41an, datum kl 6) ser jag nu.
Jag har quickset på min 38,5mm med 8800 iaf.

Eller, efter att läst lite noggrannare, vad menar du med snabbställning av timme? Jag tänkte på datum.

Jag har quickset på min 38,5mm med 8800 iaf.

Eller, efter att läst lite noggrannare, vad menar du med snabbställning av timme? Jag tänkte på datum.
Oops, hoppas jag inte gör dig besviken på din AT nu om det här stämmer, men på 8500 kan man ställa timvisaren utan att stanna verket. Minuten och sekunden fortsätter, medan du ställer om timmen. Och på 8800 kan man kanske inte det?

Oops, hoppas jag inte gör dig besviken på din AT nu om det här stämmer, men på 8500 kan man ställa timvisaren utan att stanna verket. Minuten och sekunden fortsätter, medan du ställer om timmen. Och på 8800 kan man kanske inte det?
Precis 8500 verket = flytta timvisaren för sig. 8800 = endast quick-set på datum ej på timvisaren! :)

Om man nu hypotetiskt skulle vilja göra en egen liten franken... :)

Jag kan inte se varför det tekniskt sett inte skulle gå att sätta en helborstad länk från en AT med datumram på en 38.5 AT utan datumram kl 3. Det borde vara exakt samma boett, eller hur? Till och med samma borstnings/slipnings-detaljer på boetterna va?

Sen att man får dega rätt bra för att lyckas, det är en annan femma :)
Har du länk med PCL så kan du lämna in och få den borstad. Blir inte så dyrt.

Precis 8500 verket = flytta timvisaren för sig. 8800 = endast quick-set på datum ej på timvisaren! :)

Ja ok, då är jag med. Och det är en "bekräftad" skillnad mot nya 41mm som jag visste innan jag köpte min 38,5mm. (men tänkte som så att man får en ursäkt att skaffa sig en gmt klocka oxå)

Tillbaka
Topp